جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت
کد خبر: 3673612
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰

جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت

گروه هنر: در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت که امشب 26 آذر ماه در تالار اندیشه هنری برگزار شد برگزیدگان معرفی شدند.

جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از دقایقی پیش با تلاوت قرآن کریم و سرود ملی ایران آغاز شد. اجرای این برنامه را اشکان خطیبی بر عهده دارد.
در ابتدای این مراسم، با حضور مرتضی رزاق کریمی، محمد مهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) و حسین آذرنیا (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز) از ۱۹ مستندساز خطه آذربایجان شرقی با اهدای تندیس بلورین جشنواره، لوح تقدیر و سکه بهار آزادی تقدیر شد. محمدحسن دامن‌زن، رحیم مرتضی‌وند، حسین پورستار، میرحسین ثروتمند، محمد احسانی، سیدوحید حسینی‌نامی، علی خیرخواه، مریم امینی قاضی‌جهانی، معصومه محمدپور، علی دلکاری، فرهود بحری‌کرمی، قربانعلی طاهرفر، شهرام علیزاده‌امنیه، محمد محمودی‌اصل، یونس مقدم‌ایوندی، محمدباقر وثوقی، محمد فرزین‌نیا، فرید میرخانی و مجید فتحی هنرمندان تبریزی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

جوایزه بخش‌های جنبی

در ادامه مراسم اهدای جوایز بخش‌های جنبی با اهدای جایزه بخش هنر و تجربه آغاز شد. برای اهدای جوایز این بخش جعفر صانعی‌مقدم به همراه سیف الله صمدیان روی سن آمد و جوایز این بخش را اهدا کرد. آزاده موسوی و کوروش عطائی کارگردانان «در جستجوی فریده» تندیس هنر و تجربه، لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی را در این قسمت دریافت کردند. همچنین لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی هم به داود اشرفی کارگردان «قصه بولوار» اهدا شد.
سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما، لوح تقدیر و هدیه نقدی ۷۰ میلیون ریالی این شبکه را به «محمدباقر شاهین» کارگردان مستند «ادوارد» اهدا کرد. این مستند درباره سرباز ادوارد است. شخصی که در سال ۵۹ یعنی اوایل جنگ و در حالی که مشغول دفاع از کشور بوده است، اسیر می‌شود و ۹ سال از عمر خود را در زندان‌های عراق سپری می‌کند. وی در مدت اسارت فشار‌های زیادی را متحمل می‌شود. ادوارد در همین اثنا و در حالی که از سوی همه فراموش شده بود به سازمان مجاهدین خلق می‌پیوندد و حدود ۱۲ سال هم به لحاظ ایدئولوژی و تفکر اسیر منافقین می‌شود.

جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان بخش بین‌الملل

در این آیین، هیئت داوران بخش بین‌الملل که شامل جان‌فرانکو رُزی، داریل اِلس، کتایون شهابی، پیمپاکا تویرا و سام کلانتری بودند برگزیدگان این بخش را معرفی کردند. در بخش مسابقه کوتاه و نیمه‌بلند جایزه ویژه شامل هیئت داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی (2000 دلار) به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان مستند «لوتوس» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 3000 دلار به «افسانه سالاری» کارگردان مستند «هیچکستان» از پرتغال و فرانسه تقدیم شد.
جایزه بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 4000 دلار به «الخاندرو جی. سالگادو» کارگردان مستند «بولینگو، جنگل عشق» از اسپانیا اهدا شد.
در بخش مسابقه ‌بلند هم جایزه ویژه هیات داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2000 دلار به «عزت‌الله پروازه» کارگردان مستند «مادرم ایل من» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم مستند ‌بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5000 دلار به «رضا فرهمند» کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم، اسماعیل عفیفه جایزه انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) شامل پنج سکه بهار آزادی را به «مهدی کوهیان» تهیه‌کننده «قاضی و مرگ» اهدا کرد. این مستند به زندگی قاضی عزیز محمدی یکی از معروف‌ترین و پرکارترین قاضیان جنایی ایران می‌پردازد و زندگی کاری و خصوصی او را در طی چهارسال زندگی به تصویر می‌کشد.

