دختران «بم» از حفظ کل قرآن به شوق خشنودی امام زمان(عج) می‌گویند
کد خبر: 3738888
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

دختران «بم» از حفظ کل قرآن به شوق خشنودی امام زمان(عج) می‌گویند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دختران نوجوان استان کرمان، شهر بم، خشنودی امام زمان(عج) را انگیزه حفظ کل قرآن را دانسته و قرار گرفتن در این مسیر را موجب تغییر رفتارشان، پی بردن به اهمیت حجاب، شوق برای رسیدن به زیبایی‌های زندگی و ... می‌دانند.

به گزارش ایکنا؛ در استان کرمان، مؤسسات قرآنی بسیاری با وجود مشکلات فراوان ازجمله کمبود بودجه مشغول فعالیت هستند، اما با این وجود، موفقیت‌های بالایی را نیز دریافت کرده‌اند. یکی ازمؤسسات فعال این استان مؤسسه جامعة‌القرآن شهرستان بم با مدیریت فاطمه توکلی‌نژاد است که فعالیت‌های قرآنی ارزنده‌ای را ازجمله تربیت حافظان کل قرآن انجام می‌دهد.

این مؤسسه، تاکنون تنها مؤسسه‌ای است که در این شهرستان توانسته است تعداد بالایی از دختر نوجوان در رشته حفظ کل قرآن کریم تربیت کند. این قرآن‌آموزان از پنج‌سالگی وارد عرصه قرآنی شده‌اند و تا هفت‌سالگی دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و تجوید را به ترتیب گذرانده‌ و از هشت‌سالگی وارد مرحله حفظ کل شده‌اند که تاکنون موفق به حفظ 29 جزء از قرآن شده‌ و جزء پایانی را نیز به‌زودی به پایان می‌رسانند. خبرنگار ایکنا، دقایقی به گفت‌وگو با این نوجوانان قرآنی نشسته است که در ادامه می‌خوانید؛ 

رد نشود///دقایقی با دختران قرآنی کرمان /حفظ قرآن به عشق دیدار رهبر

صوفیا رزازی، قرآن‌آموز 15ساله کرمانی در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: مشوق اصلی‌ام برای حافظ کل شدن، خانواده بود که البته علاقه‌ خودم هم بی‌تأثیر نبود. از اولین روزی که وارد این رشته شدم تا امروز، روزهای شیرینی را پشت سر گذاشتم و اگر سختی هم داشتم، سختی تلخی نبوده، بلکه سختی‌ها هم یک شیرینی خاصی داشت که همه لحظه‌هایم را پر از خاطره می‌کرد و هرچه جلوتر می‌رفتم سختی‌ها کمتر و شیرینی‌ها بیشتر می‌شد.

رزازی در رابطه با تأثیر قرآن در زندگی شخصی‌اش گفت: قرآنی شدنم سبب شد تا اخلاق بهتری هم داشته باشم و در سن کم و در این گرمای کرمان با حجاب شوم. اگر در راه قرآن قدم نمی‌گذاشتم شاید هیچ‌وقت محجبه نمی‌شدم.

وی در یک جمله خطاب به هم‌سن‌وسال‌هایش گفت: اگر قرآن را حفظ نمی‌کنید، حداقل روزانه آن را بخوانید، حیف است که کسی این آیات را نخواند و نداند خداوند به او چه گفته است.

این دانش‌آموزان همگی معتقد بودند که یادگیری و حفظ قرآن در کنار درس‌های مدرسه نه تنها با هم تداخلی نداشت، بلکه یادگیری قرآن، باعث تقویت حافظه‌ و موفقیت در درس‌های مدرسه‌شان نیز شده است.رد نشود///دقایقی با دختران قرآنی کرمان /حفظ قرآن به عشق دیدار رهبر

فاطمه جوهری، نوجوان قرآنی 13ساله، در رابطه با تداخل داشتن درس‌های مدرسه با یادگیری قرآن اظهار کرد: در کنار درس‌های مدرسه حفظ  قرآن را هم ادامه می‌دادم و هیچ تداخل و سختی برایم نداشت، بلکه سبب تقویت حافظه‌ام نیز شد. دوستانم در رابطه با حفظ قرآن که کار سختی است یا نه؟ سوالاتی از من می‌پرسند که از شیرینی‌ها و اثرات خوب قرآن خواندن و حافظ شدن برایشان می‌گویم تا آنها هم علاقه‌مند به این راه شوند. البته به‌نظرم لازمه یادگیری قرآن در ابتدا علاقه خود شخص است و دیگران در مرحله بعدی می‌توانند به او کمک کنند.

