انتظار مردم برای ارائه رایگان آموزش‌های مؤسسات قرآنی/ استعدادهایی که قربانی نبودِ حامی می‌شوند
کد خبر: 3618733
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

انتظار مردم برای ارائه رایگان آموزش‌های مؤسسات قرآنی/ استعدادهایی که قربانی نبودِ حامی می‌شوند

گروه شهرستان‌ها: امکانات کم، انتظار آموزش رایگان و نبود حمایت‌های مالی، از مشکلاتی است که در شهرستان‌ها گریبانگیر مؤسسات قرآنی است ولی با این شرایط، این مراکز همچنان فعالیت می‌کنند؛ در این گزارش به بررسی وضعیت یکی از مؤسسات قرآنی قوچان پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برای تربیتِ دینی کودکان لازم است، از سنین کودکی روی استعداد و توانمندی کودک سرمایه‌گذاری شود و به همین دلیل، برخی از خانواده‌ها، به تربیت قرآنی فرزندانشان از سنین کم، تأکید و توجه دارند و علاوه بر مراقبت‌هایی که در اسلام بدان سفارش شده‌ است، کودکانشان را در مهدها و مؤسسات قرآنی ثبت‌نام می‌کنند.
این مراکز قرآنی نیز در تلاشند که مفاهیم قرآن را به شیوه‌های متفاوت و جذاب به کودکان ارائه دهند تا، انس بیشتری با قرآن داشته باشند و شخصیت دینی آن‌ها خوب شکل بگیرد.
این مؤسسات با مشکلات مختلفی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به مسائل مالی و تأمین نیازهای مؤسسه اشاره کرد؛ اما چقدر مردم با مسائل این مراکز قرآنی، تأثیر و اهمیت آن آشنایند؟ رغبت مردم برای حضور فرزندانشان در مهدهای قرآنی به چه میزان است و چقدر در این خصوص فرهنگ‌سازی شده‌ است؟
در ادامه بررسی وضعیت مؤسسات قرآنی به سراغ یکی از این مهدهای قرآنی در قوچان رفتیم؛ محیط بسیار کوچکی که اهالی‌اش، دغدغه‌ قرآن داشتند و تنها عشق به کلام‌الله وحی، آن‌ها را پای کار نگه داشته‌ است.
با امکانات حداقلی و اساتید متخصص، کار را شروع کردیم
فاطمه غلامی‌مقدم، بنیانگذار مؤسسه قرآنی نورالرضوان قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه این مؤسسه در سال 1392 تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد، ابراز کرد: ما در ابتدا، یک ساختمان قدیمی پیدا کردیم که نیازمندی‌های فراوانی داشت ولی کارمان را با حضور اساتید توانمند به صورت تخصصی شروع کردیم؛ سال اول با حدود 50 قرآن‌آموز در سه رشته حفظ ویژه بزرگسال، خردسال و نوجوان (دختر و پسر)، روخوانی و تفسیر سپری شد.
غلامی‌مقدم مطرح کرد: بعدها رشته‌های تجوید و صوت و لحن خانم‌ها و آقایان، مفاهیم و احکام هم به کلاس‌های این مرکز قرآنی اضافه و مهد قرآن هم برای بچه‌های چهار تا شش سال، با مجوز ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد.
انتظار مردم برای ارائه رایگان آموزش‌های مؤسسات قرآنی/ استعدادهایی که قربانی نبودِ حامی می‌شوند
وی با بیان اینکه این موسسه قرآنی در حال حاضر 75 الی 80 قرآن‌آموز دارد، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل اینکه این مؤسسه در خیابان و کوچه فرعی و بن‌بست واقع شده است و در دید عموم مردم قرار ندارد، با استقبال کمی مواجه است؛ در حالی که اساتید خوبی داریم که به صورت تخصصی کار می‌کنند.
آموزش قرآن به شیوه‌های متفاوت و ابتکاری
مدیر مؤسسه قرآنی نورالرضوان قوچان به آموزش قرآن به شیوه‌های ابتکاری در این مؤسسه اشاره کرد و ادامه داد: حروف الفبا، قصه، مفاهیم قرآنی و حفظ کلام وحی با بازی، قصه و روش‌های این‌چنینی توسط اساتید این مرکز ارائه می‌شود.
وی افزود: در این مؤسسه قرآنی، علاوه بر ارائه آموزش‌های عمومی حفظ، تجوید، تفسیر، روخوانی و روانخوانی، احکام، صوت و لحن و مفاهیم، برنامه‌های جانبی مثل برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های تفریحی ـ اردویی نیز برای قرآن‌آموزان درنظر گرفته‌ایم.
غلامی‌مقدم از آموزش مفاهیم قرآنی و آموزه‌های دینی در قالب نمایش به کودکان خبر داد و اعلام کرد: آغاز این کار از سال 96 بوده و اولین نمایش هم برای بچه‌های سنین پایین با عنوان «ما بی‌صاحب نیستیم» با محور مهدویت برای نوجوان‌ها اجرا شده است؛ این برنامه، ایده هیئت مدیره نورالرضوان بوده است و با این روش، مفاهیم قرآنی، بهتر به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود.
گاهی استعداد و ایده‌ها، فدای نبود حامی می‌شوند
وی با عنوان این مطلب که مکان ما با پتانسیل‌ها و دغدغه‌هایمان همخوانی ندارد، اذعان کرد: برای پرداخت اجاره و تأمین امکانات مورد نیازمان با مشکل مواجهیم؛ ما استاد تخصصی و ایده را داریم اما نیازمند حمایت هستیم.
