ارزیابی زیان‎های وارده به مجموعه‌های فرهنگی بر اثر شیوع ویروس کرونا
کد خبر: 3887930
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
مدیرکل ارشاد خراسان رضوی اعلام کرد؛

ارزیابی زیان‎های وارده به مجموعه‌های فرهنگی بر اثر شیوع ویروس کرونا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: معاونت‌های تخصصی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان موظف شدند برآوردی از خسارت‌های احتمالی مراکز فرهنگی هنری به خاطر شیوع کرونا و توقف فعالیت‌ها داشته باشند و مبلغ خسارات برآورد شده جهت برخورداری از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهران ارسال خواهد شد.

ارزیابی زیان‎های وارده به مجموعه‌های فرهنگی بر اثر شیوع ویروس کروناجعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: سال 1398 سال پرکاری برای این اداره‌کل بود و خوشبختانه به همت اصحاب فرهنگ و هنر، علی‌رغم تنگناهای مالی که وجود داشت، توانستیم این سال را با موفقیت به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات موفق سال 98 برگزاری رویدادهای کلان ملی از جمله نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن و عترت و همچنین جشنواره فیلم فجر بود. همچنین بزرگداشت مفاخر استان از جمله حکیم فردوسی، خیام و عطار نیشابوری نیز از جمله اقدامات دیگری بود که در سال گذشته با حمایت مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: از دیگر اقداماتی که در سال گذشته موفق به انجام آن‌ شدیم می‌توان به تقویت و تعالی سبک زندگی اسلامی - ایرانی، حمایت از تشکل‌های صنفی و غیردولتی، انجمن‌های فرهنگی و هنری، حمایت از تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی و صنایع خلاق، راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر با حضور وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری در قالب ارائه تسهیلات اشتغال و مشاغل خانگی اشاره کرد.

مروارید افزود: همچنین حمایت از گفت‌وگوهای فرهنگی میان صاحبان اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه، حمایت و همراهی جامعه فرهنگی و هنری و هنرمندان برای اجرای برنامه مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی، به عنوان برنامه محوری استاندار خراسان رضوی، حمایت و همراهی برای اجرای طرح مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، برگزاری جلسات اتاق گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار نیز از جمله اقدامات دیگر این اداره‌کل در سال گذشته است.

وی اظهار کرد: حمایت از توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری، سینما، سالن نمایش، مؤسسات فرهنگی، انتشارات، آموزشگاه‌های هنری، حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر، صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، نمایش، موسیقی، تلاش در جهت تقویت همکاری‌های میان بخشی با رویکرد توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری خراسان رضوی نیز از اقدامات انجام شده دیگر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته از ظرفیت بین‌المللی مشهد در جهت نشر و ترویج هنر اسلامی در خارج از کشور استفاده شد، از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله طرح خانه‌های نور، جشنواره‌های استانی و ملی و همچنین صدور مجوز‌های جدید کانون نیز حمایت‌هایی صورت گرفت و در نهایت نیز پیگیری تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه و پیگیری تسهیلات روستایی از جمله مهم‌ترین اقدامات و سیاست‌های این اداره‌کل در سال 98 بوده است.

مروارید گفت: سال 98 با وجود اینکه با تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی زیادی مواجه بودیم اما این تحریم‌ها نتوانست بر همت اهالی فرهنگ و هنر تأثیرگذار باشد، گرچه سال سختی را پشت سر گذاشتیم اما خوشبختانه به همت اصحاب فرهنگ و هنر، پشتکار کارکنان این اداره‌کل و همراهی و حمایت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان توانستیم برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر را اجرایی کنیم.

برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال جاری

وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده این اداره کل نیز اظهار کرد: برنامه‌های سال 99 نیز با محوریت همین موارد پیگیری خواهد شد. علاوه بر آن نیز برنامه‌های جدید دولت، برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های استاندار خراسان رضوی نیز مورد توجه ما خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: البته با توجه به اینکه هم اکنون و در ماه‌های ابتدایی سال با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، پیش‌بینی می‌شود برخی برنامه‌ها که به تجمع می‌انجامد را برگزار نکنیم، به همین دلیل براساس مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیم‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه قرآن کریم و جشنواره رمضان نیز برگزار نخواهد شد.

ایجاد نشاط و شادابی برای مردم در حوزه فرهنگ و هنر

مروارید ادامه داد: از این رو هر تصمیم جایگزینی که در این رابطه گرفته شود نسبت به آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، ان‌شاءالله که هرچه سریعتر این بحران به پایان برسد و حوزه فرهنگ و هنر بتواند در راستای ایجاد نشاط و شادابی مردم سال خوبی را پشت سر بگذارد.

وی بیان کرد: برای برخی از برنامه‌هایی که به دلیل حفاظت از سلامت شهروندان، برگزار نشده است، برنامه‌های جایگزینی با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر، در فضای مجازی، پیش‌بینی و طراحی شده است. در این میان می‌توان گفت که شورای اطلاع رسانی و معاونت‌های تخصصی این اداره کل پویش‌هایی را با عنوان «در خانه بمانیم»، «به مشهد سفر نکنید» را با حمایت هنرمندان و رسانه‌ها طراحی و اجرا کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین گفتنی است که ضرر و زیان مجموعه‌های فرهنگی زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی بر اثر تعطیلی و توقف فعالیت‌هایشان در راستای پیشگیری از کرونا در حال ارزیابی است.

مروارید بیان کرد: این رو معاونت‌های تخصصی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان موظف شدند برآوردی از خسارت‌های احتمالی مراکز فرهنگی هنری داشته باشند و مبلغ خسارات برآورد شده جهت برخورداری از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهران ارسال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha