اولین موزه اسلامی کشور؛ میزبان همایش‌های دینی
کد خبر: 3700479
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

اولین موزه اسلامی کشور؛ میزبان همایش‌های دینی

گروه فرهنگی- مدیر گنجینه میراث اسلامی در مراسم افتتاحیه این موزه با بیان اینکه از این بنا استفاده‌های متعددی می‌شود، گفت: در این بنا به تحقیق و بررسی پروژه‌های دینی، برگزاری کنفرانس‌های دینی و پخش درس خارج علمای حوزه علمیه قم پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد فقیه امامی، مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان عصر دیروز در آیین افتتاحیه اولین موزه اسلامی کشور با عنوان «گنجینه میراث اسلامی با هدف حفظ و احیای فرهنگ شیعی»، اظهار کرد: بنای گنجینه میراث اسلامی یکی از بی‌نظیرترین خانه‌های تاریخی به لحاظ مساحت، تکنیک معماری و همچنین سالم ماندن آن در طول تاریخ است.
وی در خصوص پیشینه تاریخی این بنا گفت: احتمالا این بنا در حدود 200 سال قبل منزل مشیرالملک انصاری بوده است. بعد از مشیر، شخصی به نام حاج حسین چرمی منزل را از فرزند مشیر خریداری می‌کند. بعد از مرحوم چرمی، مرحوم سماعیان از خیرین معروف اصفهان، این خانه را خریداری کرده و به پدر بنده مرحوم آیت الله امامی واگذار می‌کنند. در سازمان میراث فرهنگی نیز این بنا به نام «خانه چرمی» ثبت شده است.
مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه از این بنا استفاده‌های متعددی می‌شود، گفت: در این بنا به تحقیق و بررسی پروژه‌های دینی، برگزاری کنفرانس‌های دینی و پخش درس خارج علمای حوزه علمیه قم پرداخته می‌شود.
فقیه امامی ادامه داد: بنای تاریخی این گنجینه، جزء سه بنای 9 دری در سطح کشور است و اصولا خانه‌های اعیانی 5، 7 و یا 9 دری هستند. ضلع شمالی این خانه از یک حوضخانه تشکیل شده که بزرگ‌ترین بادگیر موجود در معماری اسلامی و ایرانی می‌باشد و به صورتی ساخته شده که در فصل گرما، اختلاف دما بین فضای بیرون و داخل حدود 12 درجه است.

وی افزود: ضلع شمالی این بنا اکنون به عنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی و ایرانی در نظر گرفته‌ شده تا هنرمندان بتوانند هنر خود را عرضه کند، چرا که ما در عرضه آثار اسلامی با مشکل مواجه هستیم و در سطح کشور مکانی که هنرمندان بتوانند آثار اسلامی خود را در آن عرضه کنند، وجود ندارد. شاه نشین این بنا را نیز به ساختمان موزه اختصاص داده‎ایم.
وی با بیان اینکه این بنا ظرفیت بازدید گردشگران خارجی را دارد، گفت: اگر کشور ما 32 میلیون توریست خارجی داشته باشد، می‌توان درآمدی معادل فروش نفت از آن کسب کرد، ولی متاسفانه با وجود این ظرفیت و فرهنگ غنی، هنوز زیر ساخت‌های گردشگری آن‌گونه که باید و شاید فراهم نیست.
 مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان تصریح کرد: آثار موجود در گنجینه میراث اسلامی به دو دسته فاخر و غیر فاخر تقسیم می‌شوند. آثار فاخر در این گنجینه 400 اثر است و امیدواریم این تعداد را در دو سال آینده به 1200 اثر برسانیم.
فقیه امامی گفت: این بنا در سال 89 به دلیل اینکه شاخصه‌های اثر ملی داشته، به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و شماره ثبت دارد ولی متاسفانه تاکنون هیچ کدام از مدیران میراث فرهنگی از این بنا بازدید نکرده‌اند.

وی بیان کرد: متاسفانه امروز بزرگ‌ترین مجموعه دار آثار اسلامی دنیا دیوید خلیلی یک یهودی اصفهان الاصل و ساکن انگلستان است که در مجموعه اش حدود 40 هزار اثر هنری نگهداری می‌شود. در بخش موزه هم، بهترین موزه‌های اسلامی دنیا را مسیحیان و غیرمسلمانان اداره می کنند. به نظر من بهترین موزه اسلامی دنیا موزه اسلامی آلمان می‌باشد، البته موزه‌هایی هم در کشورهای اسلامی نظیر مالزی، قطر، استانبول و ... وجود دارد که سایه وهابیت روی آنها است و در آنجا به ترویج افکار خود می‌پردازند.

انتهای پیام

captcha