جوهری با اشاره به اینکه سوره نور را نسبت به سوره‌های دیگر قرآن بیشتر دوست دارد، تصریح کرد: از معانی این سوره لذت می‌برم، زیراکه در این سوره درباره مردان و زنان مؤمن سخن می‌گوید که به من برای بنای زندگی اسلامی بسیار کمک می‌کند. همچنین برای آرام شدنم بیشتر آیه 35 سوره نور «أللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَهٍ مُّبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ  و....» را می‌خوانم.

وی با اشاره به اینکه قرآن، سبب شد تا نمازهایش را اول وقت بخواند گفت: در آینده دوست دارم کار قرآنی را تا گرفتن مدرک دکتری علوم قرآنی ادامه دهم. لذا برای رسیدن به این آرزو روزی 4-5 ساعت تمرین می‌کنم که این‌گونه اوقات فراغتی ندارم و همه زمانم را برای قرآن خواندن می‌گذارم.

جوهری بیان کرد: در مؤسسه برای اینکه وقف و ابتدا را خوب یاد بگیریم، ناچاراً از سبک استاد منشاوی تقلید می‌کنیم، اما در زمینه ترتیل، دوست دارم از استاد پرهیزکار تقلید کنم.

خانواده کودک قرآنی تربیت کند یا ...؟

خانواده در تربیت فرزندان نقش بسزایی دارد و یک خانواده، فرزندش را به کلاس آواز می‌برد و یک خواننده تربیت می‌کند، اما یک خانواده، فرزندش را به کلاس قرآن می‌برد و حافظ کل تربیت می‌کند تا هم دنیا و هم آخرتش را تضمین کند. لذا همه این قرآن‌آموزان، مادرشان را به عنوان مشوق اصلی‌ در حفظ کل معرفی کردند، زیراکه مادرانشان از اثرات حفظ قرآن در زندگی و اخلاق اسلامی برایشان صحبت می‌کردند.

رد نشود///دقایقی با دختران قرآنی کرمان /حفظ قرآن به عشق دیدار رهبر

فاطمه مهدوی‌زاده، قرآن‌آموز 13ساله در رابطه با انتخاب شغل آینده‌اش گفت: دوست دارم آنقدر کار قرآنی را ادامه دهم و در مسابقات کشوری شرکت کنم تا کارشناس قرآنی شوم و البته در کنارش درسم را هم ادامه دهم و پزشک شوم.

یادگیری، زندگی اسلامی از طریق پندهای قرآنی

وی در رابطه انگیزه‌اش از یادگیری قرآن گفت: می‌خواستم از طریق پندها و درس‌های زندگی که قرآن به ما می‌دهد نحوه زندگی اسلامی را یاد بگیرم و درست و اسلامی زندگی کنم و این مهم باعث شد تا اخلاق بهتری داشته باشم و با دیگران و خانواده‌ام مهربان باشم و از سن پایین با حجاب شوم، همچنین مشوق دوستانم شدم و همکلاسی‌هایم که اخلاق و توجه مربیان به من را ‌دیدند به قرآن علاقه‌مند شدند و خواهرم هم به‌تازگی به کمک من و مادرم شروع به حفظ کرده است.

مهدوی‌زاده بیان کرد: اوقات فراغتم را بیشتر با خانواده‌ام می‌گذرانم و کلاس زبان انگلیسی می‌روم که یادگیری سه زبان به صورت همزمان در اوایل برایم سخت بود، ولی بعد توانستم از پس کارهایم برآیم که قطعاً از برکات قرآن است.

وی به آیه مورده علاقه‌اش اشاره کرد و گفت: آیه‌ای که بیشتر از همه به آن علاقه‌ دارم و بیشتر مواقع می‌خوانم آیه 28 سوره رعد است که با قرائت این آیه «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» آرام می‌شوم.

بی‌توجهی به قرآن‌آموزان، سبب دلسردی می‌شود

مهدوی‌زاده تصریح کرد: در مسابقات استانی بسیاری شرکت کردم، رتبه اول را نیز کسب ‌کردم، اما برای شرکت در مسابقات کشوری دعوت نمی‌شدم که این امر مرا بی‌انگیزه می‌کرد.

این حافظ نوجوان خواسته‌هایش از مسئولان قرآنی کشور را اینگونه بیان کرد: از مسئولان قرآنی کشور می‌خواهم به موسسات قرآنی کمک کنند. در شهر بم مربی قرآنی  کم  است و همین امر باعث پرجمعیتی کلاس‌ها و یادگیری کمتر شده است. همچنین اگر مسابقه‌ای برگزار شود با نبود داور قرآنی مواجهه می‌شویم که باید از شهرهای اطراف دعوت کنیم که هزینه زیادی لازم دارد و مؤسسه ما با این درآمد کم، توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد و همه برنامه‌ها را با هزینه شخصی خودشان برگزار می‌کنند. از مؤسسه و کلاس‌هایی که برگزار می‌کند، بسیار راضی هستم، خانم پنجعلی‌زاده مربی و خانم توکلی‌نژاد، مدیر مؤسسه زحمت زیادی برایمان کشیده‌اند که از این بزرگواران و خانوده‌ام تشکر می‌کنم.

