تلخی‌های سال 97/ حوادث ترافیکی و جاده‌هایی که بیشترین قربانی را از ایران گرفت
کد خبر: 3798685
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

تلخی‌های سال 97/ حوادث ترافیکی و جاده‌هایی که بیشترین قربانی را از ایران گرفت

گروه سلامت ــ سال 97 در حالی به پایان خود می‌رسد که بر خلاف سال 96 حوادث طبیعی کمتر اما همچنان حوادث ترافیکی بیشترین قربانی را در میان ایرانیان داشت، ترور، غرق شدگی، سقوط هواپیما و آمار بالای سوختگی دیگر تلخی‌های سال 97 بود.

29 اسفند///تلخی‌های سال 97/ حوادث ترافیکی و جاده‌هایی که بیشترین قربانی را از ایران گرفتبه گزارش ایکنا، در حالی سال ۹۷ را به پایان می‌رسانیم که نسبت به سال گذشته آن از حوادث طبیعی کمتری برخوردار بود، حوادث سال ۹۷ تقریبا از جنس حوادثی بود که دست طبیعت از آن کوتاه و عامل انسانی نفر مهمترین عامل به وجود آورنده آن‌ها بود، چنانکه به اگر دقت و احتیاط بیشتر می‌شد این حوادث به مراتب کمتر می‌شد.
همچنان تلفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی بیشترین قربانی را در ایران گرفت و بنابر آماری که پزشکی قانونی منتشر کرده در حوادث ترافیکی نوروزی در بازه ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ تعداد هزار و ۳۴ نفر در این حوادث جان باختند.
با توجه به آمار مشابه در سال ۹۶ که ۸۷۴ نفر بودند می‌توان گفت آمار تلفات جاده‌ای در نوروز سال ۹۷، رشد ۲۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام پلیس راه کشور در نوروز در تعطیلات نوروز ۹۷، هر ۵۸ دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داد. همچنین در نیمه دوم تعطیلات نوروزی آمار قربانیان سوانح رانندگی نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
اما این تنها تلفات جاده‌ای ایران در سال ۹۷ نبود با احتساب تلفات نوروزی حوادث جاده‌ای کشور طی ده ماه از سال ۹۷ به ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر رسید و نسبت به ۱۴ هزار و ۵۷۰ نفری که در مدت مشابه سال ۹۶ در این حوادث جان خود را از دست دادند 8/ درصد رشد نشان می‌دهد. در همین زمان ۳۱۵ هزار و ۹۲ نفر نیز بر اثر تلفات جاده‌ای مصدوم شدند که نسبت ۲۸۷ هزار و ۸۶ نفر مصدوم ده ماهه مشابه سال ۹۶ رشدی ۹.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
اتوبوس مرگ در دانشگاه
تلخ‌ترین حادثه ترافیکی در ایران در سال ۹۷ واژگون شدن اتوبوس حامل ۳۵ دانشجوی دانشگاه علوم وتحقیقات بود که در ظهر سه شنبه ۴ دی‌ماه در حالی که در جاده دانشگاه به سمت پایین در حرکت بود ناگهان از مسیر منحرف و واژگون شد که در این حادثه ۱۰ نفر کشته و ۲۵ نفر نیز مصدوم شدند.
سوختگی عامل دوم مرگ
سوختگی پس از تصادفات جاده‌ای در کشور شاید دومین عامل مرگ ایرانیان باشد، تا پایان دی‌ماه سال ۹۷، هزار و ۳۴ نفر قربانی سوختگی در ایران شدند، اگرچه در سال‌های گذشته آتش‌نشان و ملوانان شاغل در سانچی بیشتر بار غم و اندوه را در اثر سوختگی به خانه‌های ایرانیان آوردند سال گذشته محیط بانان و نگهبان طبیعت مریوان همچنین مسافران اتوبوسی در سنندج بود که طعمه شعله‌های آتش شدند و همان اندوه را به میان خانه‌های ایرانیان آورد.
غرق شدگی
غرق شدگی یکی دیگر از حوادثی بود که در سال ۹۷ کام بسیاری از خانواده‌ها را تلخ کرد، نخستین قربانیان غرق شدگی در سال ۹۷، پنج تبعه افغان بودند، اما به مرور و در طول سال تعداد غرق شدگان در آب‌های کشور به ۸۵۵ نفر رسید البته باید یادآور شد که تعداد افراد متوفی نسبت به سال گذشته آن ۸.۸ درصد کاهش پیدا کرد.
قاتل خاموش در سال ۹۷ همچنان پرکار بود
مونو اکسید کربن در ایران همواره در کشور طی فصل‌های مختلف سال جان بسیاری از هم وطنان را می‌گیرد، اولین قربانیان گاز گرفتگی در سال ۹۷ سه خواهر در شهرک اندیشه تبریز بودند که در روز‌های نخست سال جان خود را از دست دادند، تا دی‌ماه تعداد قربانیان قاتل خاموش به ۵۲۵ نفر رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ تعداد ۳ نفر از تعداد قربانیان کاهش پیدا کرد.
ایران همچنان قربانی ترور
تروریست‌های وابسته به استکبار امسال نیز توطئه‌های خود علیه مردم ایران را از یاد نبردند، اگرچه بسیاری از این توطئه‌ها در نطفه خفه شدند و تعداد بسیار زیادی از گروه‌های تروریستی پیش از عملی کردن اهداف شوم خود توسط نیرو‌های امنیتی شناسایی شدند، اما در شهریورماه مراسم سالروز آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز خانواده‌هایی که در این مراسم حاضر بودند قربانی تروریست‌ها شدند در این حمله وحشیانه ۲۴ تن از جمله یک کودک به شهادت رسیدند همچنین ۷۰ تن هم مجروح شدند.
در حادثه دیگری در جاده زاهدان، اتوبوس مرزبانان سپاه پاسداران هدف حمله تروریستی گروهک جیش العدل قرار گرفت که بر اثر آن ۲۷ نفر از پاسداران لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان به شهادت رسیده و ۱۳ تن دیگر نیز مجروح شدند.
حوادث هوایی
۲۸ فروردین ماه سال ۹۷ اولین حادثه هوایی ایران با سقوط بالگردی متعلق به شرکت فلات قاره و در حین مأموریت برای نجات جان بیماری در سکو‌های نفتی جزیره لاوان در آب‌های خلیج فارس با ۵ سرنشین سقوط کرد.
۲۴ دی‌ماه، اما تلخ‌ترین حادثه هوایی ایران در سال ۹۷ رخ‌داد، بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین نشستن بر زمین در فرودگاه فتح استان البرز به دلیل کوتاه بودن باند از مسیر خارج و دچار حادثه شد که بر اثر آن ۱۳ نفر از پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به شهادت رسیده و مهندس پرواز این هواپیما مجروح شد.
همچنین در بهمن‌ماه نیز یک هواپیمای آموزشی فوق سبک نیز در کاشمر سقوط کرد که بر اثر آن دو نفر جان خود را از دست دادند.
۱۳ اسفندماه نیز بالگرد اورژانس در شهرکرد در حین اعزام برای نجات جان مادری باردار سقوط کرد که بر اثر آن ۵ نفر از جمله ۲ پرسنل اورژانس به شهادت رسیدند.
انتهای پیام
captcha