ایمان بزرگترین نعمت است/ لزوم برخورد قاطع، قانونی و شرعی با متخلفان
کد خبر: 3673315
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

ایمان بزرگترین نعمت است/ لزوم برخورد قاطع، قانونی و شرعی با متخلفان

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایمان و هدایت، بزرگترین نعمت است تاکید کرد: به برکت مجاهدت علما و شهدا نعمت ایمان نصیب جامعه شده و بابد با برخورد قاطع، قانونی و شرعی با متخلفان نگذاریم این فضل و نعمت الهی در جامعه از بین برود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی 26 آذرماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه «ق» گفت: ابتدای این سوره با «ق» شروع شده که جزء حروف مقطعه است و در مورد حروف مقطعه نیز بیان شد که آرای متعددی در این مورد وجود دارد و از دید علامه طباطبایی رمزی میان پیامبر(ص) و خداوند است.

وی افزود: به اعتقاد بنده، احتمال قوی‌تر این است که این حروف اشاره به این دارد که قرآن با آن همه اعجاز از حروفی که ما به کار می‌بریم تشکیل شده است.

هادوی تهرانی بیان کرد: بلافاصله در آیه دوم نیز به قرآن قسم خورده که نشان از جلالت و عظمت این کتاب است و به تعبیر مرحوم شاه‌آبادی در تفسیر سوره قدر، قرآن دربرگرفته همه علم الهی است که به پایین‌ترین شکل تنزل یافته و در قالب این کلمات در اختیار بشر قرار گرفته است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با تاکید بر اینکه این قرآن با همین حروفی که با آن صحبت می‌شود ساخته شده است تصریح کرد: در ادامه نیز آیه بعدی فرموده است که برای کافران سخت است بپذیرند کسی که مانند آنان است و در کنارشان زندگی می‌کند با عقاید و افکار آنان مخالفت می‌کند و توقع داشتند که پیامبری از سنخ دیگری برای آنان فرستاده شود که البته این اندیشه نیز مورد تخطئه الهی قرار گرفته است.

هادوی تهرانی با اشاره به سلسله مراتب مقامات انسانی عنوان کرد: پیامبر کجا و کفار کجا؛ البته در میان آدم‌های عادی نیز این مسئله وجود دارد و همه در دنیا به ظاهر در کنار هم زندگی می‌کنند اما یکی ممکن است جایگاهش در اعلی علیین و دیگری در اسفل السافلین باشد.

وی همچنین در تفسیر سوره حجرات بیان کرد: در این سوره ذکر شده که خداوند ایمان را در دل مومنان محبوب کرد و زینت بخشید و کفر و فسق و ... را مکروه دل‌های آنان کرد و کسانی که در این مسیر هستند در راه رشد و صلاح و درستی قرار دارند.

این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: بزرگترین نعمت خدا، نعمت هدایت و ایمان است که خداوند بر آن منت گذاشته است؛ ولو اینکه فرد مومن، مریض و فقیر باشد و برعکس اگر کسی امکانات اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد ولی ایمان و تقوا نداشته باشد در حقیقت، بدبخت و بیچاره است.

وی افزود: ما نعمت بزرگ ایمان و اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را نمی‌دانیم زیرا در متن و بطن آن به دنیا آمده و بزرگ شده‌ایم ولی کسانی که در سرزمین‌های کفر به دنیا آمده‌اند و بعد مسلمان شده‌اند بیش از ما قدر این مفاهیم و دین و ایمان را می‌دانند.

هادوی تهرانی بیان کرد: ملاک ایمان، چیزی است که تا آخر به سرای دیگر با خود می‌بریم چون برخی افراد حتی در آخرین لحظه عمر، ایمان خود را از دست داده و کافر از دنیا می‌رود؛ بنابراین کسی در امان نیست.    

وی با بیان اینکه مسئولان و مردم باید قدردان نعمت ایمان جامعه باشند افزود: با وجود اینکه تعداد اندکی افراد بد هم در کشور وجود دارند ولی متدینین در جامعه نیز بسیار زیاد هستند و همه باید مراقب باشند تا این نعمت حفظ شود.

وی تاکید کرد: نباید چند نفر ناباب این اوضاع را خراب کنند و این گوهر را از مردم بگیرند؛ بنابراین باید با خطاکاران با معیار و ضوابط شرعی برخورد شود تا جامعه احساس کند کسانی که خلاف قانون و شرع رفتار می‌کنند مورد محاکمه قرار می‌گیرند تا آرامش فکری برای مردم ایجاد شود.  

captcha