آغاز به كار مشاغل كم‌خطر به‌معنای بازگشت به روال عادی نیست
کد خبر: 3892204
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

آغاز به كار مشاغل كم‌خطر به‌معنای بازگشت به روال عادی نیست

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه تا زمان ساخت واکسن و شناخت درمان این بیماری، یک خطر جدی وجود دارد، گفت: آغاز به کار مجدد مشاعل کم‌خطر، به معنای بازگشت روال عادی نیست.

به گزارش ایكنا از فارس، یرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز، 29 فروردین‌ماه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از اقدامات ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور در زمینه مدیریت کروناویروس، هدف از سفر خود را تقدیر از خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مجموعه استانداری و دیگر ارگان‌های استان برشمرد.

وی افزود: تا زمانی که یک بیمار مبتلا به کروناویروس در کشور وجود دارد، مبارزه با این بیماری به پایان نمی‌رسد و تا زمان ساخت واکسن و شناخت درمان این بیماری، یک خطر جدی وجود دارد.

حریرچی با تأکید بر تداوم توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشت فردی، گفت: آغاز به کار مجدد مشاعل کم‌خطر، به معنای بازگشت روال عادی نیست.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد استان فارس با شیوع بالای ابتلا به بیماری مواجه باشد، افزود: با همکاری خوب مجموعه قوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استانداری، دیگر سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه که در کشور پیشگامانه بوده است، این نگرانی برطرف شد.

وی همچنین جانفشانی و زحمات شبانه‌روزی پرستاران و پزشکان را از دیگر علت‌های موفقیت استان فارس در این زمینه برشمرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی درست، توجه به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران، افراد در تماس با آنان و ایزوله کردن افراد مشکوک، فارس در ردیف استان‌های دارای شیوع پایین قرار گرفته است.

معاون کل وزارت بهداشت، ظرفیت بالای نمونه گیری در فارس که منجر به شناسایی و ایزوله‌سازی شده است را مایه افتخار و تقدیر وزارت بهداشت عنوان کرد و سپس به پایین بودن آمار مرگ و میر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در فارس نسبت به آمار ابتلا اشاره كرد.

اجرای شعار رئیس سازمان جهانی بهداشت در فارس

حریرچی با بیان شعار رئیس سازمان جهانی بهداشت با عنوان «test، test، test»، اظهار کرد: در استان فارس، اجرای عملیاتی این شعار مشاهده می‌شود.

وی، ویروس کرونا را در کمین جامعه خواند و افزود: با توجه به گردش‌پذیر بودن فارس به ویژه در فصل بهار، بیم آن می‌رود که با افزایش آمار ابتلا مواجه باشیم که باید با در خانه ماندن، به سلامت خود و عزیزانمان، همچنین پزشکان و پرستاران و خانواده‌های آنان بیندیشیم؛ اگرچه معتقد هستم در خانه ماندن دشوار است، اما با مشارکت عمومی می‌توان آمار ابتلا را به کمترین میزان کاهش داد.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشكی توزیع اعتبارات را بر اساس موفقیت و عملکرد استان‌ها در زمینه مدیریت کروناویروس عنوان کرد.

تأکید پایانی معاون کل وزارت بهداشت در جمع اعضای ستاد استانی مدیریت کروناویروس، این بود که تا زمان کشف واکسن و درمان این بیماری، زندگی کردن با کروناویروس را بیاموزیم.

حریرچی همچنین در بازدید از مركز خدمات جامع سلامت حضرت ابوالفضل(ع) شیراز به‌عنوان یکی از مراکز سرپایی ارائه خدمت به مراجعان مشکوک به کروناویروس، گفت: استان فارس، جزو استان‌های با شیوع نسبتا کم در زمینه کروناویروس بوده و این امر حاصل مشارکت موفق بین‌بخشی میان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استانداری، امام جمعه، دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس و ارگان‌های دیگر است که در اجرای درست برنامه‌ها موفق بوده‌اند.

موافقت رهبری با اختصاص ۱۳ میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی به مهار كرونا

وی از موافقت مقام معظم رهبری با اختصاص ۱۳ میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به مهار کروناویروس در کشور خبر داد و افزود: این مبلغ به مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص می‌یابد و به دلیل عملکرد بسیار موفق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مهار این بیماری، در این زمینه از حمایت ویژه برخوردار است.

این مقام مسئول در مجموعه وزارت بهداشت با بیان اینکه محدوده ظرفیت بررسی نمونه تست ابتلا در دیگر استان‌های کشور، حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ نمونه در روز بوده است، اظهار کرد: استان فارس این آمار را تا هزار و ۷۰۰ مورد در روز نیز ارتقا داد که اقدام بسیار خوبی در شناسایی موارد جدید بود.

حریرچی، روند شناسایی بیماران در فارس را بسیار خوب دانست و افزود: در زمینه مدیریت بیماری کووید ۱۹، سه اصل مهم باید مورد توجه قرار گیرد که شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و شناسایی افراد دارای تماس نزدیک با بیماران است که فارس در دو مورد آخر بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی نیز برنامه‌ها به خوبی عملیاتی شود.

تغییر رفتار بهداشتی مردم؛ موفقیت اصلی در زمینه مهار کروناویروس

وی با تأکید بر ضرورت تداوم پایبندی به شعار «در خانه بمانیم» و پرهیز از تردد غیرضروری و پرهیز از تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، یادآور شد: موفقیت اصلی در زمینه مهار کروناویروس، تغییر رفتار بهداشتی مردم است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند کلی بیماری کووید ۱۹ در کشور را نزولی خواند و گفت: با این وجود هر گونه بی احتیاطی می‌تواند این روند را متغیر کرده و با افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم.

انتهای پیام
captcha