شهیدشناسی؛ خلأ یادواره‌های شهدا/ حضور مسئولان در این مراسم کمرنگ است
کد خبر: 3700468
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
نگاهی به وضعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تربت‌جام/

شهیدشناسی؛ خلأ یادواره‌های شهدا/ حضور مسئولان در این مراسم کمرنگ است

شهیدشناسی؛ خلأ یادواره‌های شهدا/ حضور مسئولان در این مراسم کمرنگ است گروه شهرستان‌ها- در سالی که گذشت، برنامه‌های مختلفی از جمله یادواره‌های شهدا تربت‌جام برگزار شده اما خلأیی که در این برنامه‌‌ها به چشم می‌خورد، حوزه شهیدشناسی است.

مرتضی حمیدی، فرماندار شهرستان تربت‌جام در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت گفت: فرهنگ ایثار و شهادت باید در همه امور نهادینه و سرلوحه باشد. اصلی‌ترین کار و مأموریت جامعه امروز ما، زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است و این امر، وظیفه تمامی آحاد جامعه است.
فرماندار تربت‌جام با بیان اینکه، مسیر اصلی ما، همان راه شهیدان است تا در محضر آن عزیزان شرمنده نباشیم، گفت: این صندلی که بر روی آن نشسته‌ایم، شطی از خون شهیدان است.
وی به اهمیت تکریم از خانواده شهدا و ایثارگران تأکید کرد و آن را از کوچک‌ترین کار‌هایی دانست که برای این خانواده‌ها می‌توان انجام داد و گفت: جامعه باید در قبال این افراد قدردانی خود را به نمایش بگذارد، هرچقدر به این عزیزان خدمت کنیم، نمی‌توانیم ذره‌ای از ایثار و مجاهدت‌های آنان را پاسخگو باشیم.

صندلی که بر روی آن نشسته‌ایم، شطی از خون شهیدان است

هنوز نیمی از جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت آشنایی ندارند
نصرالله مهدوی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تربت‌جام در گفت‌وگو با ایکنا به گذشت ۳۸ سال از تأسیس بنیاد شهید اشاره کرد و افزود: هنوز نیمی از جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت آشنایی ندارند و باید همگی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توجه بیشتری داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه، انقلاب اسلامی هزینه پیروزی، ثبات و استقامت خود را با نثار خون بهترین عزیزانش، جانبازان، ایثارگران و آزادگان خود پرداخت کرده است، گفت: در بحث ایثار و شهادت، مهم‌ترین موضوعی که مدنظر است، بحث ترویج این فرهنگ و ازخودگذشتگی است.
وی، رسالت اصلی این بنیاد را ترویج این فرهنگ برشمرد و ادامه داد: این فرهنگ در اعتقادات ما به‌عنوان یک فرهنگ والا و ارزشی محسوب می‌شود، چنانکه اعتقاد داریم، راه شهدای ما، ادامه راه شهدای کربلاست و خط سرخ شهادت از زمان انبیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام است.
مهدوی ادامه داد: ازآنجایی‌که شهدای عزیز ما از همه اقشار جامعه بوده‌اند، فراگیری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم یک بحث همگانی است و مختص قشر خاصی نیست و وظیفه و مسئولیت همه آحاد جامعه را بیشتر می‌کند.

وی به قانون هزینه کرد ۲۰ درصد از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها اجرایی، برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: مدیران برای برنامه‌های فرهنگی شهدا هزینه نمی‌کنند و مقاومت نشان می‌دهند.
این مقام مسئول افزود: توجه به منزلت و جایگاه شهدا باعث کمک به‌ نظام می‌شود و باید برای ارتقای روحیه شهادت‌طلبی در جامعه آسیب‌شناسی جدی صورت گیرد. به‌همین منظور در سال آینده همایشی با عنوان «راهکارها، فرصت و آسیب‌های حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» را برگزار کرده و این مشکلات را بررسی خواهیم کرد تا جایگاه و منزلت شهدا و خانواده شهدا را حفظ کنیم زیرا حفظ منزلت و جایگاه شهدا به حفظ نظام کمک می‌کند.

صندلی که بر روی آن نشسته‌ایم، شطی از خون شهیدان است

حضور کمرنگ مسئولان در یادواره‌های شهدا
وی با اشاره به ۶۳۰ شهید، هزار و ۵۰۰ جانباز، بیش از 100 آزاده و حدود پنج هزار ایثارگر رزمنده در این شهرستان، گفت: وضعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این شهرستان رضایت‌بخش نیست و پویایی و انگیزه مردمی، اجتماعی و حتی سازمان‌ها در برنامه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ بوده و شاهد حضور اندک مسئولان در برنامه‌های مربوط به شهدا هستیم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان تربت‌جام با انتقاد از حضور کمرنگ مدیران اداری این شهرستان در یادواره‌های شهدا، گفت: ترویج روحیه ایثارگری رضایت‌بخش نیست و خلأ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تربت‌جام احساس می‌شود.
مهدوی افزود: نباید برای بحث یادواره شهدا به دنبال اداره و سازمان باشیم بلکه باید به‌صورت کاملاً مردمی برگزار شود و مردم باید با توجه به دِینی که به شهدا دارند، احساس تکلیف کنند. باید همیشه یادمان باشد که امنیت و صلابتمان و هر چه در انقلاب داریم، از برکت شهدا است.
وی به برگزاری حدود ۴۰ یادواره شهدای شهرستان با عناوین محلات، روستاها، دانش‌آموزی و آبروی محله در سال جاری اشاره کرد و افزود: این یادواره‌ها باهمت و هزینه خانواده‌های شهدا برگزار شده؛ خانواده‌هایی که آن زمان شهید داده‌اند، الآن خود برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه می‌کنند.

صندلی که بر روی آن نشسته‌ایم، شطی از خون شهیدان است

در یادواره‌ها، بحث شهیدشناسی و تأثیرگذاری کم است
رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران تربت‌جام با بیان اینکه در برگزاری یادواره‌ها، کمیت نباید اهمیت زیادی داشته باشد، گفت: آنچه مهم است، بحث کیفیت و تأثیرگذاری این برنامه‌ها است. در این یادواره‌ها، بخش شهیدشناسی و یا تأثیرگذاری آن کم است و به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمتر پرداخته‌شده است.

وی با بیان اینکه یادواره‌ها با سخنرانی شروع و با پذیرایی ختم می‌شود، ابراز کرد: همه این برنامه ها، یک‌روال روتین و تکراری را به خود گرفته است. ما باید به دنبال برنامه‌های کیفی و تأثیرگذار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشیم که برای سال بعد برنامه داریم تا با سپاه و متولیان برگزاری یادواره و حتی ستاد برگزاری یادواره شهدای شهرستان و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که به ریاست فرماندار به‌صورت ماهیانه برگزار می‌شود، طرح کنیم و بتوانیم در این شورا مصوب کرده و به وضعیت بهتری برسیم.
این مقام مسئول، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از وظایف ذاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همگانی است و مختص فرد یا قشر خاصی نیست. باید همه اقشار جامعه روحیه شهادت‌طلبی را داشته باشند، چون اگر همین شهدا نبودند، امنیت وجود نداشت.

صندلی که بر روی آن نشسته‌ایم، شطی از خون شهیدان است

تشکیل کارگروه ایثار و شهادت در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر
حجت‌الاسلام مصطفی دامن‌پاک جامی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی شورای اسلامی شهر تربت‌جام نیز در گفت‌وگو با ایکنا به اهمیت استفاده از خرد جمعی و نظرات فرهیختگان در عرصه‌های تخصصی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: پنج کارگروه تخصصی ایثار و شهادت، تعمیق باور‌های دینی، فرهنگی و هنری، ورزش و سلامت و بانوان، خانواده، صنایع‌دستی و گردشگری، ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تربت‌جام تشکیل‌ شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تربت‌جام با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب دینی و اسلامی است، بیان کرد: دشمن بیکار ننشسته است و بین جوانان و نوجوانان ما کار می‌کند. همه ما در قبال حفظ انقلاب، اسلام و شهدا وظیفه‌ داریم. به‌همین دلیل شورا بر خود وظیفه می‌داند تا در تقویت اعتقادات مردم و به‌خصوص نسل جوان، نوجوان و نیز تبیین فرهنگ ایثار و شهادت برنامه داشته باشد.
دامن‌پاک ادامه داد: این کارگروه‌ها با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی در صحن شورا به تصویب رسید و تمامی آن‌ها تشکیل و مشغول فعالیت هستند. هر کارگروه حداقل ۱۴ عضو دارد و در هر جلسه مرتبط، اعضای کارگروه، نخبگان و متخصصان حوزه‌های موردنظر، دعوت شده و نظرات جمع‌آوری می‌شود تا بعد از بررسی و تصویب شورا به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی به تشکیل کارگروه ایثار و شهادت اشاره و ابراز کرد: این کارگروه به‌منظور پرداختن به موضوعات ایثار و شهادت تشکیل‌ شده و اعضای آن مشخص شده است که نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و نیز ترویج و افزایش این فرهنگ از برنامه‌های اصلی این کارگروه به شمار می‌آید.
دامن‌پاک، تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را از مهم‌ترین برنامه‌های این دوره از شورا برشمرد و بیان کرد: در جلسات مشترکی که با بنیاد شهید و تعدادی از ایثارگران داشتیم، قرار شد تا بنیاد شهید، لیستی از نام و محل سکونت شهدا به شورا، خیابان‌ها و کوچه‌هایی که محل سکونت شهدا بوده است را ارائه دهد و بعد از تصویب در شورا، کوچه‌ها را به نام این شهدا مزین کنیم.

وی با بیان اینکه تمثال شهدای بهشت نبی تربت جام در بلوار شاهد که منتهی به گلزار شهدا است، به مناسبت فرا رسیدن سال جدید نصب شده است، ادامه داد: تندیس شهید دهقان، نماینده شهید شهرستان را در ابتدای خیابان نظامی نصب کردیم و نصب تندیس شهید علیمردانی و شریفی و همچنین شهیدان بهشتی و مدرس را هم در دستور کار این شورا داریم.

تشکیل کارگروه تعمیق باور‌های دینی
این عضو شورای اسلامی شهر تربت‌جام با اشاره به مشکلات امروز‌ه جامعه و بروز آسیب‌های اجتماعی گفت: تشکیل کارگروه تعمیق باور‌های دینی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های این دوره از شورا است تا با تعمیق باور‌های دینی بتوانیم با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم.

فرزاد رشتی

captcha