همایش گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1349231
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری؛

همایش گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی در بوشهر برگزار شد

گروه سیاسی: همایش گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر، مردم و مسئولان ولایت‌مدار بوشهر در مصلای جمعه این شهر برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام سیدعلی مهدوی‌نیا، استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم در آئین گرامیداشت نهم دی‌ماه در بوشهر اظهار کرد: در حماسه نهم دی‌ماه مردم ایران بار دیگر وفاداری خود به نظام و انقلاب و همچنین ولایت‌مداری خود را به همه جهان ثابت کردند.



وی در ادامه به استقامت و ایستادگی مردم ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها اشاره و خاطرنشان کرد: مردم ایران اسلامی در روز نهم دی‌ماه با پیامبر(ص) و امام زمان(ع) بیعت کردند و ولی فقیه را تنها نگذاشتند.



این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم هیچ‌گاه این جسارت‌ها به اسلام و قرآن و عاشورا و نظام و انقلاب را فراموش نمی‌کنند، تصریح کرد: خانواده شهدا نیز از مردم انتظار دارند که حافظ خون شهدا باشند و مردم در نهم دی‌ماه ثابت کردند که در این مسیر گام برمی‌دارند.



وی به دعوت مقام معظم رهبری برای بازگشت فتنه‌گران اشاره کرد و ادامه داد: فتنه‌گران و افراد فریب‌خورده همراه آن‌ها در مقابل انقلاب و اسلام ایستادند و به دعوت ولایت فقیه توجهی نکردند.



مهدوی‌نیا حضور در مجلس حسینی و مراسم ائمه‌اطهار(ع) را موجب افزایش بصیرت و فاصله گرفتن از شیطان دانست و افزود: از جمله عوامل مؤثر در حادثه ۹ دی می‌توان به عاشورای حسینی، ایمان و باورهای اعتقادی، بصیرت و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری اشاره کرد.



وی حضور مردم در حماسه نهم دی‌ماه را نمادی شکرگزاری آنان به خاطر نعمت رهبری توصیف کرد و بیان کرد: مردم ایران در روز نهم دی‌ماه ثابت کردند که مانند مردم کوفه ولی و رهبر خود را تنها نمی‌گذارند و همواره حافظ حریم ولایت هستند.



استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن در بیش از ۷۰ اتاق فکر بر علیه ملت و نظام ایران، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از افراد داخلی به صف دشمن پیوستند و می‌گویند که باید با فشار اقتصادی ملت ایران را تحت فشار قرار داد تا بتوان با آن‌ها مقابله کرد.



وی با اشاره به برخی از حرکات فتنه‌گران در سال ۸۸، هدف از فتنه ۸۸ را براندازی نظام و کاهش نور اسلام عنوان کرد و گفت: در روز عاشور کشف حجاب کردندو به خیابان‌ها آمدن و رقصیدند و عکس امام را پاره کردند و شعارهای ضد نظام و اسلام سر دادند ولی مردم بصیر ایران به خوبی پاسخ آن‌ها را دادند.



علی مشیدی، فرمانده دانشکده پیامبر اکرم(ص) نیز در حاشیه این آئین طی سخنانی اظهار کرد: هر انقلابی که صورت گرفته، حتی انقلابی که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کردند، همیشه خطراتی برای آن وجود داشته و با توطئه‌های کفار و منافقین همواره بوده است و انقلاب اسلامی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.



وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که انقلاب‌مان را مبتنی بر اسلام نگاه داریم و این تحمل سختی‌های زیادی را می‌طلبد. چرا که دشمن از روز تشکیل این انقلاب، نقشه‌های بسیاری را برای براندازی آن کشیده است و حتی در جنگ تحمیلی 81 کشور دنیا با هم متحد شدند برای براندازی آن اما به کمک خداوند و خون این تلاش شهیدان و جانبازان این مرز و بوم موفق نشدند.



فرمانده دانشکده پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: پس از جنگ دشمن شیوه‌ای سخت‌تر و پیچیده‌تر برای این کار در نظر گرفت و معمولاً چهار شیوه برای براندازی نظام‌ها در دنیا وجود دارد اما در فتنه 88 آن‌ها از شیوه‌ای جدید استفاده کردند که طراح نقشه خارجی و مجری آن هم داخلی و هم خارجی بودند و این نشان دهنده پیچیده بودن و با اهمیت بودن همچین فتنه‌هایی در تهدید نظام جمهوری اسلامی است.



وی با تأکید بر اینکه این فتنه ثمره بیش از 10 سال طراحی دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده است، افزود: رهبری به همین لحاظ همیشه اینگونه فتنه‌ها را متذکر می‌شوند چرا که 8 ماه فتنه سال 88، از 8 سال جنگ تحمیلی برای ما سخت‌تر و پرهزینه‌‎تر بود، چراکه در جنگ تحمیلی رهبرمان مجبور نشد در برابر مردم و آنگونه مظلومانه اشک بریزد و با امام زمانش گفت‌وگو کند.



