اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم در یک نگاه
کد خبر: 3612075
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم در یک نگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی: اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم کشور در سال 1395 به ثبت رسمی رسیده‌ است که در این گزارش نگاهی به آن خواهیم انداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم کشور که در سال 1395 به شماره 40118 به ثبت رسیده است. این اساسنامه در چهار فصل، 40 ماده و 9 تبصره به تصویب هیئت مؤسس انجمن رسیده است که بدین شرح است؛
فصل اول: کلیات
ماده 1- «انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران» که در این اساسنامه به اختصار انجمن نامیده می‌شود، مؤسسه‌ای است فرهنگی که به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأسیس می‌شود و هیچ گونه موضع گیری له یا علیه احزاب و گروه‌های سیاسی نخواهد داشت.
ماده2- انجمن، دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران بوده و مرکز اصلی آن در شهر تهران می‌باشد، انجمن شعبی را در مراکز استان‌ها تاسیس خواهد کرد.
ماده 3- مدت فعالیت انجمن از تاریخ تأسیس نامحدود است.
ماده4- سرمایه اولیه انجمن مبلغ 10 میلیون ریال می‌باشد که تماماً از طرف مؤسسان پرداخت شده است.
ماده 5- حوزه فعالیت انجمن بین‌المللی است و خادمان قرآن کریم از دیگر کشورها می‌توانند به عضویت انجمن پذیرفته شوند.
ماده 6- اهداف:
1. توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی
2. ایجاد مجموعه‌ای فراگیر از عناصر جامعه‌ی قرآنی به منظور تعامل و هم اندیشی در زمینه‌های مختلف قرآنی
3. تثبیت هویت فرهنگی و اجتماعی عناصر جامعه‌ی قرآنی
4. ایجاد جایگاهی جهت گفتگو و تبادل نظر عناصر جامعه‌ی قرآنی
5. فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال عناصر قرآنی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی
6. ایجاد انگیزه و بستر مناسب جهت ارتقا و رشد اعضا 
7. حمایت مادی و معنوی از خادمان قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی آنان
ماده 7- فعالیت‌ها:
1. تعیین ضوابط انتخاب و سلب عضویت خادمان قرآن کریم
2. پیشنهاد خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به مراجع ذی صلاح
3. ارائه مشاوره‌ کارشناسی به دستگاه‌ها و نهادهای فعال در امور قرآنی
4. ایجاد ارتباط و هماهنگی با مراکز مجامع قرآنی مشابه در داخل و خارج از کشور
5. ارزیابی و نقد و تحلیل فعالیت‌های قرآنی و اعلام مواضع انجمن
6. تعیین ضوابط و مدارج انتخاب خادمان و فعالان حوزه‌های مختلف قرآن کریم به منظور تقدیر از آنان
7. حمایت و دفاع از حقوق مادی و معنوی اعضای انجمن براساس آئین‌نامه مصوب
8. تأسیس صندوق حمایت از خادمان قرآن کریم
ماده8- ارکان انجمن:
انجمن برای اداره‌ی امور خود دارای ارکان زیر می‌باشد:
هیأت مؤسس/ هیأت امنا/ مجمع عمومی/ شورای مرکزی/ دبیر کل/ مجامع تخصصی/ هیأت بازرسی/ هیأت اجرائی مجامع تخصصی
ماده 9- هیئت مؤسس
هیأت مؤسس متشکل از تعدادی از خادمان قرآن کریم هستند که وظایف زیر را به عهده دارند. 
تهیه و تصویب اساسنامه انجمن/ تأسیس و ثبت انجمن/ تشکیل مجامع تخصصی و شوراهای تخصصی /تشکیل اولین مجمع عمومی و شورای مرکزی
ماده 10- هیأت امنا- اعضای هیأت امنا عبارتند از:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(رئیس هیأت امنا)، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیران مجامع تخصصی(شورای مرکزی انجمن)، دبیر کل انجمن
تبصره: در غیاب رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیر شورای توسعه می‌تواند از سوی رئیس در جلسات شرکت کند.
ماده11- وظایف هیأت امنا 
1. تأیید نهایی سیاست‌های کلان و برنامه‌های دراز مدت انجمن که در مجمع عمومی به تصویب رسیده است.
2. انتخاب دبیرکل انجمن از میان سه نفر افرادی که شورای مرکزی آنان را به هیأت امنا معرفی می‌کند.
3. نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب
تبصره: جلسات هیأت امنا سالی یکبار به دعوت رئیس هیأت امنا یا دبیر کل انجمن تشکل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی حداقل هفت نفر معتبر خواهد بود.
ماده 12- مجمع عمومی- مجمع عمومی متشکل از کلیه اعضای انجمن بوده و وظایف آن به شرح زیر است:
تصمیم گیری درباره اصلاح اساسنامه، تصویب عملکرد و تصویب تراز سالیانه انجمن، تصمیم‌گیری در خصوص انحلال انجمن، اعلام مواضع کلان ملی و بین‌المللی در حوزه قرآن، تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌ها، دعوت نامه و دیگر تصمیمات قانونی
تبصره1. جلسات مجمع عمومی سالی یکبار با دعوت کتبی رئیس شورای مرکزی تشکیل می‌شود. جلسات فوق‌العاده مجمع عمومی به دعوت رئیس شورای مرکزی و یا یک سوم اعضا مجمع تشکیل خواهد شد.
تبصره2. در صورت عدم تشکیل جلسات مجمع عمومی در نوبت اول جلسات نوبت دوم با فاصله حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه و با حضور هر تعداد از اعضا تشکیل می‌شود.
تبصره3. رئیس، نایب رئیس و منشی مجمع عمومی از میان حاضران در جلسه مجمع و برای همان جلسه انتخاب خواهد شد.
تبصره 4. جلسات مجمع عمومی با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی دو سوم حاضران معتبر می‌باشد.
ماده 13- شورای مرکزی شورای مرکزی متشکل از دبیران مجامع تخصصی و دبیر کل انجمن می‌باشد و اداره کلیه امور انجمن را بر عهده دارد.
تبصره شورای مرکزی در اولین جلسه از میان اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس شورای، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و دو نفر را به عنوان منشی برای مدت سه سال انتخاب می‌کند.
ماده 14- جلسات شورای مرکزی حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت رئیس شورا برگزار می‌شود.
در صورت لزوم به درخواست رییس شورا با دبیر کل انجمن و یا حداقل یک سوم اعضا جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.
ماده 15- جلسات شورای مرکزی با حضور دو سوم کل اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با آرای نصف به علاوه یک اعضای شورای معتبر خواهد بود.
ماده 16- وظایف و اختیارات شورای مرکزی
تدوین سیاست‌های کلان و برنامه‌های دراز مدت انجمن جهت ارائه به هیأت امنا، تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های اجرای انجمن، تدوین برنامه و بودجه سالیانه جهت ارائه به هیأت امنا، انتخاب و معرفی سه نفر از اعضای انجمن به هیأت امنا جهت انتخاب دبیر کل انجمن، نظارت بر عملکرد مجامع تخصصی، تصویب دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مورد نیاز، پیشنهاد عضویت و یا شرکت انجمن در مجامع بین‌المللی قرآنی به هیأت امنا، بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات مربوط به مجامع تخصصی، حل اختلافات و داوری در محدوده امور مربوط به مجامع، تهیه و تصویب بیانیه‌ها و مواضع انجمن، تأسیس صندوق حمایت از خادمان قرآن کریم و تعیین امضاهای مجاز اسناد و اوراق بهادار انجمن
ماده 17- دبیر کل انجمن توسط مجمع عمومی(طبق بند 4 ماده 16 این اساسنامه) انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت سه سال منصوب می‌شود. تجدید انتخاب وی بلامانع است.
ماده 18 –اهم وظایف دبیر کل به این شرح است:
1. اجرای مصوبات مجمع عمومی، هیأت امنا و شورای مرکزی و ارائه گزارش‌های شش ماهه در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام یافته به شورا
2. اداره امور انجمن براساس آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب شورای مرکزی
3. نمایندگی انجمن در مراجع قضایی، ثبتی، شهرداری‌ها و سایر مراجع دولتی و غیر دولتی، سازمان و نهادهای انقلاب اسلامی
4. انتخاب وکیل با حق توکیل تا یک درجه و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه یا ارجاع به داوری
5. برقراری ارتباط با مجامع تخصصی به منظور تدارک، پشتیبانی و افزایش توانمندی‌ آنها
6. صدور بیانیه‌ها و اعلام مواضع انجمن پس از تصویب شورای مرکزی
ماده 19- دبیر کل انجمن وظایف خود را با رعایت اساسنامه و تحت نظارت شورای مرکزی انجام می‌دهد.
