تحقق «بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى...» در خانواده مهدوی
کد خبر: 3673313
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

تحقق «بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى...» در خانواده مهدوی

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان با بیان اینکه سربازان امام زمان(عج) در خانواده مهدوی تربیت می شوند، گفت: حاکم اصلی در این خانواده خدا و امام زمان(عج) اند و با عمل و رفتار خود، دیگران را عاشق و واله امام مهدی(عج) می کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه هفتمین شماره آن را می خوانید:

 حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به انواع تقسیم بندی خانواده از دیدگاه کارشناسان تربیتی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم خانواده از دیدگاه کارشناسان تربیتی، عنوان گذاری و تقسیم بندی خانواده ها براساس اهداف، روش ها و روابط حاکم بر اعضاء خانواده است که برخی از خانواده ها بر این اساس، مستبد، دموکرات، افراطی، غافل، آشفته، بالنده و کامل و معتدل نامگذاری و دسته بندی می شوند. برای مثال خانواده دموکرات، خانواده ای است که افراد آن احساس آزادی بیش از حد دارند و بیشتر به بیرون از خانه تعلق دارند تا درون و یا خانواده غافل، خانواده ای است که والدین در آن به خود یا فرزندان، خدا و امام زمان(عج) و یا همه توجهی ندارند.

 وی با اشاره به تعریف «خانواده مهدوی» گفت: خانواده مهدوی، خانواده ای آرمانی و معنوی است که علاوه بر داشتن همه ارزش های انسانی و اخلاقی و نقاط مثبت خانواده های یادشده و پرهیز و اجتناب از نقاط منفی آنان، به طور ویژه توجه به دو موضوع خدامحوری و امام محوری دارد چنان که خانه و خانواده رنگ و بوی توجه، عشق، عرفان و اطاعات از خدا و امام زمان(عج) می دهد.

 روابط خانواده مهدوی براساس ضوابط دینی ترسیم می شود

نیلی پور در توصیف خانواده مهدوی افزود: منظور از خانواده مهدوی، خانواده ای است که روابط اعضاء براساس اندیشه دینی و ولایت محوری تنظیم شده و در آن تلاش می شود، در محیطی کوچک، روابط بر اساس ضوابط دینی همچون عدالت ، تقوی و ... تنظیم شود.

 مولف کتاب «خانواده مهدوی» با اشاره به اینکه خانواده مهدوی یعنی خانواده ای عارف، عاشق و مطیع امام زمان(عج)، تصریح کرد: خانواده مهدوی، خانواده ای با سبک زندگی نبوی، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی، سجادی، باقری، صادقی، موسوی، رضوی، جوادی، هادوی، عسکری و مهدوی است که در آن می توان نمونه ای کوچک از حکومت امام زمان(عج) را مشاهده کرد.

 وی با بیان اینکه خانواده مهدوی احساس یتیمی را دارد که از پدر خویش دور مانده و روز و شب خود را با یاد و داغ فراق امام زمان(عج) سپری می کند، تاکید کرد: در خانواده مهدوی، معنویت حرف اول را می زند و افراد مقید به امانتداری، ادب، نماز اول وقت، سحرخیزی و تلاوت قرآن اند و حداقل روزی یک سلام صمیمی به امام زمان(عج) می دهند.

 نیلی پور با بیان اینکه خانواده مهدوی برای امام زمان(عج) سرباز تربیت می کند، گفت: حاکم اصلی در این خانواده خدا و امام زمان(عج) اند و اعضای آن نیز اهل فداکاری برای شیعیان و پیروان حضرت حجت(عج) هستند.

 خانواده مهدوی، دیگران را عاشق امام زمان(عج) می کند

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان ادامه داد: خانواده مهدوی با عمل و رفتار خود، دیگران را عاشق و واله امام زمان(عج) می کند و اعضای آن فرزندان معنوی حضرت مهدی(عج) محسوب می شوند.

 وی ابراز کرد: خانواده مهدوی، خانواده یاس و تنبلی، بُخل، تنگ نظری، ظلم، خیانت، فرار از مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی نیست و این خانواده خود را برای ساختن جامعه مهدوی و سپس جهان مهدوی آماده می کند زیرا آینده را به روشنی خورشید می بیند و در تلاش گروهی برای رسیدن به مدینه فاضله مهدوی از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.

 تحقق «بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى» در خانواده مهدوی

نیلی پور در ادامه بیان کرد: خانواده مهدوی و مهدی یاور یعنی خانواده ای که در مسیر جان فشانی حضرت مهدی(عج) قدم بر می دارد و از رفاه، خانه، وقت، ثروت و حتی در صورت لزوم از اهدا جان هم دریغ نمی نمایند، به همین دلیل در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى؛ پدر و مادرم و خودم و خانواده ام و مالم به فدای شما».

 مولف کتاب «خانواده مهدوی» در توصیف شرایط و ویژگی های یک خانه مهدوی گفت: خانه مهدوی، محیطی کوچک برای اجرای وظایف انتظار و آرمان های بزرگ مهدویت است و حضرت حجت(عج) به آن گوشه چشمی دارند و خانه محبان اهل بیت(ع) محسوب می شود.

 *براساس این گزارش، در هشتمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون خدامحوری، شرط لازم خانواده مهدوی، بحث می شود.

captcha