دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد
کد خبر: 3768762
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مرحوم ابوالفضل علامی، مدرس قرآن کریم که تألیفات فراوانی در کنار پژوهش‌های مختلف داشت، عمر کوتاهش همراه با دستاوردهای بلندی در راه قرآنی بود.

دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد

به گزارش ایکنا؛ ۱۶ آذرماه، سالگرد عروج ملکوتی ابوالفضل علامی، چهره نام‌آشنای قرآنی کشور است. این معلم و مدرس قرآن که خود نویسنده و عضو شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز بود، سال 1394 و در سن ۵۷ سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
زنده‌یاد استاد ابوالفضل علامی، قاری و مدرس پیشکسوت در دی‌ماه سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و در حالی که فقط چهار سال داشت پدرش آیت‌الله شیخ اسدالله علامی میانجی را از دست داد. وی پس از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه و پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی و دبیرستان در آغاز دوران جوانی و در سن ۲۲ سالگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای آموختن دروس طلبگی وارد حوزه علمیه قم شد و در کلاس درس اساتیدی مانند آیت‌الله محفوظی حاضر شد و در کنار آن به فعالیت‌های قرآنی و امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن پرداخت. وی علاوه بر پژوهش، در حوزه قرآن به تدریس علم قرائت، تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی پرداخت.
آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم(۳ جلد)، قرآن کریم، ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم، قرآن حکیم، همراه ترجمه و تفسیر برخی از آیات، کتاب معلم، راهنمای تدریس آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، کتاب مربی، راهنمای تدریس قرآن کریم ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم، آداب تلاوت قرآن کریم، زبان قرآن، پژوهشی در علم تجوید، درآمدی بر علم تجوید(ترجمه «التمهید فی علم التجوید» نوشته ابن جزری)، درآمدی بر دانش وقف و ابتدا، تجوید(1)، تجوید نماز، آموزش صحیح‌خوانی و زیبا‌خوانی نماز، آشنایی با ضبط‌المصحف، پژوهشی درباره مد از نظر علم‌الضبط، روایات و تجوید، آواشناسی زبان عربی (ترجمه «الاصوات اللغویه» نوشته دکتر ابراهیم انیس)، فرهنگ اصطلاحات صرف و نحو عربی(ترجمه کتاب «معجم لغه النحو العربی» نوشته آنتوان دحداح لبنانی)، قرآن صاعد(آموزش معارف اهل بیت)۲ جلد، مفاتیح(با علائم ترمیم نگارشی) و رسم‌الملاء، صحیفه سجادیه (با علائم ترمیم نگارشی و رسم‌الملاء)، از جمله آثار وی در زمینه قرآن کریم است.
علامی همواره به امر آموزش قرآن اهتمام داشت به طوری که همیشه در کنار ارتقای توانمندی‌های خود در زمینه علوم مختلف قرآنی، به تدریس علوم قرآنی نیز می‌پرداخت. از افتخارات زندگی این استاد فقید علاوه بر پژوهش‌هایی که در علم قرائت قرآن داشت، می‌توان به تلاوت قرآن در محضر امام خمینی(ره) اشاره کرد که در سال ۱۳۶۱ در جمع قاریان کشورمان و در حسینیه جماران به تلاوت قرآن پرداخت. همچنین ایشان را می‌توان در زمره قرآنیان انقلابی برشمرد که با مخالفت‌ها علیه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب مقابله می‌کرد و در یک کلام مطیع ولایت فقیه بود.
وی از سال ۱۳۶۰ به امر داوری مسابقات قرآن در رشته‌های تجوید، وقف و ابتدا و صوت اشتغال داشت، عضویت در شوراهای تخصصی قرآنی، عضویت در شورای تخصصی آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن، عضو شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم، کارگروه «علمی و فنی» ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم، عضو ستاد عالی و شورای راهبردی مسابقات قرآن کشور، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیئت مؤسس «مجمع قاریان و حافظان استان قم»، رئیس هیئت‌مدیره «مؤسسه فرهنگی قرآنی نور مبین»، تأسیس پایگاه فرهنگی قرآنی نور مبین از دیگر فعالیت‌های ایشان بوده است.

دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد
زهد و پارسایی مرحوم استاد علامی به قدری بود که حتی افرادی که از دور با ایشان مراوده داشتند به شخصیت متخلق به اخلاق قرآنی ایشان اذعان دارند، همچنین ایشان همواره به کلام امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد نظم در کارها عنایت ویژه‌ای داشت و رعایت نظم را جزء دستورات دینی محسوب می‌کرد.
یکی از اقدامات مهم مرحوم علامی در حوزه پژوهش، همکاری در زمینه تدوین مصحف جمهوری اسلامی بود. تدوین متون آموزشی در حوزه ترجمه و مفاهیم قرآن و معارف اهل بیت(ع)، تولید نرم‌افزارهای آموزش ترجمه و مفاهیم، طراحی و تربیت دوره‌های تربیت معلم، مربی و مدرس ترجمه و مفاهیم، ترجمه آثار یاد شده به زبان‌های اردو، ترکی و فرانسه، همکاری با رادیو قرآن و رادیو معارف، از دیگر فعالیت‌های قرآنی مرحوم علامی است.

دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد
مرحوم استاد علامی در طول سالیان متمادی که به امر قرآن کریم پرداخت، به تربیت شاگردان قرآنی فراوانی نیز همت گماشت و نه تنها در مباحث علمی قرآنی برای جامعه قرآنی کشور یک الگو محسوب می‌شد، بلکه در زمینه اخلاق نیز دارای خلقی نیکو بود چنان‌که با تأسی از خلق قرآنی رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع)، عمر نه چندان طولانی خود را صرف قرآن و خدمت به پیشگاه کلام‌الله مجید کرد.

دستاوردی بلند در راه قرآن «ابوالفضل علامی» را جاودانه کرد
یادآور می‌شود، مرحوم استاد ابوالفضل علامی روز ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۴ پس از سه دهه فعالیت و تلاش فراوان در زمینه قرآن کریم جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

انتهای پیام

captcha