ماده 20- مجامع تخصصی
هر یک از اعضای انجمن در حوزه‌ فعالیت‌های قرآنی عضو یکی از تخصصی زیر خواهد بود:
مجمع قرآن پژوهان شامل: محققان، مفسران، مترجمان و مؤلفان، مجمع قاریان کریم، مجمع حافظان قرآن کریم، مجمع هنرمندان حوزه قرآن کریم، مجمع ناشران و رسانه‌های حوزه قرآن مجمع مدیران سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات قرآنی، مجمع استادان، مدرسان و داوران مسابقات قرآنی تولید کنندگان محصولات مجازی(دیجیتال) و رایانه‌ای حوزه قرآن کریم
ماده 21- هر یک از مجامع تخصصی دارای ساختار زیر می‌باشد:
شورای عمومی، دبیر مجمع، هیأت اجرائی
ماده 22- شورای عمومی مجامع تخصصی: شورای عمومی متشکل از کلیه اعضای مجمع تخصصی بوده و بالاترین رکن تصمیم‌گیری در مجامع تخصصی است.
تبصره: شورای عمومی در هر جلسه از میان خود سه نفر را به عنوان رئیس، نایب رئیس و منشی شورای عمومی انتخاب می‌کند.
ماده 23- وظایف شورای عمومی:
انتخاب اعضای هیأت اجرای مجمع، تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مجمع تخصصی و ارائه به شورای مرکزی برای تصویب، تلاش در جهت نیل به اهداف انجمن در حیطه فعالیت مجمع تخصصی، نظارت بر حسن اجرای فعالیت در مجمع تخصصی، انجام امور محوله از سوی شورای مرکزی، ارائه نظرات کارشناسی به شورای مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط، ارزیابی و نقد و تحلیل فعالیت‌های قرآنی مرتبط با فعالیت‌های تخصصی مجمع، شناسایی و معرفی خادمان نمونه‌ی قرآنی در رشته‌های مربوط به شورای مرکزی، اجرای برنامه‌های مصوب شورای مرکزی در حوزه تخصصی مجمع، تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مورد نیاز مجمع به شورای مرکزی
ماده 24- دبیر مجمع تخصصی
دبیر مجمع تخصصی (رئیس هیأت اجرایی-پیشنهادی) در اولین جلسه هیات اجرائی، توسط این هیأت از میان اعضا انتخاب و ضمن معرفی به عنوان نماینده مجمع تخصصی جهت عضویت در شورای مرکزی انجمن، وظایف زیر را تحت نظارت هیأت اجرای مجمع عهده‌دار می‌باشد؛ پیگیری تشکیل جلسات شورای عمومی براساس مصوبات هیأت اجرایی، تشکیل و اداره جلسات شورای عمومی، تنظیم دستور جلسات شورای عمومی براساس مصوبات هیأت اجرایی، شرکت در جلسات شورای مرکزی، ابلاغ مصوبات به اعضا، انجام سایر امور محوله از سوی شورای مرکزی و هیأت اجرای مجمع، ارائه گزارش فصلی از عملکرد مجمع تخصصی به شورای عمومی، همکاری با دبیر کل انجمن
ماده 26- هیأت اجرائی
 هیأت اجرائی مجمع متشکل از حداقل 5 و حداکثر 7 نفر از اعضای مجمع تخصصی است که توسط شورای عمومی مجمع برای مدت 3 سال انتخاب و وظایف ذیل را عهده‌دار است:
برگزاری و اداره شورای مجمع تخصصی، اداره امور مجمع تخصصی، انجام امور ارجاعی از طرف مجمع تخصصی و شورای مرکزی، اعلام مواضع رسمی مجمع تخصصی در رابطه با مسایل تخصصی مربوط به مجمع، انتخاب دبیر مجمع تخصصی(رئیس مجمع تخصصی- پیشنهادی)، نظارت بر فعالیت دبیر مجمع
تبصره1: در صورتی که تعداد اعضای مجمع تخصصی بیش از 50 نفر باشد تعداد اعضای هیأت اجرائی با تصویب شورای عمومی مجمع، تا 7 نفر قابل افزایش است والا سقف تعداد اعضای هیأت اجرائی، حداکثر 5 نفر می‌باشد.
تبصره 2. جلسات هیأت اجرائی مجمع تخصصی حداقل هر 3 ماه یکبار و در صورت ضرورت و تشخیص هیأت در فواصل کمتر به صورت فوق العاده برگزار می‌شود. این جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمی بوده و مصوبات آن با رای نصف به علاوه یک حاضران معتبر است.
