پرداخت زکات باعث برکت مال و تربیت نسل صالح می‌شود
کد خبر: 3614926
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

پرداخت زکات باعث برکت مال و تربیت نسل صالح می‌شود

گروه اجتماعی: کسانی که به پرداخت زکات توجه ویژه‌ای دارند، برکاتی در زندگی دنیوی و اخروی به دست می‌آورند که از آن جمله می‌توان به برکت مال و تربیت نسل صالح اشاره کرد.

سکینه نیک خورمیزی، مدرس حوزه و دانشگاه و مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه خمس و زکات از فروع دین محسوب می‌شود، اظهار کرد: دو موضوع در خصوص کمرنگ شدن این دو واجب دینی قابل بحث است.
وی اضافه کرد: مسئله مالی و جریان‌های اقتصادی حاکم بر جامعه از جمله دلایلی است که در این امر دخالت دارد.
نیک خورمیزی افزود: با توجه به اینکه درآمدها کاهش یافته و دخل و خرج افراد با یکدیگر تطابق ندارد، لذا باعث شده مردم آن مقدار از حسابی که بخواهد در سال به زکات و خمس تعلق گیرد را نداشته باشند.
وی با بیان اینکه برخی از کارخانه‌داران به دلیل ضعف چرخه اقتصادی یا در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند، علاوه براین برخی از افراد کاسب نیز با توجه به شرایط بازار با بدهکاری و مشکلات مالی روبرو هستند، ابراز کرد: در چنین شرایط بد اقتصادی، نمی‌توان درباره اعتقادات مردم قضاوت کرد و ریشه عدم پرداخت زکات را در کمرنگ بودن اعتقادات دینی دانست.
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) ادامه داد: توحید محوری و معادباوری دو اصل در دین اسلام است که فرد معتقد به این دو اصل پول را از خدا می‌داند و قیامت را باور دارد، در نتیجه به پرداخت مالی که از او نیست همت گماشته و سعی در پاک‌سازی مال خود می‌کند.
اخلاق، احکام شرعی و اعتقادات سه ضلع دین
وی با اشاره به اینکه اخلاقیات، احکام شرعی و اعتقادات سه ضلع دین اسلام است، اظهار کرد: اگر فردی خمس و زکات نمی‌دهد، در واقع فروع دین را رعایت نمی‌کند که این به علت ضعف در دین باوری فرد است.
نیک یکی دیگر از عوامل رنگباختن این دو واجب دینی را کمرنگ شدن اعتقادات دینی با توجه به هجمه‌های فرهنگی و شبهات وارده در خصوص فرعیات دین برشمرد و ابراز کرد: جایگزین شدن دنیا باوری به جای خدا باوری و ضعف ایمان به مبداء و معاد، مردم را نسبت به پرداخت خمس و زکات بی‌رغبت کرده است.
این کارشناس دینی نقش رسانه‌ها در تبلیغ خمس و زکات را بر اساس روایات و آیات از مهم‌ترین عامل احیاء این دو واجب دینی عنوان کرد.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم که در خصوص خمس و زکات نازل شده، گفت: بعضی از افرادی برای پرداخت خمس و زکات دلایل مستدل و قرآنی را جویا می‌شوند که اگر صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این خصوص وارد شوند، بسیاری از افراد به سمت این دو ارزش دینی مایل خواهند شد.
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان اینکه از جمله برکات پرداخت خمس و زکات، پاک شدن مال است که این امر به دو صورت در زندگی انسان ظهور و بروز خواهد کرد، تصریح کرد: در زندگی افرادی که به پرداخت خمس و زکات اهمیت می‌دهند، برکت بیشتری وجود دارد و در برخی از افراد نیز این برکت با پاک شدن لقمه در نسل وی اثر گذاشته و فرزندان وی در راه کسب معنویات توفیق پیدا می‌کنند.
نیک خورمیزی در خصوص برکات اجتماعی پرداخت خمس و زکات گفت: وقتی فقرا قدرت و تمکن مالی پیدا کنند، تعداد بیشتری از افراد جامعه قدرت خرید یافته و حاصل این امر فعال شدن چرخه اقتصادی جامعه است.
وی گفت: فقر در جامعه کینه، عدم امنیت، فساد و عوامل و معضلات زیادی بدنبال دارد که با پرداخت صدقات، انفاق، خمس و زکات شکاف‌های اجتماعی پر شده و مهربانی، امنیت و ... در جامعه بیشتر خواهد شد.
captcha