اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی است/ کمبود موقوفات قرآنی منفعتی
کد خبر: 3700457
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵

اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی است/ کمبود موقوفات قرآنی منفعتی

گروه اجتماعی ـ حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی با بیان اینکه در اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی هستیم و بسیاری از مردم با موقوفات آشنایی ندارند، گفت: وضعیت برخی از نیات واقفان در کشور متأسفانه در شأن ما نیست؛ موقوفات عترت در کشور ما قابل توجه است اما موقوفات قرآنی اندک‌اند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، 25 اسفندماه در تحریریه خبرگزاری ایکنا خوزستان حضور یافت.

وی در ابتدا با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از مجموعه‌های پویا و اثرگذار به شمار می‌رود، گفت: می‌توان از ظرفیت بقاع متبرکه، اوقاف و جهاد دانشگاهی خوزستان برای طراحی هم‌افزایی‌های بیشتر استفاده کرد.

برخی امامزادگان به دعوت مردم به کشورمان آمده‌اند

شرفخانی بقاع متبرکه را یکی از نعمات بزرگ خداوند در کشورمان ارزیابی کرد و گفت: خداوند این نعمت را به ما ارزانی داشت اما ما از آن غافل هستیم. اگر در کشور ما حب و ارادت به قرآن و اهل‌بیت(ع) و مکتب تشیع جاری و ساری است، مدیون امام‌زادگان هستیم. بخشی از امام‌زادگان به دلیل خفقان موجود در حکومت‌های بنی‌عباس و بنی‌امیه و بخش دیگر به خاطر دعوت مردم به کشورمان هجرت کردند. به طور مثال اهالی کاشان برای امام محمدباقر(ع) نامه نوشتند که یک نفر را به عنوان نماینده معرفی کنند تا احکام دینی را به مردم آموزش دهد. امام فرزندشان علی‌بن محمدباقر را معرفی کردند که اکنون مقبره این امام‌زاده در مشهد اردهال است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از دعوت‌ها مربوط به دوران امام رضا(ع) بوده است؛ امام از اقوام خود که می‌توانستند اثرگذار باشند دعوت کردند که شاهچراغ با 700 نفر به کشورمان می‌آیند و شروع به تبلیغ می‌کنند. همچنین بنا به نقل تاریخی 300 تا 400 نفر همراه با کاروان حضرت معصومه(س) به کشورمان وارد شدند. برخی از هجرت‌های امام‌زادگان تبلیغی بوده که از سوی ائمه(ع) نصب می‌شدند؛ مثل علی‌بن‌ مهزیار.

اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی است/ کمبود موقوفات قرآنی منفعتی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تکریم امام‌زادگان تکریم قرآن و پیامبر گرامی اسلام است، ادامه داد: هر موقع که مردم به مشکلی برمی‌خورند یا می‌خواهند به عبادت بپردازند، پناهشان این اماکن متبرکه است. در مدیریت بقاع ضروری است فرآیندی را طراحی کنیم که همان فرآیند را امام‌زادگان در زمان حیاتشان طی کردند. آنها مبلغ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) بودند و قصدشان بصیرت‌افزایی در بین مردم بود.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع به قطب فرهنگی عنوان کرد: این هدف به معنای آن است که بقاع مرکزی برای تبلیغ آداب و فرهنگ قرآن و عترت باشند. بر اساس همین چشم‌انداز در مجموعه سازمان سیاست‌ها، اهداف، راهبردها و فعالیت‌ها تا سال 1404 مشخص شده‌اند، چرا که ما معتقدیم بدون برنامه‌محوری نمی‌توان به مقصد رسید.

برگزاری مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در بیش از یک هزار و 700 بقعه

شرفخانی افزود: بر این اساس با تلاش‌های جهادی در کشور اقدامات خوبی انجام شده است. زمانی در 300 امام‌زاده نماز جماعت اقامه می‌شد اما اکنون شاهد هستیم که در 1400 امام‌زاده نماز جماعت دائم برپا می‌شود. همه تلاش ما بر آن بود که در سال 88 برگزاری مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در بقاع به عدد 80 برسد اما نرسید. اکنون در بیش از یک هزار و 700 بقعه این مراسم برگزار می‌شود.

برنامه‌ریزی برای دستیابی 4 هزار بقعه به مؤلفه‌های قطب فرهنگی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، عنوان کرد: همه این اتفاقات بیانگر آن است که اگر ما زیرساخت‌ها را آماده کنیم، استقبال مردم از امام‌زادگان زیاد خواهد بود. ما در سال گذشته بیش از 40 میلیون نفر بار زائر در بقاع متبرکه داشتیم که ظرفیت بی‌نظیری است. بر این اساس در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فعالیت‌هایمان را انجام می‌دهیم. در حال حاضر طرح‌های عمرانی و آبادانی در بیش از 1300 امام‌زاده در حال اجرا است. همچنین هر سال به امام‌زادگانی که عواید و نذورات ندارند، سهمیه داده می‌شود تا در شأن امام‌زادگان ساخته شوند. در بُعد فرهنگی و نرم‌افزاری راه‌اندازی دارالقرآن‌ها، ارائه آموزش‌های قرآنی و مهارت‌های زندگی در حال انجام است. برنامه‌ریزی ما بر این است که تا سال 1404، چهارهزار امام‌زاده ما به مؤلفه‌های قطب فرهنگی دست یابد که این امر با کمک نیروهای ارزشی انقلابی جهادی میسر می‌شود.

807 نوع نیت واقف در کشور

وی با اشاره به وضعیت موقوفات قرآنی در کشور، تصریح کرد: مردم ما از گذشته تاکنون نوع‌دوست وآینده‌نگر بودند. بر اساس توصیه‌های سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) مبنی بر توجه به قرآن و عترت با یکدیگر موقوفات وقف می‌شوند. بخشی از موقوفات درآمددار(منفعتی) و بخشی دیگر بدون درآمد(انتفاعی) هستند. یکی از نشانه‌های تمدن غنی کشورمان موقوفات است. ما 807 نوع نیت واقف داریم. 480 سال پیش موقوفات قابل توجهی در حمایت از حقوق حیوانات وقف شده است. نزدیک به سیصد سال پیش فردی برای توسعه علم اموال خود را وقف کرد؛ این‌ها همه نشان از تمدن ما دارد.

در اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی هستیم

شرفخانی با بیان اینکه همه تلاش ما اجرای امینانه نیات واقفان است، گفت: ما در اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی هستیم. شاید خیلی از مردم ندانند که نزدیک به 25 درصد بیمارستان‌های کشور، 1400 مرکز آموزشی، نزدیک به 500 مجموعه آموزش عالی و نزدیک به 40 درصد بیمارستان‌های تهران موقوفه هستند. وقف در جهت ارتقاء سلامت، آموزش، علم، فرهنگ و رفاه مردم در کشور ما وجود دارد.

موقوفات قرآنی اندک هستند

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وضعیت برخی از نیات واقفان در کشور متأسفانه در شأن ما نیست. مردم ما همواره اعتقاد به در کنار هم قرار گرفتن قرآن و عترت دارند. بر همین اساس موقوفات عترت در کشور ما قابل توجه است اما موقوفات قرآنی اندک‌اند. موقوفاتی برای آموزش قرآن، ختم قرآن، تفسیر، مسابقه و جایزه داریم اما به اندازه موقوفات عترت نیست. به همین دلیل اداره جدیدی در سازمان به منظور ترویج موقوفات قرآنی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: موقوفات قرآنی در برخی از استان‌های کشور هستند که مقید به منطقه و استان خاصی نباشند اما درآمدشان آنچنان بالا نیست. مثلاً موقوفات قرآنی کرمانشاه از جمله موقوفات قرآنی بدون قید است. اما طبیعتاً چون در کرمانشاه قرار دارد اولویت با همان استان است. البته عدد درآمدی آن خیلی قابل توجه نیست که بشود مناطقی از کشور را تحت پوشش قرار داد.

اطلاع‌رسانی موقوفات کشور دچار ضعف جدی است/ کمبود موقوفات قرآنی منفعتی

شرفخانی افزود: به همین دلیل واقفانی که بخواهند وقف انجام دهند بر اساس مشاوره‌های ما به آنها گفته می‌شود که اولویت‌ها را در نظر بگیرند تا آیندگان هم بتوانند از ظرفیت این موقوفه استفاده کنند. توصیه می‌کنم هر کس نیت وقف دارد قبل از آن مشاوره بگیرد و سپس اموال خود را وقف کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در کل کشور کمتر از 2 درصد موقوفه قرآنی داریم که درآمد آن بسیار پایین است. البته وقف‌هایی با نیت قرآنی اما انتفاعی هستند. ما نگاه اقتصادی پایا نداریم که دائماً بر محور آینده‌نگری باشد. فکر می‌کنیم پول‌دارها فقط می‌توانند واقف باشند اما همه ما می‌توانیم به صورت مشارکتی واقف باشیم و از برکت آن بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

captcha