«تفسیر حکیم» و «طرح ملی تلاوت خواهران»؛ مهم‌ترین رویدادهای معارفی در رسانه‌ها
کد خبر: 3771295
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

«تفسیر حکیم» و «طرح ملی تلاوت خواهران»؛ مهم‌ترین رویدادهای معارفی در رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ «آغاز فاز نخست اجرای طرح ملی تلاوت ویژه خواهران» در چند استان و «انتشار 10 جلد از تفسیر حکیم» دو رویداد مهمی است که در رسانه‌های معارفی منعکس شده است.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 19 آذرماه به اخبار متنوعی پرداختند که می‌توان به چاپ 10 جلد از تفسیر حکیم، اجرایی شدن طرح ملی تلاوت ویژه‌ خواهران و ... اشاره کرد. در ادامه صفحات معارفی رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهارده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «گفتگوی یک زوج گنجشک که حضرت سلیمان(ع) را منقلب کرد»، «جای نقد مدح و مرثیه در رسانه ملی خالی است/ حوزه مداحی، آسیب‌شناس ندارد»، «ماجرای حضور مخفیانه امام خمینی(ره) در حرم حضرت عبدالعظیم»، «آنچه باعث عزّت حضرت عبدالعظیم نزد امام هادی(ع) شد»، «ماجرای مسلمان شدن مدیر فعال‌ترین مرکز دینی آمریکای لاتین»، «کیفیت ظهور امام زمان(عج) در سخن امام جواد(ع)»، «۱۰ جلد از تفسیر حکیم تا آخر سال منتشر می‌شود»، «آموزش مداحی برای تمام مقاطع سنی برگزار می‌شود»، «گریه‌ای که تنها حاصلش سکوت باشد، همان رفتار پیرمردان کوفی است/ کوفیان یک حاکم بی‌تفاوت می‌خواستند»، «سروده‌ای در مدح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)»، «تأثیر رزق بر سعادت و شقاوت جامعه»، «تلاوت سوره مُلک با صدای مرحوم عبدالباسط»، «روایتی خواندنی درباره تلاش اهل خانه برای تجلی نعمات خدا» و «برخی برنامه‌های تلویزیون با تفکر غربی ساخته می‌شود و خبری از رسالت انقلابی و دینی نیست» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «۱۰ جلد از تفسیر حکیم تا آخر سال منتشر می‌شود» آمده است تفسیر حکیم، اثر حجت‌الاسلام حسین انصاریان است که نخستین جلد آن در سال 93 و در آستانه ماه محرم منتشر شد. این جلد شامل تفسیر سوره حمد و آیات اول تا 39 سوره بقره بود که به کوشش موسسه دارالعرفان الشیعی به چاپ رسید. طبق آنچه در مقدمه این اثر آمده، سیاق این تفسیر متفاوت با تفاسیر دیگر قرآن است و طبق نظر مؤلف آن، با بررسی جنبه‌های مختلف علمی، به گونه‌ای که مرهمی بر دردهای جامعه و جلوه‌ای از نکته‌های جامع و دقیق قرآن برای اهل علم باشد به رشته تحریر درآمده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هشت خبر را روی خروجی خود برده است که در ابتدا ترتیل یک جزء از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده و در ادامه نیز خبرهایی با عناوین «طرح ملی تلاوت ویژه خواهران اجرا می‌شود/ توقف برنامه‌ها به دلیل مشکلات مالی»، «زنگ آسمانی مدارس رونمایی شد»، «اقدامات ترامپ نمایش سناریوی نظام حاکم بر آمریکا است/ ضرورت پایان‌دادن به خونریزی میان مسلمانان»، «شورای عالی نماز در آموزش و پرورش ایجاد شد»، «گفتمان مقاومت تنها گفتمان پیروز آینده است/ مخالفت ۸۱ درصدی مردم عربستان با گفتمان وهابیت»، «یاقوت ری روی آنتن شبکه قرآن می‌رود/ عیادت خادمان آستان از جانبازان و معلولان» و «وهابیت درد بزرگ جهان اسلام/انحرافات گروه‌های تکفیری ربطی به مذاهب اسلامی ندارد» هستند.
خبر «طرح ملی تلاوت ویژه خواهران اجرا می‌شود/ توقف برنامه‌ها به دلیل مشکلات مالی»، مصاحبه حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت با فارس است که در بخش‌هایی از آن آمده است طرح امسال به دلیل نرسیدن بودجه فقط در حوزه آموزش جلو می‌رود و دیگر برنامه‌های ما از جمله برگزاری مسابقات و از همه مهم‌تر جذب قرآن‌آموزان جدید به دلیل مشکلات مالی فعلاً اجرایی نشده است. البته چند روز قبل دیداری با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد داشتم که قول کمک و پرداخت مبلغی تا پایان ماه جاری دادند.
طرح ملی تلاوت در ۱۷ استان و ۲۳ مؤسسه در حال اجرا است و برنامه‌های آموزشی و ارتباط اساتید با قرآن‌آموزان با قوت در حال پی‌گیری است و حدود ۲ هزار قرآن‌آموز در حال آموزش در طرح هستند. طبق وعده‌ای که داده بودیم، طرحی برای آموزش به خواهران هم آماده شده و در صورت رسیدن بودجه امسال آن را هم اجرایی خواهیم کرد. همچنین اجرای طرح ملی تلاوت ویژه خواهران در فاز نخست در چند استان آغاز و در سال‌های بعد در همه مؤسسات مجری طرح اجرایی می‌شود.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «زنگ آسمانی مدارس رونمایی شد» می‌خوانیم: در مراسم نمادین آغاز هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز مدارس کشور که امروز در مدرسه دخترانه حجاب واقع منطقه ۱۳ برگزار شد، «زنگ آسمانی» شامل ۵ دقیقه محتوای قرآنی ویژه برنامه صبحگاهی مدارس رونمایی شد. بر این اساس در مراسم قرآن صبحگاهی مدارس، دانش‌آموزان با مفاهیم و آیات جزء سی قرآن آشنا می‌شوند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «روایتی سیاسی از آیت‌الله خوئی امروز در حقیقت»، «مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن، عترت و نماز خراسان شمالی برگزار می‌شود»، «مطالعه آکادمیک اسلام؛ زمینه‌ساز فضای گفت‌وگو میان اسلام و غرب»، «مهارت‌های حفظ قرآن به معلمان آموزش داده شود»، «یک روحانی حق دارد در برخی مواقع‌ ملبس نباشد» و «برای ترویج انصاف فضای تربیتی را در جامعه تقویت کنیم» هستند.
خبر «مطالعه آکادمیک اسلام؛ زمینه‌ساز فضای گفت‌وگو میان اسلام و غرب» مربوط به نشست علمی «مطالعه آکادمیک اسلام در غرب؛ انگیزه‌ها، روش‌ها و نمونه‌ها» است که روز گذشته با سخنرانی مهرداد عباسی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
در بخش‌هایی از این خبر آمده است از حدود ۱۵۰ سال پیش مطالعات آکادمیک در حوزه اسلام‌شناسی آغاز شد و از شیوه ردیه‌نویسی و دفاعیه‌نویسی متمایز شد. اسلام‌شناسی در قرن مدرن یعنی استفاده از همه ابزارها و روش‌های موجود برای شناخت درست اسلام. آنچه می‌خواهم در این نشست تصویر کنم مطالعه آکادمیک است فارغ از اینکه چه کسی آن را انجام می‌دهد. شایسته بود لغت «غرب» از عنوان نشست حذف شود و به صورت «مطالعه آکادمیک اسلام» درج می‌شد. ۱۵۰ سال ادبیات اسلام‌شناسی در غرب داریم و آثاری که ما تاکنون ترجمه کرده‌ایم بسیار محدود است و اساساً انجام این کار از عهده یک یا دو ناشر خارج است.
در ابتدا باید این سؤال مطرح شود که چرا مطالعات آکادمیک؟ ضرورت مطالعه آکادمیک از کجا برمی‌خیزد؟ یک پاسخ این است که اصولاً آکادمی‌های ما با همین مقالات و پژوهش‌ها زنده است. درباره همه پدیده‌های پیرامون خودمان رشته تأسیس کرده‌ایم و شما هر موضوعی را نام ببرید، رشته‌ای متناظر با آن در دانشگاه موجود است. اسلام هم یکی از موضوعاتی است که باید پیرامون آن مطالعاتی انجام پذیرد.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «نقد و بررسی نظریه رؤیاهای رسولانه در دانشگاه تهران» و «مستند «آیت‌الله»؛ روایتی سیاسی از زندگی آیت‌الله خوئی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است مستند «آیت‌الله» که روایتی سیاسی از زندگی آیت‌الله خوئی را در قالب مستند پرتره به تصویر کشیده است، در جشنواره سینما حقیقت رونمایی خواهد شد. در این مستند جنبه‌های علمی «آیت‌الله خوئی»، شاگردپروری، تلاش ایشان در جهت حفظ حوزه نجف به عنوان میراث شیعیان و شبهه اختلاف آیت‌الله با امام خمینی(ره) را در قالب مستند پرتره روایت کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «زندگی نامه شهید غلامحسین رشیدی»، «آموزش مداحی برای تمام مقاطع سنی در خانه مداحان برگزار می‌شود»، «پخش مستند «یاقوت ری» ویژه ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن سیما»، «جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سال ٩٧ اعلام شد»، «حلم با صبر چه تفاوتی دارد؟»، «پوستر فراخوان ایده‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت رونمایی شد» و «انسان خردمند چه نشانه‌ای دارد؟» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سال ٩٧ اعلام شد»، آمده است: هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با همکاری و مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اداره کل قرآن ،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن و معارف سازمان صداو سیما، اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود. تقویت وحدت و انسجام برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مدارس، موسسات و مراکز قرآنی کشور، ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه بویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، استانداردسازی و جهت‌دهی آموزش های قرآن و عترت در مدارس، موسسات و مراکز آموزشی سراسر کشور، شناسایی و معرفی نخبگان نیز از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سال ٩٧ در نظر گرفته شده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «برپایی محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته»، «فراخوان جشنواره دعاو اذان برتر اعلام شد» و «محفلی برای کسب و کارهای قرآنی برپا می شود» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است «کافه محفل»، یک دورهمی دوستانه و صمیمانه است که از سوی مرکز رشد واحدهای فناورهنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. این محافل هر دو هفته یکبار با محوریت ‌خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه اسلامی قرآنی تشکیل می شود که سومین محفل آن شنبه ۲۴ آذرماه برگزار خواهد شد. هر دورهمی با یک موضوع خاص و متفاوت و با دعوت از افراد صاحبنظر و کارآفرینان موفق برگزار می‌شود که علاقه‌مندان در امور کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوپا در بازار جهان اسلام می‌توانند با ارائه ایده و کسب آراء و نظرات اعضاء کافه محفل به سنجش و تقویت ایده خود بپردازند و همچنین در صورت تمایل برای ادامه کار بر روی ایده به تشکیل تیم و شبکه‌‌سازی بپردازند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «هنر نگارش ادبیات دینی، جذب مخاطب با تمام سلیقه‌ها است»، «15 سال مرجعیت مطلق آیت‌الله بروجردی به روایت اسناد» و «نظرات مخالفان و علمای اسلام درباره ارتداد در ترازوی نقد» هستند.
میزان
«خواص چه کسانی هستند؟»، «معنای حدیث «اخْتِلافُ اُمّتي رَحمَةٌ» چیست؟/ تقیه یک تاکتیک مدیریتی است»، «کتاب وحدت وجود در عرفان اسلامی منتشر شد»، «مستند «آیت‌الله»؛ روایتی سیاسی از آیت‌الله خوئی» و «کدام مرجع بیش‌ترین حمایت را از فلسطین در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشت» نیز عنوان پنج خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha