نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1337065
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۱
با حضور حجت‌الاسلام نوری‌زاده:

نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی در بوشهر برگزار شد

گروه اندیشه: به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی، با حضور مدیرکل امور فرهنگی، رسانه‌ها و فن‌آوری‌های نو سازمان تبلیغات اسلامی، در بوشهر برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی عصر سه‌شنبه، 19 آذرماه، با حضور تعداد زیادی از اصحاب رسانه و حجت‌الاسلام نوری‌زاده، مدیرکل امور فرهنگی، رسانه‌ها و فن‌آوری‌های نو سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سروستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، مسعود حداد، دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی و حامد فکوری، مدیر انجمن اسلامی رسانه‌های استان بوشهر در سالن کنفرانس شهدای تبلیغات اسلامی بوشهر برگزار شد.



دبیر گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با تقدیر از حضور اصحاب رسانه در این نشست اظهار کرد: امروزه رسانه‌ها با توجه به انبوه مخاطبان خود نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم دارند.



مسعود حداد در ادامه به اهمیت ایجاد شورای راهبردی رسانه اشاره و خاطرنشان کرد: شورای راهبردی برای رسانه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با تعیین اهداف و آرمان‌ها می‌تواند به رسیدن رسانه‌ها به اهداف مورد نظر کمک کند.



وی در ادامه بر لزوم ایجاد تشکل هدفمند برای هدایت راهبردی رسانه تأکید کرد و از خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در این نشست پرسید که آیا نظارت و ارزیابی از حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای شما صورت می‌گیرد یا نه که با پاسخ منفی رسانه‌ها مواجه شد.



اصحاب رسانه نیز در این نشست به بیان نظرات خود پرداختند. داوود نوشادی، مدیرمسئول سایت خبری لیمر در این نشست اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از رسانه‌های استان بوشهر صورت نمی‌گیرد و در حالی که تلاش‌های بسیار زیادی را برای ایجاد و هدایت یک رسانه متحمل می‌شویم، کسی قدردان این تلاش‌ها نیست.



نوشادی اضافه کرد: ما در رسانه خود تلاش‌های بسیار زیادی را برای گسترش مفاهیم دینی داشته‌ایم ولی تاکنون هیچ‌یک از مسئولان حتی گزارشی هم از ما نخواسته‌اند که چه اقداماتی صورت گرفته است.



سعید رضایی، سرپرست خبرگزاری مهر در استان بوشهر نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه در استان بوشهر هیچ یک از نهادها خود را متولی امور رسانه نمی‌دانند و از این منظر، ضعف‌های بسیار زیادی در استان بوشهر وجود دارد.



وی اضافه کرد: خانه مطبوعات فعالیت چندانی در استان بوشهر ندارد و شاهد برگزاری جشنواره خاصی در استان نیستم و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در قبال رسانه‌ها احساس مسئولیتی ندارد و فعالیت‌های خود را تنها به برگزاری چند جشنواره تئاتر و نقاشی و ... معطوف کرده است و فقط تنها حامی صمیمی و دلسوز ما در بوشهر انجمن اسلامی رسانه‌های استان است.



حامد فکوری، مدیر انجمن اسلامی رسانه‌های استان بوشهر و خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن در نخستین همایش نقش رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی، با بیان اینکه  امیدوارم رسانه‌ها در عمل به رسالت خود موفق باشند، اظهار کرد: امیدوارم تمامی رسانه‌ها و مطبوعاتی که در این نمایشگاه و در سطح ایران فعالیت می‌کنند موفق و پیروز بوده و در تمامی عرصه‌ها بتوانند با در نظر گرفتن اهداف مملکتی و شرعی و دینی موفق باشند.



وی ادامه داد: رسانه‌ها باید هادی و مبشر جامعه به امور اخلاقی باشند و باید در مسیر رسیدن به حق گام بردارند و یک رسانه زمانی می‌تواند به عنوان یک منبع آگاهی و آموزشی برای مخاطبان قرار گیرد که خود بر مجموعه ای از اصول و معیارهای ارزشی جامعه مبتنی باشد.



خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن در استان بوشهر با اشاره به اینکه خبرنگاران، اصحاب رسانه و مطبوعات باید با حفظ روحیه بی‌طرفی و بی‌غرضی خود، در ایجاد فضای همدلی در کشور تلاش کرده و در اطلاع‌رسانی صحیح با روحیه امانتداری کوشا باشند، گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در این شرایط حساس به دنبال ایجاد ناامیدی و تضعیف روحیه انقلابی در ملت ایران هستند که به یاری حق و با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون به هدف شوم خود دست پیدا نکردند.



فکوری عنوان کرد: از آن جا که نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه، زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است، لذا رسانه‌ها باید سرشار از اخلاقیات، معنویات و ارزش‌ها باشند و یک خبرنگار ایرانی، خبرنگار جمهوری اسلامی ایران است و همه برای بالا بردن زمینه رشد و تعالی و بالندگی جامعه همت کنند و آستانه تحمل جامعه را در برابر مشکلات، بالا ببرند.



وی توجه به رهنمودهای ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: راهی که ایشان ترسیم می‌کنند، راه سعادت و بقیه راه‌ها، بی‌راهه است.



در ادامه، حجت‌الاسلام عبدالرضا در این آئین اظهار کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در راستای نشر و گسترش برنامه‌ها در حوزه دین دارند و باید از ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه به خوبی استفاده شود.



وی اضافه کرد: به منظور گسترش مباحث دینی و انتشار اخبار و محتواهای دینی همه باید با تعامل با هم قدم برداریم تا در رسیدن به اهداف خود به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.



مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ادامه داد: جبهه ما جبهه فرهنگ دینی است و باید از نظرات هم به خوبی استفاده کنیم و چنین نشست‌هایی را به خوبی و به صورت مستمر داشته باشیم و از مباحث مطرح‌ شده استفاده کنیم.



وی تصریح کرد: نگاه ما به این نشست یک نگاه فرهنگی در حوزه دین است و تک‌تک شما افراد نیز در این زمینه تأثیرگذار هستید و می‌توانید در راستای شناساندن مفاهیم دینی و مقابله با منکرات و ترویج معروفات تلاش کنید.



حجت‌الاسلام سروستانی افزود: برای شناساندن مفاهیم دینی و مقابله با منکرات و ترویج معروفات گاهی یک نفر با برپایی یک مجلس سخنرانی، گاهی با برگزاری یک گفتمان دینی، گاهی با یک شعر و برخی نیز در رسانه‌ها با قلم خود، تأثیرگذار هستند.



وی بیان کرد: نگاه ما این است که اگر چنین نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم و دور هم جمع می‌شویم، در راستای انتقال مفاهیم دینی به هم کمک کنیم و نقش خود را در ترویج دین به خوبی ایفا کنیم و در اینجا جا دارد از همکاری بسیار نزدیک خبرگزاری بین‌المللی قرآن و خبرگزاری مهر و فارس تقدیر و تشکر کنم.



مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اذعان کرد: ممکن است در برخی موارد انحرافاتی نیز وجود داشته باشد و بهتر است که همه ما برای هم حکم آئینه را داشته باشیم و اشکالاتی را که داریم با کمک هم برطرف کنیم.



وی تأکید کرد: نظام ما مبتنی بر تعالیم انسانی است و همه در راستای خدمت به دین تلاش می‌کنند و باید در این مسیر همدیگر را تحمل کنیم و نقد کنیم و به هم کمک کنیم تا به پیشرفت برسیم.



سروستانی با بیان اینکه حوزه فعالیت ما در حوزه دینی است، خاطرنشان کرد: ما هم به عنوان همکار به رسانه‌ها کمک خواهیم کرد؛ جایگاه سازمان تبلیغات هم به عنوان رسانه است و کار آن تبلیغ و ترویج دین است.



وی اظهار کرد: دشمنان به صورت یک دست و با همه امکانات تلاش می‌کنند مقابل دین ما بایستند و مبانی اعتقادی و دینی اسلام را سست کنند که همه باید دین‌داری و دین‌مداری را ترویج دهیم و ‌آسیب‌ها را منتقل کنیم.



همجنین، حجت‌الاسلام سید ناصرالدین نوری‌زاده در نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی در بوشهر اظهار کرد: رسانه‌ها از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه فرهنگ دینی برخوردارند و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره ببریم.



وی بر لزوم افزایش هم‌افزایی رسانه‌ها تأکید و بیان کرد: هم‌سویی و ایجاد سیاست‌ها مشترک برای رسانه ها به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند با سرعت بیشتری به سوی اهداف مورد نظر خود پیش بروند.



مدیرکل امور فرهنگی، رسانه‌ها و فن‌آوری‌های نو سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما آماده هستیم که از رسانه‌ها حمایت کنیم ولی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در حوزه‌های مختلفی مشغول به فعالیت است که بخش رسانه‌ای تنها بخشی از این فعالیت‌ها است.



وی اضافه کرد: درست است که ضعف‌هایی وجود دارد ولی همه باید خود را سرباز نظام بدانیم و اگر هم در هدایت یک رسانه از سرمایه شخصی خود استفاده می‌کنیم، باید بدون هیچ چشمداشتی و برای رضای خدا کار کنیم.



نوری‌زاده بر لزوم تعامل بین رسانه‌ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: دشمنان تلاش بسیار زیادی دارند که با جنگ نرم ما را مایوس کنند و باید در این زمینه هوشیار باشیم و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده کنیم.



وی افزود: باید همه دست به دست هم دهیم و نباید بگذاریم حتی رسانه‌هایی که با ما هم‌سو نیستند نیز به انحراف کشیده شوند و در هر حوزه‌ای که رسالت داریم باید تلاش خود را بکنیم که رسالت خود را جامه عمل بپوشانیم.



مدیرکل امور فرهنگی، رسانه‌ها و فن‌آوری‌های نو سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام سروستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، گفت: حضور سروستانی در استان بوشهر از نعمت‌هایی است که می‌توانید به خوبی از آن بهره ببرید.



وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام سروستانی در استان خوزستان برکات زیادی را در سازمان تبلیغاتی این استان داشت و با اصرار زیاد در استان بوشهر حضور یافتند و باید از ظرفیت‌های ایشان استفاده کنیم.



نوری‌زاده تصریح کرد: شناسایی آسیب‌ها و تهدیدها و همچنین فرصت‌ها در حوزه رسانه از همت بسیار زیادی برخوردار است که رسانه‌ها به عنوان افرادی که با اقشار مختل مردم سر و کار دارند  باید این مفاهیم را منتقل کنند.



وی به تلاش های غرب برای تهاجم فرهنگی و استفاده از ابزارهای مختلف برای رسیدن به این مهم اشاره کرد و ادامه داد: دشمنان تلاش دارند که سبک زندگی را در کشورهای اسلامی تغییر دهند که شما می‌توانید یک موج ایجاد کنید که این مهم نیازمند هم‌اوایی و هماهنگی و تعامل است.



یادآور می‌شود، در پایان از همه مدیرمسئولان و خبرنگاران رسانه های گروهی که در در نخستین همایش جایگاه و رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ دینی شرکت کردند، تجلیل شد.

captcha