ماده 27- هیأت بازرسی
هیأت بازرسی انجمن متشکل از 2 بازرس اصلی و 1 بازرس علی‌البدل می‌باشد که توسط مجمع عمومی انتخاب و برای مدت 3 سال توسط رئیس هیات امناء منصوب می‌شوند. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
تبصره1. هیأت، در اولین جلسه از میان اعضا یک نفر را به عنوان رئیس هیأت بازرسی، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب خواهد نمود.
تبصره 2. بازرسان می‌توانند در جلسات کلیه ارکان انجمن و مجامع تخصصی بدون حق رای شرکت نمایند.بدین منظور لازم است کلیه ارکان انجمن، زمان برگزاری جلسات خود را به رئیس هیات بازرسان اعلام نمایند.
ماده 28- نظرات هیأت بازرسی با رای موافق اکثریت، رسمی و قابل استناد است.
ماده 29- چنانچه بازرس یا بازرسان اصلی به علل مختلف از جمله استعفا، فوت یا ترک خدمت بیش از دو ماه از وظایف محوله باز ماندند بازرس علی‌البدل بنا به دعوت دبیر کل انجمن تا پایان دوره سه ساله جایگزین خواهند شد.
ماده 30- وظایف بازرسان به شرح ذیل است:
نظارت بر حسن اجرای کلیه امور انجمن، بررسی و تأیید گزارش و صورت حساب‌های مالی انجمن، ارائه گزارش بازرسی سالانه انجمن به هیأت امنا، نظارت بر انتخابات مجامع تخصصی
تبصره بازرسان در صورت نیاز می‌توانند با تصویب هیأت امنا جهت حسابرسی از مؤسسات رسمی حسابرسی دعوت به همکاری نمایند.
ماده 31- دبیر کل انجمن موظف است موجبات انجام وظیفه بازرسان را به نحو مقتضی و مطلوب فراهم نموده، اطلاعات و اسناد مورد نیاز آنان را برای بررسی در اختیار قرار دهد. همچنین موظف است یک نسخه از گزارش‌ها و صورت‌های مالی انجمن را پس از تایید و اخذ امضای شورای مرکزی حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی برای تصویب، در اختیار بازرسان قرار دهد.
ماده 32- بررسی اسناد و دفاتر و مدارک مورد نیاز بازرسان باید در محل انجمن صورت گیرد و بازرسان نمی‌توانند اصل اسناد و دفاتر را از انجمن خارج کنند. همچنین اقدامات و بررسی‌های بازرسان نباید موجب تاخیر یا وقفه در امور جاری انجمن شود.
ماده 33- هزینه متعارف بازرسی براساس قرار‌داد منعقد با دبیرکل قابل پرداخت می‌باشد.
ماده 34- بازرسان پس از انتخاب، از کلیه‌ی سمت‌های خود در انجمن به جز عضویت در مجامع تخصصی مستعفی خواهند بود. همچنین نمی‌توانند در هیچ یک از قراردادهای انجمن طرف معامله قرار گیرند.
ماده 35- منابع مالی انجمن عبارت است از: درآمدهای ناشی از حق عضویت و مشارکت در فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، کمک بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی، درآمدهای ناشی از عرضه تولیدات و محصولات قرآنی، سایر درآمدهایی که منبع آن به تصویب هیأت امنا برسد.
ماده 36- کلیه قراردادها و اوراق و اسناد مالی تعهدآور با امضای مشترک دبیر کل و رئیس شورای مرکزی همراه با مهر انجمن معتبر می‌باشد.
تبصره: اسناد مالی مجامع تخصصی با امضای مشترک دبیر مجمع تخصصی و دبیر کل انجام می‌گیرد.
ماده 37- سال مالی انجمن از اول فروردین ماه هر سال آغاز می‌شود و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد. نخستین سال مالی انجمن از تاریخ ثبت قانونی تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 38 - انحلال انجمن صرفا به پیشنهاد دو سوم اعضاء مجمع عمومی و تصویب هیات امناء صورت خواهد گرفت. در صورت انحلال کلیه اموال آن در اختیار ولی‌فقیه قرار می‌گیرد.
ماده 39 تصمیمات هیأت امنا در خصوص تغییر یا اصلاح اساسنامه، عزل و نصب دبیر کل انجمن و سایل تصمیمات شورای مرکزی به اداره ثبت شرکت‌ها، روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار منتخب اعلام می‌گردد.
ماده 40- این اساسنامه در چهار فصل، 40 ماده و 9 تبصره در تاریخ 11/5/1394 به تصویب هیأت مؤسس رسید.
captcha