مدیر مؤسسه قرآنی نورالرضوان قوچان بیان کرد: متأسفانه ظواهر برای مردم مهم است و شاید به محیط مؤسسه بیشتر توجه می‌کنند و مهارت اساتید ما را نادیده می‌گیرند که استادان ما از این جهت گلایه‌مندند.
اهتمام به آموزش جدی قرآن‌آموزان
طاهره شریف‌منش، عضو هیئت امنای مؤسسه قرآنی نورالرضوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ابراز کرد: از ویژگی‌هایی که من را راغب کرد تا با این مؤسسه همکاری داشته باشم، علی‌رغم اینکه مؤسسات قرآنی زیادی را می‌شناختم، تأکید به فراگیری و آموزش صحیح بود.
وی ادامه داد: در این مؤسسه و مهد قرآنی، فقط برای گرفتن هزینه کار نمی‌شود، بلکه اگر دو تا از قرآن‌آموزان در کلاس حاضر نشوند، حتما مربی برای آن دانش‌آموزان مجدد وقت می‌گذارد.
انتظار مردم برای ارائه رایگان آموزش‌های مؤسسات قرآنی/ استعدادهایی که قربانی نبودِ حامی می‌شوند
کار خالصانه و بدون چشم‌داشت مالی
شریف‌منش با بیان اینکه گاهی قرآن‌آموزانی مراجعه می‌کنند که اصلا پولی نمی‌دهند،‌ اظهار کرد: کسی که به این موسسه می‌آید، باید تقریبا در هر ماه 5 هزار تومان بابت اجاره و آب و برق و گاز بدهد که این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینه مربی است اما گاهی حتی آن پنج هزار تومان هم از قرآن‌آموزان گرفته نمی‌شود و اینجا دارند از جیب هزینه می‌دهند.
وی در ادامه مطرح کرد: البته شاید در موسسات دیگر هم این مسئله وجود داشته باشد ولی اینجا را من می‌بینم که کارهایشان خالصانه و بدون چشم‌داشت است و این تلاش‌ها باعث شده که مؤسسه روی پا بایستد.
تأثیر مهدهای قرآنی در اعتماد به نفس و پیشرفت دانش‌آموزان
صیاد حاجی‌زاده، مربی مهد و پیش دبستانی قرآنی نورالرضوان در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تدریس در اینجا با روش شعر و قصه است، ابراز کرد: بسیاری از افراد اعتقادشان بر این است که لازم نیست بچه‌ها قبل از رفتن به مدرسه قرآن را فرابگیرند و در مدارس آموزش می‌بینند اما من که قریب به 10 سال است با این بچه‌ها کار کردم و بعدها سراغشان را می‌گیرم، می‌بینم بچه‌هایی که در این مهدهای قرآنی بودند، پیشرفت‌های زیادی داشتند و جزو کسانی بودند که در مدرسه اعتماد به نفس بالایی داشته، قرآن را بسیار زیباتر از بچه‌های دیگر تلاوت کرده و در مسابقات مدارس حائز مقام و رتبه می‌شوند.
وی ادامه داد: با این وجود، متأسفانه هنوز هم زمانی که عده‌ای برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، وقتی می‌گوییم که مهد قرآن است، می‌پرسند که فقط قرآن؟! در صورتی که ما دوست داریم کودکی که به مهد قرآن می‌آید از همه نظر برتر باشد، حتی به بازی بچه‌ها نیز تأکید می‌کنیم، چون کودکی که به اینجا می‌آید باید از هر لحاظ برتر باشد اما مردم آنطور که باید و شاید استقبال نمی‌کنند.
توقع مردم، خدمات آموزشی رایگان برای قرآن است
حاجی‌زاده با بیان اینکه این مهد سال گذشته تأسیس شده‌ است، ابراز کرد: هنوز مهدهای قرآنی در کشور ما جانیفتاده و از سوی مردم استقبالی صورت نمی‌گیرد؛ عده‌ای توقع دارند چون اینجا به اسم قرآن است اصلا از آن‌ها هزینه‌ای گرفته نشود، هرچند بارها توضیح دادیم که ما از طرف جایی حمایت نمی‌شویم و با این هزینه‌هایی که دریافت می‌شود باید حق مربی و اجاره و... تأمین شود اما چون مهد قرآنی است، توقع دارند هزینه‌اش کم تر باشد.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های تفریحی و فوق برنامه، اظهار کرد: گاهی خانواده‌ها برای برگزاری اردوها همکاری نمی‌کنند و برای پرداخت هزینه‌ها اعتراض می‌کنند و می‌گویند که اگر قرار بود اینقدر هزینه کنیم، خب فرزندمان را در مهد خصوصی ثبت نام می‌کردیم.
از مؤسسات قرآنی حمایت نمی‌شود
این مربی قرآن گلایه کرد: مردم فعالیت‌های قرآنی را دوست دارند اما نمی‌خواهند برای آن هزینه کنند و متأسفانه در این مسیر، حمایتی هم صورت نمی‌گیرد.
وی با عنوان این مطلب که مربی‌ها و مدرسان قرآن، هیچ مزایا و امتیازی ندارند و اگر برای خدا نباشد، فکر نمی‌کنم کسی حاضر باشد با این هزینه‌ها پای کار بیاید، اعلام کرد: ما خواستار کمکی از نهادهای مختلف و ذی‌ربط و یا بیمه‌ای برای مربی‌های قرآن هستیم؛ حتی برای بیمه بچه‌ها هم مشکل داریم چون ممکن است برایشان اتفاقی رخ دهد.
فاطمه حکم‌آبادی
captcha