برگزاری 400 سال تعزیه در تکیه حسینی ارمغانخانه زنجان
کد خبر: 3534778
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

برگزاری 400 سال تعزیه در تکیه حسینی ارمغانخانه زنجان

گروه هنر: مراسم عزاداری و تغزیه‌خوانی در تکیه حسینی ارمغانخانه یکی از معروف‌ترین تعزیه‌خوانی‌های ایران است که از حدود ۴۰۰ سال پیش به زبان ترکی برگزار می‌شود و در سال ۱۳۸۹ در شمار میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، همزمان با پیچیدن بوی محرم در کشور مردم دیار غواصان دریادل و پایتحت شور و شعور حسینی همانند مردم سایر مناطق کشور خود را آماده برگزاری مراسم‌های باشکوه عزاداری برای سرور و سالار شهیدان می‌کنند.

طی سال‌های گذشته عزاداری‌های مردم زنجان به یک الگو در سطح کشور تبدیل شده است. عزاداری‌هایی که به دور از هر گونه خرافه بوده و تنها هدف آن نیز این است که عشق و ارادت عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در عمل تجلی یابد.

از مشهورترین عزاداری‌هایی که در طول ماه محرم در استان زنجان برگزار می‌شود می‌توان به اجتماع میلیونی و عظیم مردم زنجان در دسته عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان و همچنین برگزاری مراسم‌های تعزیه در نقاط مختلف استان به ویژه در تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه اشاره کرد.

تکیه حسینی اعظم شهر ارمغانخانه از قدیمی‌ترین تکیه‌های شمال غرب کشور و یکی از بزرگ‌ترین و بی نظیرترین تکیه‌های مذهبی میهن اسلامی و قطب تجمع و عزاداری وصف‌ناپذیر محبان آل عبا (ع) است.

مراسم عزاداری و تغزیه‌خوانی در تکیه حسینی ارمغانخانه یکی از معروف‌ترین تعزیه خوانی‌های ایران است که از حدود ۴۰۰ سال پیش به زبان ترکی برگزار می‌شود و در سال ۱۳۸۹ در شمار میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است. این مراسم از اول تا چهاردهم محرم و از اربعین تا بیست و هشتم صفر و همچنین در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

هنر تعزیه در شهر ارمغانخانه باقدمتی که دارد سال‌ها است که توانسته در طول سال نظر مخاطبان فراوانی از اقصی نقاط ایران اسلامی را به خود جلب کند

وجود عواملی همچون آشنایی و اشراف تعزیه‌گردانان و تعزیه‌خوانان به هنر شبیه‌خوانی سنتی و چگونگی اجرای بایسته آن، باز سازی و بازخوانی وقایع جانگداز کربلا براساس مستندات تاریخی و منابع معتبر دینی، عزاداری خالصانه و توسل خاضعانه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، عنایات خاص خداوند سبحان و بروز و ظهور جلوه‌هائی از امدادهای غیبی و کرامات الهی، از یک سو موجب گسترش روزافزون آوازه شهرت تکیه حسینی اعظم و مهمان‌نوازی مردم متدین شهر ارمغانخانه گردیده است و از سوی دیگر، موجبات حضور همه ساله خیل عظیم شیفتگان حسینی و ره پویان ولایت از اقصی نقاط کشور، برای کسب فیض معنوی از مراسم پرشور تعزیه خوانی شده است.

در همین رابطه سیروس رستمی، رئیس هیئت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه زنجان در گفت‌و گو با ایکنای زنجان، با بیان اینکه امسال نیز مانند سنوات گذشته مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان کربلا و 72 تن از یاران باوفای ایشان به صورت باشکوهی در تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه زنجان برگزار خواهد شد، عنوان کرد: هدف از اجرای این مراسم احیای فرهنگ عاشورایی و همچنین بزرگداشت ایام شهادت امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر خود زنجان در طول ماه محرم، شیعیان و مسلمانان از سایر استان‌ها و شهرهای کشور نیز برای حضور در این مراسم در ارمغانخانه حضور می‌یابند، اظهار کرد: تمهیدات لازم توسط خادمین و خدمت گذاران به ساحت مقدس امام حسین (ع) برای برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم تعزیه در شهر ازمغانخانه اندیشیده شده است.

وی با اشاره به مجالس تعزیه‌ای که قرار است در طول ۱۳ روز ماه محرم در این تکیه اجرا شود، گفت: حرکت نمادین کاروان امام حسین (ع)، مجلس شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع)، مجلس شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)، مجلس شهادت طفلان حضرت مسلم (ع)، مجلس حجة‌الوداع، مجلس شهادت عابس و شوذب و مجلس زوار عبداله، مجلس شهادت حضرت قاسم بن حسن(ع)، مجلس مشق دادن حضرت ابوالفضل (ع) به حضرت علی اکبر (ع)، مجلس روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و اقامه نماز ظهر عاشورا، مجلس بازار شام، مجلس ازناقه عاشورا، افتادن حضرت رقیه(س) مجالسی است که درطول ۱۳ روز ماه محرم اجرا می‌شود.

captcha