در ادامه اختتامیه، سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه با خیرمقدم به مهمانان این جشنواره گفت: سینمای مستند ایران 60 سال تلاش کرده تا آیینه زلالی از فرهنگ و هنر و تمدن ایران باشد.
وی با بیان اینکه سینمای مستند دومین دهه خود را با دو رویکرد افزایش سهم مستند در بازار تصویری و حضور فعال در مجامع بین المللی آغاز می‌کند، گفت: ما بر این تلاش هستیم تا با نگاه به تولیدات بومی و ملی از آثار قوم‌های مختلف ایران در عرصه مستند برخوردار شویم به همین منظور امسال میزبان یکی از استان‌های کشورمان بودیم و در آینده نزدیک به این استان سفر خواهیم کرد.
دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با اشاره به اینکه در آستانه سال 2018 شهر فرهنگی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده، تصریح کرد: امسال در جشنواره فضایی فراهم شده تا آثار مستند این شهر مرور و مستند سازان تبریزی مورد تکریم قرار گیرند.

جوایز شهرداری

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جایزه اول خود شامل لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال را به مهدی باقری کارگردان «در جستجوی خانه خورشید» اهدا کرد. جایزه دوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 40 میلیون ریال به «حسن نقاشی» کارگردان «وازاریه» و جایزه سوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به شهرام میراب‌اقدم کارگردان «وادی خاموشان» اهدا شد.

 جوایز بخش شهید آوینی

داوران بخش جایزه شهید آوینی سینماحقیقت، ویژه‌ آثار مستند با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزه مقاومت، متشکل از مرتضی سرهنگی، محمدمهدی عسگرپور و رضا برجی برگزیدگان این بخش را به شرح ذیل معرفی و مورد تقدیر قرار دادند
تقدیر هیئت داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 50 میلیون ریالی به «سیداحسان عمادی» کارگردان «رزم‌آرا: یک دوسیه مسکوت» اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی به «مصطفی رزاق‌کریمی» کارگردان «بانو قدس ایران» تقدیم شد.
بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی): تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی به «احمد زائری» کارگردان «همشهری جنگ» اهدا شد.
بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی): تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به «رضا فرهمند» کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» داده شد.

تقدیر از مستند ساز تبریزی

در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از سعادت‌علی سعیدپور فیلمساز تبریزی تقدیر شد. وی پس از دریافت نشان فیروزه سینماحقیقت با تقدیر از برنامه نکوداشت مستندسازان شهرستان ها که امسال به مستندسازان تبریزی اختصاص داشت، گفت: راه اندازی و ایجاد خانه مستند در مراکز استان ها که در چند استان اتفاق افتاده و در تبریز هم در روز ملی سینما راه اندازی شد، بسیار درست و تاثیر گذار است.
وی همچنین خویشاوندی سازمان هنری و شهرداری تبریز و مرکز گسترش سینما مستند را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد: این نوع حرکت‌ها مورد توجه سازمان های دیگر هم قرار بگیرد.

جایزه بهترین پژوهشگر

سودابه مجاوری پژوهش‌گر «وه انتیوک شاپور» برنده تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 70میلیون ریالی بهترین پژوهش شد. این نشان با حضور منوچهر طیاب‌، علی‌رضا تابش و معین کریم الدینی اهدا شد.

جایزه بهترین گفتار متن

میلاد محمدی نویسنده گفتار متن «عشق شمعدانی‌ها» برنده دیپلم افتخار بهترین نویسنده گفتار متن و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی مسابقه ملی شد.

جایزه بهترین صدا

کیومرث محمدچناری صدابردار و حسن مهدوی طراح و ترکیب صدا مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» برنده تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی بهترین صدا شدند.

جایزه بهترین فیلمبرداری

علی شیلاندری فیلمبردار مستند «دیدن و بودن» برنده تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی بهترین فیلمبردار شد.

یک دقیقه به «بانو قدس ایران» اضافه خواهم کرد

در بخشی از این مراسم مصطفی رزاق‌کریمی سخنانی کوتاه بیان کرد. وی با اشاره به این که دوستی‌اش با ابراهیم حاتمی‌کیا وجه مشترکی در وین (پایتخت اتریش) دارد، گفت: وجه آن فرهنگی بودن و همدلی ارتباط ما بود. این دوستی برایم بسیار خوشحال کننده و از جایی به بعد مایه افتخار بود. گفته‌ها با هم داشتیم. هر چند مطمئنم لهجه آلمانی‌وار یا اتریشی وار من حسابی او را اذیت کرد. من 41 سال پیش در شهر تبریز فیلم «بیکاری در تبریز» را ساختم، اما خیلی زود تبریز را ترک کردیم به تهران آمدیم و بعد به اتریش عازم شدم و مدت طولانی آنجا بودم.
رزاق کریمی با اشاره به این که مستند پرتره تاکنون کم کار نکرده است توضیح داد: به ساخت فیلم «بانو قدس ایران» می‌بالم چرا که ادای دینی به حضرت امام (ره) و خانواده ایشان بود. زمانی که امام (ره) در تبعید و عراق بودند ما به همراه پدرم به خدمت وی رفتیم. من نوجوان بودم و همیشه آرزو می‌کردم یک بار دیگر این مرد بزرگ را ببینیم که هرگز محقق نشد.
وی تاکید کرد: زمانی که پیشنهاد ساخت این فیلم مطرح شد، نگران بودم به این خاطر که وارد شدن به اندرونی امام (ره) سخت بود. من همیشه بعد از تمام شدن کارهایم از آنها ناراضی هستم و فکر می کنم باید تکمیل تر شوند. مطمئنم بعد از این هم از تهیه کننده اجازه خواهم گرفت تا اندکی، به اندازه یک دقیقه به فیلم اضافه کنم تا تکمیل تر شود. اما مطمئنم با یک فیلم تمام ناگفته ها درباره امام (ره) و همسرشان گفته نخواهد شد. امیدوارم فیلم های بیشتری در این باره ساخته شود تا ارتباط نسل جوان با این شخصیت ها قطع نشود. برای این بزرگداشت هم بسیار ممنونم.

جایزه بهترین کارگردانی

تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی مشترکاً به فتح‌الله امیری و نیما عسگری کارگردانان «محیط‌بان و پلنگ» تقدیم شد.

نشان فیروزه کارگردانی

تندیس سینما حقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به رضا فرهمند کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران

هیئت داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با تقدیر از کلیه عوامل فیلم مستند «لاوراتوار» جایزه ویژه خود شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی را به نمایندگی از گروه به علی همراز کارگردان و محمد کارت تهیه‌کننده این مستند اهدا کردند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره

آزاده موسوی و کوروش عطائی کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی شدند. پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره، محمد مهدی طباطبایی نژاد گفت: اغراق می‌کنم پس از پنج دوره دبیری جشنواره سینما حقیقت این بار سخت‌ترین تصمیم را پیش رو داشتم. به طوری که تا امروز صبح به انتخابم مطمئن نبودم. با تشکر ویژه از کامران حیدری برای فیلم «علی آقا» و سید محمدحسین مهدویان برای «ترور سرچشمه»، این جایزه را به آزاده موسوی و کوروش عطائی کارگردانان «در جستجوی فریده» تقدیم می‌کنم. این جایزه با حضور محمد مهدی حیدریان، منوچهر شاهسواری و محمد مهدی طباطبایی‌نژاد به دو کارگردان «در جستجوی فریده» اهدا شد.

