جهت‌گیری وزارت علوم به سمت توسعه اشتغال بانوان باشد/ بیکاری‌ ۲ تا ۳ برابری نسبت به آقایان
کد خبر: 3700605
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
معصومه ابتکار:

جهت‌گیری وزارت علوم به سمت توسعه اشتغال بانوان باشد/ بیکاری‌ ۲ تا ۳ برابری نسبت به آقایان

گروه دانشگاه – معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر جهت‌گیری وزارت علوم بر توسعه اشتغال دختران فارغ‌التحصیل عنوان کرد: دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۲ تا ۳ برابر آقایان بیکار هستند.

جهت‌گیری وزارت علوم به سمت توسعه اشتغال بانوان باشد/ بیکاری‌ ۲ تا ۳ برابری نسبت به آقایان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف ارتقای شاخص‌های وضعیت زنان در حوزه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در چارچوب ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، صبح امروز شنبه، ۲۶ اسفندماه جاری و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در محل وزارت علوم برگزار شد.

در آغاز این مراسم، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه کارآمدی برای دولت ملاک مهمی است و حضور خانم‌ها باید شاخص‌های کارآمدی دولت را افزایش دهد، اظهار کرد: باید در تمام عرصه‌ها اعم از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها خانم‌ها اثرگذار باشند، همچنین حضور آنها در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها پررنگ‌تر شود.

وی با تاکید برای اینکه سرمایه اجتماعی بزرگی از میان بانوان جامعه در وزارت علوم است، ادامه داد: طبق ماده ۱۰۲ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور؛ توجه به خانواده از ارکان مهم عرصه اجتماعی است و مهارت‌های مربوط به این عرصه اعم از فردی، اجتماعی، خانواده، ارتباطی و حقوقی در دوران دانشجویی فرا گرفته می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده فراهم‌آوری فضا برای فعالیت‌های سالم دانشجویان را لازم دانست و تصریح کرد: اکنون حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم و اینها علاوه بر اینکه از نظر علمی جایگاه خوبی دارند، باید بتوانند در بحث توانمندی‌های علمی و مهارتی فعالیت کنند، البته در این زمینه دانشجویان موفقیت‌های خوبی داشتند. همچنین باید فضا برای فعالیت سیاسی سالم دانشجویان فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش مهارت‌های زندگی و خانواده به دانشجویان، گفت: طرح‌های خوبی در این زمینه اجرا شدند، از جمله طرح سلامت در شیراز و نیز طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در سطح کشور که اکنون فاز دوم آن هستیم. این طرح در قالب ظرفیت‌های درونی جوامع در حوزه شناخت و مقابله با آسیب‌ها اجرا شده است. حضور و فعالیت دانشجویان در این طرح‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که آنها می‌توانند در مقابل آسیب‌ها، شناخت و مواجهه درستی داشته باشند.

ابتکار با اشاره به مسئله اشتغال و آمار بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ادامه داد: آمار بیکاری در میان بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، ۲ تا ۳ برابر آقایان است. این‌ها با وجود اینکه علاقه‌مندند شاغل باشند، اما شغل مناسبی ندارند. جهت‌گیری وزارت علوم باید به سمت توسعه اشتغال و آموزش مهارت‌ها به دانشجویان به ویژه دختران باشد.

وی افزود: باید دانشجویان در رشته‌هایی که هستند مهارت‌های شغلی را فرا گیرند تا در آینده این مهارت‌ها به آنها در اشتغال و کارآفرینی کمک کند و البته دانشجویان از این موضوع استقبال می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه کارآفرینی، فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها داشته‌ایم تا دختران بتوانند در این حوزه وارد شوند.

وی ادامه داد: آموزش و پژوهش در حوزه مطالعات زنان و خانواده از موضوعاتی است که به صورت دقیق دنبال می‌کنیم و به همین منظور از اوایل دهه ۸۰ رشته مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه‌ها علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته شکل گرفته است.

ابتکار گفت: تعداد پژوهش‌ها در حوزه خانواده در دانشگاه کم نیست، اما کاربردی کردن آنها و تبدیل کردن آنها به بسته‌های سیاستی نقطه ضعفی است که باید مرتفع شود و در جهت پیگیری این موضوع گام برداشت.

وی با تاکید بر شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی خانواده در همه ابعاد افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی طرح گفت‌وگوی ملی خانواده می‌تواند موثر واقع شود. اگر بخواهیم در مقابل آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ای توانمند داشته باشیم، راه‌حل آن گفت‌وگوی درون خانواده و بین نسلی است. این گفت‌وگوی ملی می‌تواند در همه ابعاد به ویژه در میان دانشگاهیان گسترش یابد.

انتهای پیام

captcha