نگاه قرآنی در صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد
کد خبر: 3672251
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
منتظرالمهدی:

نگاه قرآنی در صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان کم‌رنگترین بخش موضوعات صندوق‌های بازنشستگی حاکم شده، اظهار کرد: نگاه قرآنی در صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد و در این حوزه بسیار ضعیف عمل شده و حتی ماهیت وجودی هم ندارند.

مصطفی متتظرالمهدی، مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به اهمیت حفظ کرامت و جایگاه بازنشستگان از منظر اسلام و برنامه‌های این سازمان در این حوزه، گفت: خانواده به عنوان تأثیرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش سرمایه‌های انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به‌نحوی که در آموزه‌های دین مبین اسلام سلامت اجتماعی و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم و با تقوا است.

وی افزود: در این میان آنچه که بیش از همه در توصیه‌های قرآنی و سخنان ائمه معصومین، به آن تاکید شده، جایگاه نهاد خانواده و رعایت تکریم و حفظ حرمت سالمندان و خردمندان به عنوان بزرگان خانواده و اجتماع است؛ چرا که سالخوردگی نشانه و نمادی ارزشمند از تجربه و دانایی در جامعه است.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه سالمندان از منزلت اجتماعی ویژه‌ای در جامعه اسلامی برخوردارند، تصریح کرد: این دوران، امکان تصمیم گیری گسترده‌ای را در مورد زندگی شخص فراهم می‌آورد که اگر این تصمیمات خوب اتخاذ شوند، فرد، سازمان و در مجموع کل جامعه از آن بهره‌مند خواهند شد.

منتظرالمهدی اظهار کرد: سالمندان، پاسدار ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل فرهنگ و میراث اجتماعی به‌شمار می‌روند و در بیان رسول خدا (ص)، اهمیت تکریم سالمندان مورد تاکید قرار گرفته است آنجا که می‌فرمایند: ((به پیران و بزرگان خود احترام کنید و بر کوچکتران خود رحمت و عنایت داشته باشید)).

وی با بیان اینکه بازنشستگی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، در چرخه زندگی فرد است، افزود: این افراد باید قادر به پذیرفتن این اندیشه شوند که می‌توانند به طور موفق و با سربلندی به عنوان یک فرد کامل، بدون اینکه اشتغالی داشته باشند، به ادامه زندگی بپردازند.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان برای حفظ کرامت و جایگاه سالمندان، گفت: در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران برنامه‌های ویژه قرآنی را برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده‌ایم و برخی از آنها در حال انجام است. حتی فرزندان و نوه‌های آنها در این برنامه‌های قرآنی قابلیت شرکت دارند.

منتظرالمهدی بیان کرد: نزدیک به چهار سال است، که این سازمان در بیش از 15 رشته مختلف در حوزه قرآنی رقابت‌هایی را برای عزیزان بازنشسته برگزار می‌کنند و بحث استعداد‌یابی را هم در این حوزه داریم. در بحث معنوی بازنشستگان هم در ایام محرم و صفر 2 همایش به صورت سالانه برگزار می‌کنیم. اولین همایش، همایش خیمه بود که بازنشستگان همراه با خانواده‌ها از مراسمات مذهبی و رسم و رسومات خودشان فیلم، عکس و دلنوشته می‌گرفتند و برای ما ارسال می‌کردند.

وی ادامه داد: بحث ایثارگران شهرداری تهران در این حوزه نیز یکی دیگر برنامه‌های ما بود و ما حتی با نگاه‌های دینی مانند عروسی امیرالمونین(ع) و حضرت زهرا(س)، برنامه‌هایی را برای این عزیزان داشتیم؛ در این طرح بازنشستگانی که بیش از 50 سال با هم زندگی مشترکی را گذرانده بودند تقدیر کردیم و امروز به دنبال بهانه هستیم که برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و معنوی را برای آنها داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌های دینی و قرآنی به عنوان کم‌رنگترین بخش موضوعات اقتصادی بر صندوق‌های بازنشستگی حاکم شده، افزود: در این حوزه صندوق‌های بازنشستگی‌ ما بسیار ضعیف هستند و در این حوزه حتی ماهیت وجودی هم نداریم و به هیچ وجه ظهور و بروزی حتی در بحث‌های اجتماعی و فرهنگی نداریم.


منتظرالمهدی تصریح کرد: مسئله سالمندان و بازنشستگان یکی از موضوعاتی است که در آن باید رک و صریح صحبت کرد. متاسفانه تمام صندوق‌های بازنسشتگی که در کشور در حال فعالیت هستند، هیچگونه و به هیچ‌عنوان برنامه دینی، قرآنی و جود ندارد و در برنامه‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برای بازنشستگان خودشان بسیار ضعیف عمل می‌کنند؛ متاسفانه  در هیچکدام از آنها به عنوان مثال نگاه قرآنی در مورد صندوق‌های بازنستگی وجود ندارد و یا تا به حال دیده نشده است.

وی بیان کرد: در فرهنگ غنی ایرانی تکریم، حفظ حرمت و عزت پیشکسوتان به‌عنوان یک ارزش مورد تاکید قرار گرفته است؛ مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده‌اند که بازنشستگان آیینه تمام نمای شاغلین هستند؛ حال امروز کارمندان شاغل به بازنشستگن نگاه می‌کند و امیدواریم که در بحث معنوی‌سازی و حفظ کرامت بازنشستگان بتوانیم کارهایی را انجام دهیم و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با این عزیزان را فراهم کنیم تا جامعه امروز و فردای ما همواره از برکات وجودی و تجربیات ارزنده بازنشستگان بهره‌مند شوند.

captcha