واکنش آیت‌الله العظمی سبحانی به مقاله‌ای در مورد حجاب
کد خبر: 3699808
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

واکنش آیت‌الله العظمی سبحانی به مقاله‌ای در مورد حجاب

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله العظمی سبحانی در واکنش به مقاله یکی از نویسندگان حوزه در مورد حجاب اجباری گفت: نشر این مقاله در شرایط کنونی جفا بر انقلاب و نظام اسلامی است.

واکنش آیت‌الله العظمی سبحانی به مقاله‌ای در مورد حجاب

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز ۲۳ اسفند در درس خارج خود در مسجد اعظم گفت: فردی حوزوی مقاله‌ای در مورد حجاب اجباری نوشته و گفته است که در اسلام چیزی به این نام نداریم.

وی با بیان اینکه این نویسنده هم قبول دارد که حجاب، واجب است، افزود: حجاب جزء واجبات است و ترک آن، معصیت است؛ اما حجاب اجباری دو نوع است اگر در داخل خانه‌ای کسی را مجبور کنیم حرف شما درست است، اما در بیرون از خانه وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از گناه است.

وی با استناد به روایتی از وسائل‌الشیعه تصریح کرد: روایتی از پیامبر (ص) آمده است که اگر زن در داخل خانه با مرد بیگانه بی‌حجاب شد ضررش با خود اوست، اما اگر در بیرون جامعه را آلوده می‌کند؛ بنابراین اگر کسی تظاهر کند قطعا مفاسدی به دنبال دارد و حکومت باید با آن برخورد کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بی‌حجابی موجب تحریک شهوات است افزود: در شرایطی که سن ازدواج بالا رفته است قطعا بدحجابی به مفاسد دامن می‌زند و به همه جا سرایت می‌کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به مطلب این نویسنده مبنی بر اینکه حجاب در صدر اسلام با نزول آیات، با اینکه واجب شد، ولی اجباری در کار نبود بیان کرد: گناهان زیادی مانند کم فروشی و زنا و ... هم بود که حرام بود، ولی اجباری در کار نبود مگر اینکه کسی آن‌ها را علنی انجام دهد.

وی با بیان اینکه این نویسنده در تفسیر آیه «إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ ...» اشتباه کرده است افزود: وی گفته این راجع به امر به معروف لسانی است؛ عجب؛ اگر این درست باشد «مَکَّنَّاهُمْ» که به معنای قدرت و سلطه و حکومت است مفهومی نخواهد داشت ضمن اینکه تعبیر امر دارد که نشانگر مسئولیت حکومت در برابر گناهان علنی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: امر به معروف دارای مراتب است که یک مرتبه برای همه و مراتب دیگر برای حکومت است؛ اگر حکومت نباشد لسانی و اگر حکومت باشد مراتب دیگر باید اعمال شود.

وی تاکید کرد: من از این نویسنده خواهش می‌کنم کمی آهسته کار کند؛ نشر این مقاله در این شرایط که دختران ناآگاه روسری از درخت آویزان می‌کند و زنان برای مسئولان در برج میلاد می‌رقصند و عکس‌العملی ندارند این تصور را ایجاد می‌کند که شما با آنان هماهنگ هستید.

این مرجع تقلید گفت: نشر این مقاله در این شرایط جفا بر انقلاب است که همه ما و شما بر سر سفره آن نشسته‌ایم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۱۰:۴۳
0
0
اسم نویسنده این مقاله چی بود بریم اونم بخونیم بعد قضاوت کنیم
captcha