تقویت برنامه‌های مسجدی ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان/ اردوهای قرآنی در راه است
کد خبر: 3723479
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
کاظمی خبر داد:

تقویت برنامه‌های مسجدی ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان/ اردوهای قرآنی در راه است

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از تقویت برنامه‌های مسجدی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان خبر داد و گفت: برای روزهای پنج شنبه مدارس اردوهایی را طراحی خواهیم کرد که از جمله آنها اردوهای قرآنی یک روزه است.

تقویت برنامه‌های مسجدی ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان/ اردوهای قرآنی در راه است
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز 28 خرداد‌ ماه، با حضور در جمع اصحاب رسانه دقیقا در زمان تعیین شده به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ایام تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان پرداخت و گفت: ایام تابستان بهترین فرصت برای توسعه مهارت‌های اجتماعی، رشد شخصیتی، تأمین و تقویت سلامت روانی دانش آموزان و ایجاد بستری برای رشد و شکوفایی استعداد‌های آنان است. با بهره‌وری از این ظرفیت می‌توان گذشته را جبران و خلأهای ایجاد شده را پر کرد.
 
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تمام ساحتی را دنبال می‌کند، شعار برنامه‌های تابستان سال جاری را «حمایت از کالای ایرانی؛ هر دانش آموز یک مهارت» خواند و گفت: رویکرد ما در سیاستگذاری‌های اوقات فراغت دانش آموزان حمایت از کالای ایرانی، تمرکز بر فعالیت‌های نرم فرهنگی، نشاط آفرینی، توجه به مناطق روستایی و برنامه ریزی براساس نیاز‌های بومی است.
 
وی از در نظر گرفتن پنج محور مهارتی برای برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان خبر داد و گفت: در قالب برنامه‌های مختلف مهارت‌های ارتباطی، معرفتی بصیرتی، فرهنگی‌ هنری، اقتصادی کارآفرینی و ورزشی را دنبال می‌کنیم.
 
کاظمی تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت در سال ۹۵ را ۲۲ هزار و ۴۷۷ مورد برشمرد که با استقبال چهار میلیون و ۲۲۳ هزار دانش‌آموز مواجه شد و گفت: این رقم در سال ۹۶ به ۳۱ هزار و 39 پایگاه و مشارکت چهار میلیون و ۲۷۵ دانش آموز رسید. پیش بینی می‌شود در سال ۹۷ نیز با ایجاد 33 پایگاه اوقات فراغت شاهد مشارکت نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز باشیم.
 
وی پایگاه‌های اوقات فراغت را شامل مدارس فعال، مجتمع‌های ورزشی، کانون‌های ورزشی مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها خواند و گفت: فعالیت‌های اوقات فراغت امسال تجمیع و در قالب یک دستورالعمل و یک بسته سیاستی به استان‌ها ابلاغ شد.
 
وی تعداد برنامه‌های کانون پرورش فکری را ۹ مورد، معاونت تربیت بدنی 10 مورد، معاونت فرهنگی ۳۷ مورد، سازمان دانش‌آموزی شش مورد، اتحادیه انجمن‌های اسلامی ۱۴ مورد، بسیج دانش آموزی چهار مورد و جمعیت جوانان هلال احمر را هشت مورد برشمرد و گفت: در مجموع ۸۸ عنوان برنامه برای هشت هفته زمانی به استان‌ها ابلاغ شده که از 9 تیرماه، آغاز به کار می‌کند.
 
3 گروه تأثیرگذار در اوقات فراغت دانش آموزان

کاظمی از سه گروه که می‌توانند در زمینه اوقات فراغت دانش آموزان مؤثر باشند نام برد و گفت: گروه اول خانواده‌ها هستند که می‌توانند از این فرصت برای شناسایی ذائقه، سلیقه و استعدادهای دانش آموزان استفاده کنند؛ گروه دوم نیز اصناف؛ کسبه و کارخانجات هستند که می‌توانند زمینه‌های جذب و بکارگیری دانش آموزان علاقه مند به حرفه آموزی را مهیا کنند. همچنین با توجه به کمبود اعتبارات آموزش و پرورش، دستگاه‌هایی که از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار هستند می‌توانند دانش آموزان را نیز مخاطب خود قرار دهند.

وی از اجرای ۱۷ برنامه ملی در حوزه پرورشی خبر داد و گفت: برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان کشور، برگزاری اردوهای بنیاد علوی ویژه مناطق محروم با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز، اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس، برپایی اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب، برپایی اردوهای مناطق مرزی با حضور هزار و 500 دانش‌آموز، اجرای طرح هجرت، برپایی سی و ششمین جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری با حضور دو هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز برگزیده، برپایی کنگره ملی پرسش مهر و گلدسته های سرو از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برخی از برنامه‌های سایر نهادها نیز اشاره و عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برپایی جشنواره‌ها و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، پاتوق هنرمندان و .. سازمان تربیت بدنی با برپایی ۱۱۰ هزار کلاس درون مدرسه‌ای و..، اتحادیه انجمن‌های اسلامی با اجرای کارگاه‌های اجتماعی و...، سازمان بسیج دانش آموزی با اجرای دوره‌های یاوران ولایتو و ..، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر با طراحی همدلی تشکل‌های دانش آموزی و اجرای ششمین دوره المپیاد در خدمت دانش آموزان هستند.

10 تیرماه؛ آغاز اعزام اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های اردویی وزارت آموزش و پرورش اشاره و با بیان اینکه اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب کشور از 10 تیرماه با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز آغاز به کار می‌کند، اظهار کرد: طی سال تحصیلی جاری 13 هزار و 500 اردو که شعاع بیش از ۲۰ کیلومتر داشت برگزار شد، از این تعداد حدود هزار و 544 اردو با قطار، ۱۶۹ مورد با هواپیما، ۳۳ مورد به صورت دریایی و ۲۲ هزار و ۱۷۱ مورد با اتوبوس صورت گرفت و یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز از خدمات آن بهره مند شدند.

اقداماتی برای ایمنی بخشی به اردوهای دانش‌آموزی

کاظمی به اقدامات انجام شده برای ایمنی بخشی به اردوهای دانش‌آموزی اشاره و عنوان کرد: ایجاد مرکز کنترل اردویی و آموزش 160 هزار همکار فرهنگی که در قالب 32 ساعت آموزش فردی و در مجموع پنج میلیون نفر ساعت آموزش می‌بینند از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تقویت اردوهای راهیان نور در دستور کار قرار دارد، گفت: برای روزهای پنج شنبه مدارس اردوهایی را طراحی خواهیم کرد که از جمله آنها اردوهای قرآنی یک روزه است.

تفکر و سبک زندگی اسلامی

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به فوق برنامه‌های در نظر گرفته شده برای درس تفکر و سبک زندگی اسلامی اشاره و عنوان کرد: کتابچه‌ای به زدوی منتشر می‌شود که حاوی 10 سرفصل است. در هر سرفصل آداب و مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود. همچنین از شش فضلیت اخلاقی و 22 مهارت اخلاقی نیز در این کتابچه صحبت به میان آمده است که برای پایه‌های تحصیلی 9 و 10 در طول سال اجرایی می‌شود.

کاظمی اجرای مدرسه دوستدار زندگی برای مقطع متوسطه اول را نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجرا خواند و گفت: این برنامه در سال گذشته اثربخشی خوبی داشت.

وی تقویت هسته‌های مشاوره، تشکیل شبکه‌های همیار مشاور، برپایی دو دوره آموزشی بهداشت روان برای 400 هزار فرهنگی و اجرای آزمون سلامت ویژه سه میلیون دانش‌آموز و به دنبال آن برنامه ریزی و تدوین نقشه خطرپذیری را از دیگر فعالیت‌های در دست اجرا خواند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی برای دانش‌آموزان اجرایی می‌کنید، گفت: تفاهم نامه‌ای با بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای به زودی منعقد می‌کنیم. افزایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی از رویکردهای این معاونت است که در تعامل با این بنیاد دنبال می‌شود.

وی همچنین از تقویت برنامه‌های مسجدی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان خبر داد و گفت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با دو محور رغبت و توانایی و سوابق تحصیلی همچون سال گذشته اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

captcha