حفظ قرآن به عشق دیدار مقام معظم رهبری

این دختران نوجوان با همه توانش برای یادگیری قرآن تلاش کردند تا به یک آرزویشان که دیدار و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب است، برسند و اینگونه از مسئولان قرآنی کشور درخواست دارند که «با وجود گرمای زیاد و امکانات کم، سختی را به جان خریدیم، قرآن را با عشق و علاقه فراوان یاد گرفتیم و در مسابقات قرآن تا مرحله استانی شرکت کردیم و رتبه آوردیم، لذا از شما می‌خواهیم تا ما را به آرزویمان که دیدار حضرت آقاست، برسانید».رد نشود///دقایقی با دختران قرآنی کرمان /حفظ قرآن به عشق دیدار رهبر

فاطمه ارغیده، قرآن‌آموز 12 ساله، کوچک‌ترین عضو این گروه قرآنی است که به علت کم سن و سال بودنش تا به‌حال نتوانسته در مسابقات استانی شرکت کند و تنها در مسابقات اوقاف و امور خیریه در مرحله شهرستانی شرکت و رتبه اول را کسب کرده است.

قرآن‌آموزی به نیت همنشینی یا پیامبر اکرم(ص) در آخرت

وی در رابطه با انگیزه‌اش از قرآن‌آموزی بیان کرد: برای رضای خداوند و اینکه در جهان آخرت همنشین پیامبر اکرم(ص) باشم، سمت قرآن رفتم. از کودکی هربار که حافظان کل را در تلویزیون می‌دیدم، دوست داشتم شبیه آنها شوم.

ارغیده در رابطه با تأثیرش بر روی دوستانش گفت: در دوران مدرسه، ساعت پرورشی در کلاس برای خودم قرآن تمرین می‌کردم که دوستانم چند باری با من همراه و کم کم علاقه‌مند به یادگیری قرآن شدند و الان مشغول حفظ قرآن هستند.

وی ادامه داد: درآینده دوست دارم ضمن ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترای جراحی قلب، کار قرآن را ادامه دهم و به مرحله دکترای علوم قرآنی نیز برسم.

ارغیده در رابطه با علاقه‌اش به آیات قرآن گفت: آیه آخر صفحه 408 سوره مبارکه روم را بیشتر دوست دارم چون آهنگ و ضرب خوبی دارد و زمانی که استرس و مشکل دارم، بیشتر آیه شریفه «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» را می‌خوانم.

رد نشود///دقایقی با دختران قرآنی کرمان /حفظ قرآن به عشق دیدار رهبر

اما شیوه حفظ قرآن زهرا رستمی‌پور، قرآن‌آموز 14ساله، با دیگر دوستانش متفاوت است. او سال تحصیلی گذشته را مرخصی تحصیلی گرفت تا زودتر بتواند قرآن را یاد بگیرد از کلاس سوم، یادگیری قرآن را آغاز کرد. در سال چهارم تا سال هشتم، 10 جزء را حفظ کرد در زمانی که مرخصی تحصیلی بود، موفق به حفظ 20 جزء شد و تا پایان ماه مبارک رمضان شب میلاد امام حسن(ع) حفظش به پایان رسید.

حافظ کل شدن به نیت خوشحالی امام زمان(عج)

وی انگیزه‌اش برای یادگیری قرآن را جلب رضایت امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: از کودکی گریه می‌کردم و از مادرم می‌خواستم تا مرا به کلاس قرآن ببرد و از اینکه توانستم قرآن را حفظ کنم، بسیار خوشحال هستم و آیه الکرسی جزء آیاتی است که دوست دارم، همیشه بخوانم.  

رستمی‌پور به اثرات قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن، باعث شد، دوستان خوبی پیدا کنم و معنا و علت حجاب را متوجه شدم.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: خانم‌ها مریم مشکات، مریم رستمی‌پور و زینب باقری از اساتیدم هستند که می‌خواهم از طریق این خبرگزاری از زحماتی که برایم کشیدند، تشکر کنم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۲:۳۲
0
3
بسیار عالی
دختر ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۱:۰۱
0
3
آفرین ادامه دهید
حافظان قرآن کارگزاران امام زمانند.
captcha