حمید بهمنی: سیاست‌های تک‌محوری؛ اصلی‌ترین دلیل رکود سیما/ نگاه مدیران سیما استراتژیک نیست
کد خبر: 3723442
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
یک بام و دو هوای سیما در بوته نقد/4

حمید بهمنی: سیاست‌های تک‌محوری؛ اصلی‌ترین دلیل رکود سیما/ نگاه مدیران سیما استراتژیک نیست

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: رکودی که این روزها در رسانه حاکم است نشئت گرفته از سیاست‌های نادرست مدیران رسانه است.

سیاست‌های تک‌محوری، اصلی‌ترین دلیل رکود در سیماست / توصیه‌های رهبری را برای رهایی از بحران به کار بندیم

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره اجرای سیاست‌های کمی در سیما اظهار کرد: به نظرم یکی از دلایل اصلی رکودی که بر سیما حاکم شده، ناشی از سیاست‌های نادرست مدیران است و این تصمیمات به ندرت مورد آسیب‌شناسی قرار می‌گیرند. برای مثال تک محوری شدن در حوزه تولید، یکی از مشکلات مهم در تلویزیون است، به نحوی‌که در مناسبات مختلف عموماً عده‌ای خاصی هستند که همیشه در امر ساخت فیلم و سریال‌های مناسبتی حضور دارند.

وی افزود: نکته جالب اینجاست حضور افرادی که به لحاظ سیاسی همخوانی لازم را با نظام ندارند برای برخی از مدیران سیما امتیاز محسوب می‌شود، اما فیلمسازانی نظیر من که سالهاست در حوزه انقلاب و دفاع مقدس کار می‌کنم برای آنها امتیاز محسوب نمی‌شوم! رویکرد مورد نظر باعث شده ما در حوزه کارهای مناسبتی دائما در حال تکرار باشیم. این وضعیت نابسامان در حالیست که کشور ما دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند بارها و بارها دست به نوآوری زده و کارهای منحصر به فرد روی آنتن بفرستد. برای مثال به سریال‌های ماه رمضان امسال اشاره می‌کنم که در آن هیچگونه جذابیتی برای مخاطب وجود نداشت.

این فیلمساز ادامه داد: موضوع دیگری که باعث ناراحتی من می‌شود این است که در دهه‌های گذشته کار تولید بسیار سخت و دشوار بود. در آن زمان فیلمسازانی نظیر من با کمبودهای بسیار، کارهای نمایشی تولید می‌کردیم، اما این روزها شرایط این‌گونه نیست و کسانی که در محرومیت‌ها تلاشی نکرده‌اند بیشترین دستاوردها را در امر تولید دارند. با این توضیح سوالی را مطرح می‌کنم. آن هم این است که در کجای دنیا به فیلمسازنی که علاقمند به نظام حاکم هستند فرصت کار کردن نمی‌دهند؟ چرا فیلمسازی چون من نمی‌تواند 14 سال در تلویزیون سریالی را جلوی دوربین ببرد، آن هم در شرایطی که طرح‌های بسیار با محوریت انقلاب و دفاع مقدس در دست دارم.

وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های مالی حاکم بر سیما تا چه حد در رکود به وجود آمده نقش دارد؟ گفت: حضور نهادها و سازمان‌های مختلف در امر تولید به خودی خود، اقدامی مطلوب و حمایتی محسوب می‌شود، اما تجربه نشان داده در کشور ما این قبیل مشارکت‌ها منجر به اتفاق خوبی نمی‌شود. برای مثال از سریال سردلبران نام می‌برم که با حمایت یکی از ارگان‌های پر قدرت تولید شد، اما آیا این اتفاق باعث شد کار خوبی تولید شود؟ نکته دیگر این‌که حمایت مالی هیچگاه دلیلی بر خوب بودن یک کار نمایشی نیست، بلکه کیفیت ساخت کار از منظر کارگردانی و دانش فنی نیز موجب افزایش چشمگیر جذابیت یک کار می‌شود.

 این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود درباره خطوط قرمز حاکم بر سیما تصریح کرد: من به این امر بار ندارم که خطوط قرمز باعث افت کیفی تولیدات مورد نظر شده است، چون در نظام اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا آزادی بیان به شکل مطلوبتری وجود دارد، حتی رهبر معظم انقلاب در سخنانی که اخیرا بیان فرمودند تاکید داشتند از عملکرد صدا و سیما انتقاد دارند، البته یکسری اصول وجود دارد که پایه‌های نظام محسوب می‌شوند، برای همین طبیعی است در این زمینه مسئله‌ای وجود نداشته باشد. این امر را نباید به عنوان خطوط قرمز مطرح کرد. برای مثال اگر ما بخواهیم از خانواده شهدا تصویری نامناسب در فیلم و سریال نشان دهیم این امر ممکن نیست، چون خون جوانان آنان بوده که هم اکنون آسایش را برای ما فراهم آورده است.

وی متذکر شد: از سخنانم می‌خواهم این نتیجه را بگیرم، وقتی رهبر انقلاب خود از سیما انتقاد می‌کند یعنی این امر را گوشزد می‌کنند خطوط قرمزی جز اصول نظام در تولیدات سینمایی و تلویزیونی نباید وجود داشته باشد، چرا برخی به ظاهر مدیر با نگرش‌های اشتباه خود، اجازه ورود به موضوعاتی چون؛ برجام، دوتابعیتی‌ها، عاملان نفوذ و ... را به فیلمسازان نمی‌دهند. مطلب دیگری که من از آن به عنوان توصیه نام می‌برم این امر است که هنرمند جدا از تصویرگری از کمبودهای جامعه باید به دستاوردها نیز توجه کند، اتفاقی که اگر رخ دهد دیگر شاهد تولید کارهایی نخواهیم بود که تصویری سیاه از ایران اسلامی نشان می‌دهند.

بهمنی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که، چرا تا به این اندازه سطحی‌نگری در تولیدات مناسبتی سیما حاکم شده است، گفت: این مشکل نشئت از عملکرد ضعیف مدیران سیما است، چون باور دارم که نگاه و سیاست‌گذاری آنها استراتژیک نیست، درصورتی‌که آنها می‌توانند با برگزاری نشست‌هایی به سخنان مقام معظم رهبری در حوره فرهنگ بپردازند تا به قولی از سطحی‌نگری فاصله گیرند.

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» درباره تفاوت‌هایی که در حوزه هجو و طنز وجود دارد هم، اینگونه توضیح داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در سیما وجود دارد و از عوامل رکود است، نبودن مرز بین طنز و هجو است. بهترین مثال در این زمینه برنامه‌هایی چون «خندوانه» و «دورهمی» هستند. این کارهای خوب در بخش‌هایی به سمت هجو شدن پیش می‌روند. چراکه در این حوزه نیز تک محوری عمل می‌کنیم، والا اگر قرار بود غیر از مهران مدیری و رامبد جوان افراد دیگری نیز در حوزه طنز نقش داشتند شاید اتفاقات بهتری در این زمینه رخ می‌داد.

بهمنی در پایان تاکید کرد: در کنار تمام ضعف‌هایی که بر شمردم، می‌خواهم از دو کار بسیار شاخص و قرآنی سیما نام ببرم که توانست سیما را تحت تاثیر خود قرار دهد. «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» از این دست کارهاست.استقبالی که از این کارها شد تنها به سلیقه‌ای خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه تمام گرایش‌ها را مد نظر قرار داده است، بنابراین وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد، چرا ما باید با تولید کارهای ضعیف بر مشکلات خود بیافزایم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha