سامانه «همگام» ؛محل ثبت‌نام دانش‌آموزان در طرح حفظ جزء 30 قرآن
کد خبر: 3769574
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
معاون اداره‌کل قرآن و عترت آموزش و پرورش خبر داد:

سامانه «همگام» ؛محل ثبت‌نام دانش‌آموزان در طرح حفظ جزء 30 قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حفظ جزء سی‌ام قرآن به صورت اختیاری در مدارس انجام می‌شود گفت: بخشی در سامانه همگام ویژه ثبت‌نام علاقه‌مندان به شرکت در این طرح راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایکنا؛ میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن در مدارس و با توجه به اینکه یکی از ارگان‌های اصلی اجرای طرح ملی 1452، آموزش و پرورش است، گفت: حفظ جزء سی‌ام قرآن درگاه ورود به حفظ کل قرآن است، لذا از ابتدای سال 97 بنابر تصمیم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، نهادهای قرآنی کشور حفظ این جزء را در اولویت کارها و فعالیت‌های محوری خود قرار دادند و آموزش و پرورش نیز به تبع این تصمیم و به دلیل اینکه بیشترین جمعیت علاقه‌مند و مستعد را در میان خود قرار داده است، همراه این طرح شد.
وی ادامه داد: اما آموزش و پرورش از آنجا که فعالیت‌هایش مهر تا مهر تنظیم و اجرا می‌شود، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به این طرح پیوستیم و لذا همکاران، فرهنگیان و دانش‌آموزان باید در این زمینه چابک‌تر عمل می‌کردند تا به سایر دستگاه‌های قرآنی در اجرای این طرح بپیوندند.
باقری اظهار کرد: در بدو فعالیت به دلیل نیاز به تنظیم دستورالعمل‌ قابل اجرا در کل مدارس کشور به احصای نظرات آموزگاران و مدیران مدارس پرداخته شد. البته باید گفت محور فعالیت در این طرح مدارس است و قالب جمعیت دانش‌آموزان هستند. در این زمینه جلسات متعددی تشکیل شد که در نهایت به شیوه‌نامه فعلی رسیدیم، البته این شیوه‌نامه منبعث از شیوه‌نامه ستاد ملی حفظ قرآن است.
معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موفق شدیم تا اوایل مهرماه دستورالعمل را به سراسر کشور ابلاغ کردیم، عنوان کرد: بنابر این شروع فعالیت آموزش و پرورش در این طرح با دوره مرور محفوظات فاز اول بود و دانش‌آموزانی که سوره‌هایی از این جزء را حفظ کرده بودند، همزمان مرور و تثبیت را انجام دادند.
وی ادامه داد: سپس ثبت‌ نام از طریق اپلیکیشن سینا آغاز شد. شبکه‌ای تعاملی و درون‌سازمانی است که طی آن اولیاء، آموزگاران و دانش‌آموزان با ستاد در تعامل هستند. همچنین در این اپلیکیشن مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به منظور تسهیل در استفاده دانش‌آموزان بارگذاری می‌شود. طی بازدید انجام شده از مدارس و رصدی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که دانش‌آموزان در طرح حفظ جلوتر از برنامه‌ پیش‌بینی شده هستند.
باقری با اشاره به اینکه کاربرگ‌هایی در این زمینه برای 70 درصد کلاس‌های درسی دوره اول و دوم ابتدایی طراحی شده است، افزود: در ستونی از این کاربرگ 37 سوره جزء سی‌‌ام قرآن قرار دارد و در ستون دیگر نیز اسامی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که طی بازدید انجام شده گزارش خوبی از این کاربرگ‌ها دریافت کردیم که آمار آن با تعداد ثبت‌نامی‌ها دراپلیکیشن سینا برابری نمی‌کند، بنابر این تصمیم گرفتیم تا بستر جدید را برای ثبت‌ نام داشته‌ باشیم تا اطلاعات آماری راحت‌تری داشته باشیم. لذا سامانه با عنوان «همگام» را رونمایی کردیم.
وی ادامه داد: البته سامانه همگام از سال 1390 در زمینه طرح حفظ راه‌اندازی شده است که تاکنون حدود چهار میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و فرهنگی علاقه‌مند به حفظ قرآن در آن نام‌نویسی کرده‌اند که بخش ویژه برای ثبت‌ نام حفظ جزء سی‌ام قرآن در آن راه‌اندازی شد که از حدود 10 روز گذشته رونمایی شده است که دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به حضور در این طرح در آن نام‌نویسی کرده‌اند.
معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این طرح در حال حاضر با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در تمام مقاطع ابتدایی در سطح کشور در حال اجرا است و از آنجا که آموزگاران محور فعالیت این طرح هستند و تخصص ویژه در این زمینه را ندارند در هر مدرسه حداقل یک نماینده از آموزگاران، معاونان پرورشی و همه مدیران مدارس ابتدایی تهران، آموزش‌های روش‌های حفظ قرآن را تحت نظارت کارشناسان این عرصه می‌گذرانند.
وی با تأکید بر اینکه حضور دانش‌آموزان در طرح حفظ کاملا اختیاری است، اظهار کرد: دانش‌آموزان در منزل به امر حفظ قرآن می‌پردازند و معلمان تنها محفوظات دانش‌آموزان را تحویل می‌گیرند و برای همین نیز معلمان دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند. از سوی دیگر زمینه مؤانست دانش‌آموزان با قرآن برای ما معیار است و اینکه دانش‌آموزان مادام با طنین قرآن همراه باشند.
یادآور می‌شود، این گفت‌وگو درباره نحوه اجرای طرح ملی بشارت 1452 شامگاه گذشته، 12 آذرماه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۱۴:۰۴
4
1
عالی
captcha