طرح جدید بانکداری شاهدی بر بی‌اهمیتی ارزش پول ملی نزد بهارستان‌نشینان است
کد خبر: 3770652
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ رجایی‌باغسیایی:

طرح جدید بانکداری شاهدی بر بی‌اهمیتی ارزش پول ملی نزد بهارستان‌نشینان است

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در طرحی که مجلس در حال آماده‌سازی آن برای نظام بانکی است نقش بانک مرکزی در زمینه حفظ ارزش پول ملی حذف شده است و این نشان می‌دهد که حفظ ارزش پول ملی برای آن‌ها مسئله نیست و این در حالی است که کاهش ارزش پول ملی آثار مخربی برای اقتصاد کشور دارد.

به گزارش ایکنا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، روز گذشته،17 آذرماه، در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری و دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز رعایت استقلال بانک مرکزی پرداخت و اعلام کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌‌ کار می‌برند.
نحوه محاسبه ارزش پول ملی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت کنونی ارزش پول ملی و لوازم افزایش قدرت آن اظهار کرد: اکنون واقعاً ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته و بسیار بدتر از آن وضعیتی است که باید باشد. در این زمینه و برای تعیین ارزش پول ملی در مقایسه با پول خارجی راه‌های مختلفی از جمله بازار آزاد و همچنین محاسبه براساس ppp یا برابری قدرت خرید وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر ارزش پول ملی براساس ppp تعیین شود، در این‌ صورت، تفاوت تورم در کشور با تفاوت تورم در کشور صاحب ارز خارجی مقایسه و ارزشی برای پول ملی تعیین می‌شود اما در شرایط کنونی بر هر اساسی که محاسبه کنیم، قطعاً قیمت دلار بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که اکنون وجود دارد.
دولت می‌تواند عوامل نوسانات بازار را کنترل کند
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: منظور از عرضه واقعی هم این است که کسانی‌ که درآمد ارزی دارند این درآمد را در بازار عرضه کرده و افراد نیازمند به ارز متقاضی آن شوند، نه اینکه افرادی برای سودآوری تقاضای کاذب در بازار ایجاد کنند. اگر چنین عرضه و تقاضای واقعی را شاهد باشیم، قطعاً نرخ دلار هم کاهش خواهد یافت.
رجایی‌باغسیایی اظهار کرد: اگر ppp را هم ملاک قرار دهیم، واضح است که باید نرخ دلار بسیار کمتر و در حدود دو هزار تومان باشد؛ بنابراین وقتی قیمت ارز به صورت مصنوعی بالا رفته است، دولت می‌تواند عوامل نوسانات بازار را کنترل کند تا قیمت‌ها به مسیر طبیعی خود با گردد. در این شرایط باید با افراد فرصت‌طلبی که اصلاً منافع ملی برای آن‌ها مهم نیست و صرفاً به منافع شخصی می‌اندیشند، برخورد کرد و سیاستی در پیش گرفت که آنان متضرر شوند تا دوباره پیگیر چنین کاری نباشند.
دلالان ارز باید متضرر شوند
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متأسفانه دولت‌های ما در این زمینه ضعیف هستند. در زمان آقای احمدی‌نژاد، نرخ ارز سه برابر شد و وقتی دکتر روحانی رئیس‌جمهور شد، انتظار مردم دگرگون شد و نرخ ارز در حال کاهش بود، اما متأسفانه برخی دولتی‌ها گفتند نباید اجازه دهیم نرخ ارز کاهش پیدا کند؛ چراکه برخی از مردم متضرر می‌شوند، اما بنده در کمیسیون اقتصادی به وزیر اقتصاد وقت گفتم که اجازه دهید ضرر کنند تا دیگر مرتکب چنین کاری نشوند، اما متأسفانه چنین کاری را انجام ندادند.
وی افزود: الان هم باید دولت سعی کند افرادی را که به نوسانات نرخ ارز دامن می‌زنند متضرر کند؛ چراکه همانند زالوهایی هستند که با نقدینگی بالایی که در اختیار دارند، اقتصاد کشور را آشفته و مردم را با مشکل مواجه می‌کنند.
تقویت ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است
این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: بنده حاضرم با هرکسی مناظره و اثبات کنم که نرخ کنونی ارز بسیار بالاست و با هر مکانیسمی که حساب کنیم و اگر نرخ تورم کشور خودمان با آمریکا را در سال‌های گذشته مقایسه کنیم، باز هم این نرخ عادلانه نیست. اگر اراده و تدبیر وجود داشته باشد، قطعاً می‌توان ارزش پول ملی را تقویت کرد و این یکی از وظایف مهم بانک مرکزی است، اما متأسفانه بانک مرکزی تاکنون در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است.
رجایی‌باغسیایی گفت: حتی در طرحی که مجلس در حال آماده‌سازی آن برای نظام بانکی است نقش بانک مرکزی در زمینه حفظ ارزش پول ملی حذف شده است و این نشان می‌دهد که حفظ ارزش پول ملی برای آن‌ها مسئله نیست. این در حالی است که کاهش ارزش پول ملی آثار مخربی برای اقتصاد کشور دارد. اکنون تعداد زیادی از تولیدکنندگان به علت اینکه نمی‌توانند مواد اولیه را با قیمت جدید تهیه کنند ورشکست می‌شوند. این اتفاق در زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی ورشکست شدند و یا به صورت نیمه‌کاره به فعالیت خود ادامه دادند.
صادرکنندگان ملزم به پیمان‌سپاری ارزی شوند
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: معتقدم نرخ کنونی دلار باید در حود 4 تا 5 هزار تومان باشد؛ هرچند که ممکن است این نرخ هم تا حدودی بالا باشد، اما رقمی قابل قبول است. در این زمینه دولت باید بازار را کنترل و صادرکنندگان را ملزم به پیمان‌سپاری ارزی کند تا ارز خود را وارد کشور کنند و هم اینکه دولت به تقاضاهای کاذب پایان دهد چراکه علیه منافع ملی است.
رجایی‌باغسیایی در پایان بیان کرد: حتی دولت در صورت لزوم باید از ابزارهای قانونی و قضایی برای برخورد با بازار کاذب ارز استفاده کند، چراکه در اینجا مسئله شخصی نیست، بلکه گرانی ارز باعث ایجاد مشکل برای میلیون‌ها نفر از شهروندان شده و همچنین به جنگ اقتصادی کمک کرده که دشمن آغازگر آن است.
انتهای پیام

captcha