تعدد متولیان؛ عامل توزیع ناعادلانه اعتبارات قرآنی/ فعالیت‌های خیریه در امور قرآنی توسعه یابد
کد خبر: 3670920
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
ابوذر ندیمی عنوان کرد:

تعدد متولیان؛ عامل توزیع ناعادلانه اعتبارات قرآنی/ فعالیت‌های خیریه در امور قرآنی توسعه یابد

گروه اقتصاد: مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: این مسئله برای سال‌ها در دولت و مجلس مورد بحث است که چون تعداد متولیان بودجه‌های قرآنی زیاد است و همه فعالیت آنها در حوزه فرهنگی تعریف می‌شود، بنابراین نمی‌توان به خوبی بودجه‌های قرآنی را توزیع کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، امروز یکشنبه 19 آذرماه لایحه بودجه سال 1397 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. یکی از انتقاداتی که همواره از سوی فعالان جامعه قرآنی بیان شده در مورد عدم توجه جدی مسئولان در زمینه بودجه‌های قرآنی است و اکنون این امید وجود دارد که دولت برای سال آینده، نگاه ویژه‌ای به جامعه قرآنی کشور در مورد تخصیص بودجه‌ها داشته باشد.
ابوذر ندیمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‎وگو با ایکنا، درباره انتقادات جامعه قرآنی کشور از وضعیت تخصیص بودجه‌ها و همچنین برنامه‎های آتی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اظهار کرد: مسائل مهمی که در زمینه بودجه قرآنی باید به آن اشاره کرد این است که یک بار گفته می‌شود بودجه فعالیت‌های فرهنگی اندک است، یکبار گفته می‌شود توزیع بودجه‌های فرهنگی به صورت مناسب نیست، گاهی گفته می‌شود متولی واحدی نداریم و گاهی هم می‌گوئیم که اولویت‌گذاری‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: بنابراین چهار مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد و اگر بگوئیم که بودجه بخش‌های فرهنگی کم است، چنین سخنی مورد تأیید بنده است و حق با منتقدین است؛ چراکه بودجه‌های دیگر ما بالاتر رفته است و راه گریزی از این مسئله نداریم و نمی‌توانیم اعلام کنیم که در بودجه جاری، سهم سایر بخش‌ها را پرداخت نکنیم؛ چراکه بودجه ثابت شده همانند حقوق و دستمزدهاست.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: مسئله دوم در مورد توزیع نامناسب بودجه‌هاست. این مسئله برای سال‌ها در دولت و مجلس مورد بحث است که چون تعداد متولیان زیاد است و همه فعالیت آنها اعم از فعالیت حوزوی، چاپ، نشر و.... در حوزه فرهنگی تعریف می‌شود بنابراین نمی‌توان به خوبی بودجه‌ها را توزیع کرد.

 

یکشنبه///توزیع بودجه‌های قرآنی دارای متولی واحدی باشد
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در رابطه با بودجه‎های قرآنی باید به این مسئله توجه کنیم که تا چه اندازه می‌توانیم آن را به بودجه دولت وابسته کنیم. واقعیت امر این است که بودجه دولت دارای حدی است و مثلا گفته می‌شود که 180 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه جاری است و 50 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمرانی است اما عده‎ای اعلام می‌کنند بودجه عمرانی کم است و چرا باید دولت اینچنین بودجه‌ریزی کند؛ بنابراین باید کارفرمایی دولت در این زمینه را محدود کنیم و خود ما باید به فکر کسب درآمد باشیم.
وی تأکید کرد: در مورد بودجه قرآنی این بحث وجود دارد که اگر بگوئیم بودجه انواع فرایض، از نماز تا آموزش قرآن یا بودجه معارف از آموزش‌های دینی تا امور اجرایی یا امور زیارتی یا مانند آن را که جمع کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هیچ کس راضی نیست اما واقعیت امر این است که کسی چاره کار را هم نشان نداده است.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: به عنوان مثالی در این زمینه باید ابتدا معلوم شود که 60 متولی در امر بودجه‎های قرآنی که بخش عمده این بودجه خرج امور خود آنها و اختصاص به کارمندانشان می‌شود را چه کنیم. همچنین باید روشن شود که خرج جاری آنها از لحاظ حمل و نقل، گرمایش، سرمایش و سایر هزینه‎های دستگاه‌های آنان را چه کنیم. همچنین باید روشن کنیم که سهم بودجه‌های قرآنی در درون بودجه‎های فرهنگی به طور عام را چه کنیم؛ چراکه در درون نهادهای فرهنگی هم اولویت‌های مختلفی وجود دارد.
ندیمی عنوان کرد: با این اوصافی که بیان شد، هیچ کس از وضعیت بودجه‌ها رضایت ندارد ولی با توجه به وضعیت بودجه دولت همانند نفت، گاز، مالیات و... و نیز با توجه به مشکلاتی که اکنون وجود دارد، هیچ کس نمی‎تواند راهکاری ارائه بدهد مگر اینکه متولی را واحد کرده و هزینه‌های جاری آنها را کم کنیم و ضمنا این مسائلی که بیان شد را جزء حداقل‌ها بدانیم و از راه تولید کتاب یا... هم به فکر کسب درآمد باشیم.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: اقدام دیگری که می‌توانیم برای افزایش بودجه‎های قرآنی انجام دهیم توسعه فعالیت‌های خیریه در امور قرآنی است و همانگونه که خیرین مدرسه‌ساز داریم، همین مسئله را به امور قرآنی نیز تسری دهیم. همچنین باید وقف‌ها را جهت دهیم و درآمدهای سازمان اوقاف که به امور قرآنی مربوط است را به صورت مستقیم در این جهت هدایت کنیم و آن را صرفا برای خود اوقاف هزینه نکنیم. اگر چنین اقداماتی را انجام دهیم، هم بخشی از مشکلات بودجه‌های قرآنی برطرف شده و هم متولی واحدی در امر بودجه‎های قرآنی خواهیم داشت.

captcha