نشان فیروزه بهترین فیلم

مؤسسه فرهنگی هنری عروج تهیه‌کننده «بانو قدس ایران» برنده جایزه بهترین تهیه کنندگی تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 140 میلیون ریالی شد. این جایزه با حضور دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی و رئیس خانه سینما اهداء شد.

حاتمی‌کیا: مستند، مادر سینمای داستانی است

در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در سخنانی اظهار کرد: من برای سینمای مستند بسیار ارزش قائل هستم و آن را مادر سینمای داستانی می‌دانم. هر کجا که مستندسازان باشند با افتخار حاضر می‌شوم و سر تعظیم در مقابلشان فرود می‌آورم.
وی درباره مصطفی رزاق کریمی گفت: من آقا مصطفی را از وین می‌شناسم و با این‌که اصرار دارد شبیه خارجی‌ها باشد و گاهی من از دستش عصبانی می‌شوم انسان بسیار نازنینی است. دوستی ما از وین و با فیلم «از کرخه تا راین» شروع شد و با «خاکستر سبز» هم ادامه پیدا کرد. امروز که فیلم «بانو قدس ایران» را از وی دیدم بسیار خوشحال شدم و گریه کردم چرا که هم از ساخت چنین مستدی خوشحال شدم و هم دیدم چقدر برای ساخت این گونه مستندها دیر شده است.
حاتمی‌کیا در توصیف مصطفی رزاق کریمی او را مرد محرمی دانست که سالهاست آرزوی ساخت جانبازان شیمیایی را دارد و بیان کرد: هنوز جایگاه مصطفی (رزاق کریمی) در سینمای مستند کشف و دیده نشده و امیدوارم او که درد معاش هم ندارد این فیلم را بسازد.
حاتمی کیا اضافه کرد: هر جا که نام جنگ و صلح و آسیب‌های جنگ باشد نام او می‌درخشد.

جایزه بهترین موسیقی و تدوین

افشین عزیزی آهنگساز «در جستجوی فریده» برنده تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی بهترین آهنگسازی شد. حمید نجفی راد تدوینگر «در جستجوی فریده» نیز، برنده تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی بهترین تدوین شد.

جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت

 بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی)

تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به رضا فرهمند کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران

هیئت داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با تقدیر از کلیه عوامل فیلم مستند «لاوراتوار» جایزه ویژه خود شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی را به نمایندگی از گروه، به علی همراز کارگردان و محمد کارت تهیه‌کننده این فیلم مستند اهدا کرد.

بهترین فیلم (تهیه‌کننده)

تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 140 میلیون ریالی به «مؤسسه فرهنگی هنری عروج» تهیه‌کننده «بانو قدس ایران» اهدا شد.
غلامعلی اصغریان تهیه کننده مستند «بانو قدس ایران» هم اظهار کرد: از هیات داوران که نگاه ویژه‌ای به این فیلم داشتند و از کارگردانی که سه سال تمام برای ساخت این فیلم زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم خصوصا از آیت‌الله سید حسن خمینی به خاطر همراهی‌هایشان در این فیلم و مدیریت بنیاد نشر آثار امام (ره) و خانواده امام (ره).
مدیرعامل موسسه فرهنگی «عروج فیلم» جایزه نقدی این فیلم را به مردم زلزله زده اهدا کرد و در ادامه گفت: این جایزه نقدی صرف خرید سه کانکس برای زلزله زدگان استان کرمانشاه می‌شود. از مستندسازان دعوت می‌کنم تا رویکردشان به سیره و سبک امام(ره) را بیشتر کنند، چراکه در موسسه فرهنگی هنری عروج برای شما باز است.

جایزه ویژه دبیر جشنواره

جایزه ویژه این بخش، شامل تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی هم مشترکاً به «آزاده موسوی» و «کوروش عطائی» کارگردانان «در جستجوی فریده» تقدیم شد.

captcha