انتقاد قاری بين‌المللی از افول برخی برنامه‌هاى قرآنی
کد خبر: 3654436
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

انتقاد قاری بين‌المللی از افول برخی برنامه‌هاى قرآنی

جواد پناهی، يكى از قاريان بين‌المللى مشهد از افول برخی برنامه‌های قرآنی گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قدس نوشت: درد دل هاى يكى از قاريان بين المللى مشهد آن قدر شنيدنى است كه تنها پايان يافتن زمان مصاحبه تو را به خود مى آورد.
دردهايى كه جز شــرمندگى نمى توان براى درمانش نسخه اى پيچيد.  اســتاد »جواد پناهى« كه  هفته پيش ميهمان روزنامــه قدس بود در گفت و گويى صميمانه با خبرنگار ما از nغدغه هايى سخن گفت كه مى خواهد همه ما براى رفع آن ها آستين همت بالا بزنيم.
البته او حرف هاى اميدواركننده زيادى هم دارد كه بايد به خودمان بباليم. وقتــى او از مشــهد به عنــوان اولين جايگاه قرآنى كشور سخن مى گويد، مطمئن هستيم كه اين جايــگاه را مديون بركت بارگاه مطهر ولينعمتمان على بن موسى الرضا(ع) هستيم.
او با بيان اينكه هيچ شــهر و استانى به اندازه خراســان رضوى و مشهد قارى و حافظ قرآن كريم ندارد كه در مسابقات مقام آورده باشند، مى گويد: اگر اشتباه نكنم تنها مشهد بيش از 30 قارى ممتاز بين المللى دارد كه داراى رتبه نيز هستند.
اين قارى بين المللى با اشاره به اينكه در هيچ جاى كشور به اندازه مشــهد جلسات قرآنى برگزار نمى شــود، مى افزايد: داشــتن صداى خوش را مديون فضاى معنــوى بارگاه منور رضوى هســتيم. به گفته وى طبق آمارهاى 300 جلسه قرآنى غيررسمى، هر هفته حداقل سنتى و غيرسنتى در مشهد برپاست در حالى كه در برخى شهرهاى بزرگ هر هفته به شمار انگشتان دست جلسه قرآنى داريم.
وى با بيان اينكه اين نعمتى اســت كه سبب شــده تا مشــهد پرورش دهنده شمار زيادى قارى باشــد، اظهار مــى دارد: به همين دليل سطح مسابقات قرآنى استانى بمراتب سخت تر از مسابقات كشورى و حتى بين المللى است.
به گفته وى كســى كه در مشهد بتواند، مقام بياورد، يعنى كســب مقام اول مسابقات بين االمللى براى او تضمين شده است.
انتظار غيرمنطقى
استاد جواد پناهى درباره نكته اى كه شايد درد دل او و خيلى از قاريان استان است، مى گويد: اين انتقاد كه تنها مشهد به كانون فعاليت هاى قرآنى استان تبديل شده، واقعيت است، اما آيا وظيفه ما قرآنى ها چيست؟ آيا ما بايد هميشه لبيك بگوييم! اين در حالى است كه مطمئنم در خصوص اعزام استادان، مفسران و حافظان قرآنى، هيچ قارى، حافظ و استادى تاكنون «نه» نگفته است.
وى ادامه مى دهد: پس بخشــى از اين مشكل به عملكرد مسئولان برمى گردد و بخشى هم به خود مردم شهرستان هاى استان كه تاكنون درخواست نكرده اند.
ايــن قارى بين المللى زكات علم را نشــر آن عنــوان مى كند و مى افزايد: اما بايد قبول كرد كه دين حضرت محمد(ص) با ثروت حضرت خديجه(س) رشد كرد.
بــه گفته وى قارى جوانى كــه براى تدريس قرآن مى خواهد به روستا برود و برگردد، بايد هزينه هايش را از كجا تأمين كند؟
وى بــا گلايه از اينكه وقتــى اعتبارات بخش قرآن معاونت وزارت ارشــاد در سال 95 فقط 16 ميليارد تومان اســت، چــه انتظارى باقى مى ماند، مى گويد: اين موضوع، رعايت عدل و انصاف نيست. وى ادامه مى دهد: متأسفانه در مساجد را بسته اند، اما همين بودجه هاى اندك هم صرف تجهيز و اجاره مكان مى شود.
او كه تاكنون كارنامه درخشانى در تربيت نسل قرآنى خراسان رضوى داشته است، مى افزايد: اكنون آقاى »مهدى حسنى« يكى از نخبگان قرآنى اســتان و حافظ كل قرآن است. او براى تدريس هر روز از ساعت پنج صبح با اتوبوس راهى تربت مى شود و از آنجا با تاكسى خطى خودش را به خواف مى رساند و دوباره بايد شب همه اين مسير را با همين شكل برگردد .
او با بيان اينكه اين قارى جوان در كنار اينكه ورزشكار و هنرمند است، قرآن را به 14 روايت حفظ اســت و مثل او در كشور نداريم، اظهار مــى دارد: آيا چنين فردى نبايد به طور جدى حمايت شود و او بايد بيشتر از اين زكات علم خودش را بدهد؟
  متوليان بيگانه با قرآناين قــارى بين المللى كــه فرصت را مغتنم مى دانــد، گلايه اى از متوليــان دولتى بخش قرآنى كشــور مى كند و مى گويد: ما به ساير ارگان هــا و ســازمان هايى كــه مى توانند به بخش قرآن كمك كنند، اما غفلت مى كنند، كارى نداريم، اما الحق و الانصاف ســه ارگانى كه مستقيماً با امور قرآنى مرتبط هستند براى قرآن چه كار مى كنند؟
وى با بيان اينكه شــأن قاريان قرآن بالاتر از مسائل مادى است، مى افزايد: از يك قارى مگر چند مرتبه مى توان درخواست كرد كه رايگان قرآن بخواند؟ مگر قاريان قرآن در اين جامعه زندگى نمى كنند و دغدغه هاى زندگى مانند ساير مردم ندارند؟
پناهى با بيان اينكه من حقوق بازنشســتگى دارم، مى گويــد: امــا جوان تــازه دامادى كه زندگى اش را بايد با همين امور قرآنى بگذراند، به نظر شــما چند تا نيــم روز مى تواند، وقت بگذارد و رايگان قرآن بخواند؟
آيا وقتى كســى قارى قرآن شد، بايد ديدگاه اجتماع، نســبت به درآمد اندك او در مقابل درآمد سرشار يك مداح متفاوت باشد؟ او مى گويــد: بســيارى از صاحبــان مجالس 6 ميليون تومان به يك مداح حاضرند، شبى تا پول بدهند، اما پرداخت 50 هزار تومان براى قارى را زياد مى دانند! اين استاد قرآن مى افزايد: اعتقاد عموم بر اين اســت كه قارى هميشه بايد براى رضاى خدا بخواند.
جاى خالى كرسى تلاوت در هيئت هاى مذهبى اســتاد پناهــى در ادامــه از وضعيت فعلى هيئت هــاى مذهبى نيــز انتقــاد مى كند و مى گويد: به وضعيت مجالس عروسى كه كارى نداريم، اما برخى از همين هيئت هاى مذهبى هم احترام قرآن را نگه نمى دارند به طورى كه حاضرند تا صبح در قالب عزادارى ســينه زنى كنند، اما دقايقى به تلاوت قرآن گوش نكنند. به گفته وى اكنون رويه به گونه اى شده كه در زمانبندى برنامه هيئت هاى مذهبى هم يا قرآن را ابتداى مراسم مى گذارند كه كسى نيست يا اينكه زمان قرائت قرآن را زنگ تفريح عزاداران هيئت حساب مى كنند.
اين قارى بين المللى با انتقاد از اينكه هنوز هيچ گامى براى ترويج نذور قرآنى صورت گرفته، اظهار مى دارد: اين درحالى است كه شايد نذور در ساير بخش ها اشباع شده باشد.
وى با بيان اينكه چرا بايد جاى كرسى تلاوت قرآن در اين گونه مراسم مذهبى خالى باشد، مى افزايد: متأســفانه اعضــاى هيئت امناى مساجد نيز هزينه هاى كلانى را براى مداحى مناســبت ها درنظر مى گيرند، اما براى قرآن كمترين كار را هم انجام نمى دهند.
جواد پناهى با اشــاره به جــاى خالى جذب استادان قرآن آموزى در مساجد، مى گويد: اين موضوع سبب شده تا بچه من كه پدرش قارى قرآن است، اسم 10 قارى بين المللى شهر را نداند، اما مثلاً اسامى همه بازيكنان تيم اسپانيا را بدانــد هرچند كه رفع ايــن ايرادات بزرگ برعهده ما و شماست.
به گفته وى برخى كم لطفى ها نيز سبب شده تــا در حال حاضر درآمد يك بازيكن تيم هاى دسته چندم فوتبال كشور سبب ايجاد انگيزه فرزندان ما به آن ســمت شود، اما درآمد يك قارى جاى انگيزه نداشته باشد.
 ماه رمضان بهار قرآن و 11 ماه خزان
ايــن قارى بين المللى يكى ديگر از تعلل هاى مورد انتقاد نســبت به قرآن را خلاصه كردن اين مهم به ماه مبارك رمضان عنوان مى كند و مى گويــد: باعث تأســف اســت كــه تمام شبكه هاى صدا و سيما برنامه هاى خودشان را در ماه رمضان به مسائل قرآنى و قرائت ترتيل اختصاص مى دهند، اما در 11 ماه ديگر نسبت به قرآن بى توجهند و همه چيز تا ماه رمضان سال بعد تمام مى شود.
وى بــا بيان اينكه اگر هر رســانه اى روزى دو صفحه قرآن بگذارد، در ســال يك ختم قرآن مى شــود، مى افزايد: تا چند سال پيش تمام سمينارها و جلسات، خود را موظف مى ديدند براى شروع مراسم، قارى دعوت كنند، اما الآن به خاطر اينكه يك رقم ناچيزى به قارى ندهند با يك تيزر قرآنى، جلسه را شروع مى كنند.
جواد پناهى همچنين از ناديده گرفته شــدن برنامه هــاى قرآنى در مشــهد گلایه مى كند و مى گويد: سهم برنامه هاى قرآنى اين رويداد مهم بين المللى اصلاً زيبنده پايتخت فرهنگى جهان اسلام نيست.   
افول برخى برنامه هاى قرآنى پناهى همچنين به كم شدن استقبال از برخى محافل قرآنى اشاره مى كند و مى گويد: زمانى براى برگزارى محافل قرآنى به دليل استقبال غير منتظره مردم مى  بايست از فضاى بيرونى مســاجد نيز اســتفاده مى كرديم، اما اكنون با اينكه ســرويس اياب وذهــاب مى گذاريم، پذيرايى مى كنيم، قرعه كشــى سالانه داريم، ميزان اســتقبال اصلاً با  آنچه انتظار مى رود، همخوانى ندارد.
وى همچنيــن به خــلأ ســهميه قاريان در استخدام هاى دولتى اشاره مى كند و مى گويد: يك زمانى براى اســتخدام قاريان سر ودست مى شكســتند، اما اكنون حتى از جذب قارى خوددارى مى‌كنند.
captcha