معاونت فرهنگي- تبليغي در مدارس خواهران راه اندازی شود
کد خبر: 3723754
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

معاونت فرهنگي- تبليغي در مدارس خواهران راه اندازی شود

‌از آن جا که مسئله تبليغ و ترويج مسائل دين و اسلام از مهمترين وظيفه طلّاب مي باشد و اين امر بر پايه امور تربيتي استوار است، لذا ضرورت دارد معاونت فرهنگي- تبليغي در مدارس علميه تشکیل شود.

معاونت فرهنگي- تبليغي در مدارس خواهران راه اندازی شود

به گزارش ایکنا؛ حوزه نوشت: از گرگان، سيده هاجر هاشمي از سال 1372 وارد حوزه علميّه الزهراء (سلام الله عليها) شد و از همان سال تبليغ را شروع کرد، وی تدریس خود را از سال 1379 شروع و از سال 1394 در بخش فرهنگي مدرسه علميّه الزهراء (سلام الله عليها) مشغول به کار شد.

متن زیر حاصل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه با این خواهر مبلغه است.

تا چه حد وجود اين معاونت فرهنگی - تبلیغی را ضروري مي دانيد؟

با عنايت به اينکه با تشکيل حوزه هاي علميه و حضور خواهران طلبه که در اين مکان مقدس مشغول به تحصيل هستند، اين امر ضروري به نظر مي رسد و از آنجـــا که مسئله تبليغ و ترويج مسائل دين و اسلام از مهمــّترين وظيــفه طلّاب مي باشد و اين امر بر پايه امور تربيتي استوار است، لذا ضرورت دارد معاونت فرهنگي- تبليغي در مدارس علميّه تشکیل شود.

مهمترين فعاليتهاي فرهنگي تبليغي مدرسه علميّه الزهراء (سلام الله عليها) را بيان نماييد؟

برگزاري گفتمان آزاد انديشي، اجراي جلسات و کلاسهاي اعتقادي و اخلاقي ،کرسي آزاد انديشي، آموزش مهارت هاي زندگي، برگزاري مهارتهاي بيان احکام و اجراي اردوهاي فرهنگي تفريحي

مهمترين اهدافي که در بخش فرهنگي تبليغي به دنبال آن هستيد، چيست؟

ابتدا بايد به امور تهذيبي حوزويان پرداخت. همچنین بايد براي برگزاري جلسات اخلاقي- تربيتي برنامه ريزي کرد و بر مبناي نيازهاي طلّاب در شرايط سنّي و پايه تحصيلي مناسب، و نيز در زمينه شناخت استعدادهاي فرهنگي- تبليغي و رشد تبليغي اين عزيزان در اين راستا که بتوانند پاسخگوي خوبي به شبهات و سؤالات باشند، از اهمّ اهداف اين معاونت مي باشد.

برای ارتقاي سطح تبليغي طلاب چه راهکارهايي را پيشنهاد مي کنيد ؟

- برگزاري نشست با طلاب و پرسش و پاسخ در زمينه تهذيب نفس و نظرسنجي از طلاب در مورد اين امر، ايجاد يک رابطه صميمي و خداپسندانه با طلاب

-اجراي مسابقات از کتاب هاي معتبر اخلاقي و اسلامي و برگزاري اردوي فرهنگي و تبليغي

- برگزاري سخنراني متعدد در خصوص اين موضوع و تشکيل سير مطالعاتي

برگزاري جلسات اخلاق و تهذيب را در حوزه هاي علميه تا چه حد ضروري مي دانيد؟

در راستاي اهمّيت و ارزش جلسات اخلاق و تهذيب همين بس که در رسأله سير و سلوک منسوب به بحرالعلوم آمده: کسي که طالب سيره و سلوک طريق باشد، اگر براي پيداکردن استادِ اين راه، نصف عمر خود را در جست و جو و تفحّص بگذراند تا پيدا کند، ارزش دارد.

امام سجاد (عليه السّلام) مي فرمايند: «هَلَکَ مَن له لَيس لَه حکيمٌ يُرشدهُ.» «هرکس راهنماي حکيم و خردمندي نداشته باشد هلاک مي شود.»

در راستاي رشد تهذيب و اخلاق طلاب، چه راهکارهايي را پيشنهاد مي کنید ؟

در درجه اول باید طلاب را با محتوا و دستورات قران آشنا کرد و نيز از سيره اهل بيت(علیهم السلام) و علماي بزرگ اخلاقي بهره بگيريم. همچنین دعوت از اساتيد اخلاق و اجراي سخنراني در اين زمينه!

ارزيابي شما از نقش اساتيد در ايجاد بصيرت، ارتقاء معنويت و تقويت روحيه عبادي طلاب چيست؟

با توجّه به اين که اساتيد حوزه هاي علميه يک ارتباطي صميمي و احترام آميزي با طلاب دارند و متقابلاً خواهران طلبه با کمال ادب و احترام حرمت اساتيد را نگه مي دارند؛ در نتيجه اساتيد مي توانند نقش بسزايي در رشد شخصيت و تعالي روحي و معنوي طلاب داشته باشد و در کيفيت و نيز ميزان يادگيري آنان، نقش بسيار مهم دارند. هرچه اساتيدي در کارها و اخلاقيات خود دقت بيشتري دارند طبيعتاً در طلاب هم مؤثّر خواهند بود. طلبه نوجواني که در آغاز راه علم آموزي و تهذيب نفس قرار دارد، با پذيرش رفتارهاي استاد به عنوان الگو و سرمشق، هويّت اجتماعي خويش را استحکام مي بخشد. پس اساتيد در واقع الگو و نمونه عملي براي طلّاب در اين امر مي باشند.

انتهای پیام

captcha