ارسال بیش از 500 مقاله به «همایش ملی قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»
کد خبر: 3673514
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

ارسال بیش از 500 مقاله به «همایش ملی قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»

گروه حوزه‌های علمیه: بیش از 500 مقاله به همایش ملی قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن ارسال شده که 47 مقاله از جامعة الزهراء(س) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کایدیان، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی اصفهان ۲۶ آذر در پیش نشست این همایش با موضوع آموزه‌های قرآنی و تفکر فمینیسم گفـت: تاکنون ۴۵۱ مقاله غیر از مقالات دانش‍‌پژوهان الزهراء (س) به همایش ارسال شده است.

وی افزود: این همایش اسفندماه برگزار می‌شود و مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان این ماه نیز وجود دارد.

همچنین موسوی از طلاب الزهراء (س) در سخنانی به بیان دیدگاه علامه معرفت در مورد جامعیت قرآن پرداخت و گفت: روشن شدن حدود و ثغور مسئله جامعیت قرآن کریم نقش مهمی در فهم و تفسیر آیات به خصوص آیات علمی دارد.

وی افزود: هر یک از مفسران در تبیین و تعیین گستره جامعیت از روش خاصی پیروی کرده‌اند و با توجه به دیدگاه‌های مختلف، موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: علامه معرفت در زمره مفسرانی است که نظرات عمیق فقهی و نوآوری‌های زیادی در این عرصه داشته است.

موسوی عنوان کرد: ایشان در دیدگاه تفسیری رویکرد اعتدالی داشته و منظور از جامعیت علمی آیات را در راستای هدایت بشر می‌داند؛ آن مرحوم معتقد است که نباید نظریات اثبات نشده علمی بر قرآن تحمیل و با آیات تطبیق شود.

وی اظهار کرد: باید شرایط و ضوابط استفاده از علوم طبیعی رعایت شده و هدف از نزول قرآن که هدایت بشری است مغفول نماند.

موسوی با اشاره به مفهوم‌شناسی جامعیت علمی قرآن عنوان کرد: در تفسیر علمی میان علوم تجربی قطعی و نظریات ظنی علوم تجربی تفاوت وجود دارد؛ لذا استفاده از نظریان ظنی در تفسیر قرآن درست نیست و نمی‌توان تفسیر را بر آن بنا نهاد.

وی با بیان اینکه جامعیت قرآن حداکثری است اظهار کرد: اشاره‌های علمی قرآن فراوان است و فهم آن در پرتو علوم قطعی و جدید است، ولی نباید راه افراط و تفریط را در این مسیر بپیماییم؛ زیرا هدف اصلی قرآن هدایت انسان است.

وی تاکید کرد: علامه معرفت معتقد است که آیات اشارات متعددی به اسرار عالم دارد، ولی کتاب علوم طبیعی نیست و در صدد بیان جزئیات نیست؛ ایشان بر این باور است که قرآن، دربردارنده نکات علمی فراوان و دقیقی است که از اعجاز قرآن محسوب می‌شود.

captcha