ایران رتبه دوم نرخ بالای سود سپرده‌ها در جهان را داراست
کد خبر: 3312093
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
بهنام بهزادفر:

ایران رتبه دوم نرخ بالای سود سپرده‌ها در جهان را داراست

گروه اقتصاد: یک کارشناس مسائل بانکی تأکید کرد: ایران در جهان رتبه دوم را از لحاظ نرخ بالای سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی دارد و رقابت برای جذب سپرده‌های مردمی و نقدینگی با نرخ‌های سود بانکی بالا به ادامه حیات صنعت بانکداری کشور آسیب خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهنام بهزادفر، کارشناس مسائل بانکی، در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: نرخ تورم در اقتصاد ایران هم در جهان رتبه بالاتری دارد و باید برای تک رقم کردن نرخ تورم تلاش کنیم که برای ساماندهی مسائل اقتصادی و رونق تولید ورشد پایدار یک اجبار برای سیاست گذاران اقتصادی محسوب می‌شود.

بهزادفر گفت: موفقیت‌های دولت در دو سال اخیر در زمینه کاهش نرخ تورم بسیار ارزشمند بوده است و امروزه به تقریبا هسته سخت نرخ تورم رسیده‌ایم و کاهش نرخ 15 درصدی به زیر 10 درصد با هوشمندی زیاد و مدیریت کارآمد و همچنین هدفمندی بالای سیاست‌های اقتصادی امکان‌پذیر است.

وی افزود: با توجه به رکود بخش تولید و از طرفی دیگر نرخ بالای سود بانکی برای سپرده‌ها و تسهیلات به نظر می‌رسد بانک‌ها و مؤسسات مجاز و غیرمجاز مالی سودهای بالا را با جذب نقدینگی جدید پرداخت می‌کنند و این روند در آینده به افزایش مطالبات غیرجاری ( معوقات)‌ منجر خواهد شد که هم اکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان و نسبت به مجموع تسهیلات بانکی به 14 درصد هم می رسد؛ در حالیکه این نسبت درکشورهای هم‌تراز ایران به حدود 5 درصد بالغ می‌شود.

بهزادفر گفت:‌ ورود بانک‌ها و مؤسسات مالی به عرصه‌های بنگاه‌داری و شرکت‌داری هویت کارهای بانکی آنها را خدشه‌دار کرده است که امیدواریم با سیاست‌های دولت یازدهم بخش بانکی کشور از این فعالیت‌ها خارج شود و فقط برای تجهیز منابع مالی به نفع سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی بپردازد.

وی افزود: ‌اگر نرخ تورم به زیر10 درصد برسد در آن صورت هم می‌توانیم برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی اقدام کنیم و اقتصاد ایران برای رسیدن به این اهداف نیاز دارد تا قدرت رقابت‌پذیری محصولات و کالاهای خود را بازارهای منطقه‌ای و جهانی افزایش دهد.

captcha