مشیدی با اشاره به 4 فتنه در بعد از انقلاب اذعان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون، به طور متوسط هر 10 سال یک بار یک فتنه را طرح‌ریزی کرده‌اند. فتنه 58 ، 68 ، 78 و 88 که آخرین آن بود و یقین بدانید فتنه‌های آینده روز به روز خطرناک‌تر خواهند شد.



وی به 5 گروه حاضر در این فتنه اشاره کرد و افزود: بیگانگان با محوریت آمریکا و اسرائیل، احزاب و گروه‌های تندرو داخلی و خارجی، ضدانقلاب‌های جدید که پس از جنگ در حال رشد بوده‌اند، خواص بی بصیرت و فرقه‌های مخالف نظام مثل بابیت، بهائیت و انجمن حجتیه، از جمله  این گروه‌ها بوده‌اند.



فرمانده دانشکده پیامبر اکرم (ص) با پرداختن به بیان واژه خواص اشاره کرد: خواص با اطلاعاتی که دارند افرادی تاثیرگذار محسوب می‌شوند و دارای دو دسته متدین هستند که به دو زیرگروه همیشه متعهد مثل عمار و غیرمتعهد مثل برخی از صحابه و یاران امام علی که در کربلا مقابل امام حسین(ع) ایستادند تقسیم می‌شوند و گروه دوم هم شامل افراد غیرمتدین که باز به دو گروه همیشه متعهد و غیرمتعهد مثل حربن ریاحی که امکان برگشت آن‌ها وجود دارد، می‌شود.



وی عنوان کرد: خیلی‌ها پا به پای نظام جلو آمدند اما در میانه راه بریدند و در همین جریانات اخیر ما بسیاری از آقازاده‌ها و افرادی که در رانت خواری‌ها دخیل بودند را بازداشت کردیم.



مشیدی با عنوان دلایل شکل‌گیری فتنه 88 گفت: ضعف در دشمن‌شناسی، کاهش ولایت‌مداری و اطاعت‌پذیری از امام و عدم بصیرت از جمله دلایل شکل‌گیری این فتنه بود که خسارات فراوانی را به نظام وارد کرد و زمینه‌ساز اجرای برخی برنامه‌های دشمن شد.



این فرمانده اضافه کرد: تا قبل از این جریان لحن دشمن در برابر ما متواضعانه بود و این در نامه‌ای که اوباما به رهبری ارسال کرد مشخص بود اما پس از این جریان نحوه کلام‌شان تغییر کرد و البته اعتقاد بنده این است که ما در این قضیه نیز سود کردیم چرا که حتی فوکویاما، تئورسین بزرگ آمریکایی ژاپنی اشتباه آنان را متذکر شده یود و گفته بود که با این کار عظمت انقلاب اسلامی را افزایش دادید.



فرمانده دانشکده پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: مادامی که آمریکا هست و ما هستیم بین ما داستان برد برد اتفاق نخواهد افتاد و اهداف ما 180 درجه با هم متفاوت است و لذا باز تهدیدها و فتنه‌های دیگری در راه خواهد بود و آن‌ها دست از سر انقلاب ما برنخواهند داشت و بهترین راه مقابله با آنان رجوع به امام و ولی فقیه است و حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید بهترین راه خروج از فتنه اطاعت محض از امام است و لذا باید دشمن‌شناسی و خصوصاً معنویت را بالا برد و نسلی انقلابی و اسلامی تربیت کنیم.



در این آئین همچنین، محمد رضایی، معاون سیاسی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به ترفند دشمن در جریان فتنه 88 اظهار کرد: مقام معظم رهبری به خوبی ترفند دشمن در فتنه 88 را شناسایی کرده و با درایت خود راه را بر فتنه‌گران داخلی و خارجی بستند.



وی با بیان اینکه فتنه 88 محصول بازیگران خارجی و داخلی بوشهر تصریح کرد: با وجود تمامی تلاش‌ها و ترفندها برای ضربه زدن به نظام، اما مردم ایران اسلامی با بصرت خود در مقابل تمام توطئه‌ها ایستادند.



معاون سیاسی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به اینکه بازیگردانان اصلی فتنه هنوز فعال هستند که از رأفت نظام اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، گفت: آنان به فکر طراحی‌های جدیدی هستند تا ضمن تطهیر فتنه گران، طلبکار نظام اسلامی شوند و ملت ایران باید نماد 9 دی را که مظهر و اوج بصیرت ملت ایران بود، پاس داشته و جریان فتنه و انحراف را رسوا کند.



رضایی تصریح کرد: نهم دی فریاد و نماد بصیرت انقلابی ملت ایران در برابر سال‌ها برنامه‌ریزی بازیگران پشت صحنه داخلی و خارجی برای سازماندهی و طراحی براندازی نظام اسلامی بود.



وی اضافه کرد: شناخت عرصه مبارزه در مقابل فتنه‌گران بدون شناخت طراحان و دست‌اندرکاران داخلی و خارجی این فتنه بزرگ امکان‌پذیر نیست.



معاون سیاسی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر خاطرنشان کرد: حماسه 9 دی حاصل پیوند امت و امام امت است و در 9 دی خون حسینی در رگ‌های ملت ایران به جوشش درآمد و با پیوند امت با امام امت به صحنه زیبای بصیرت ملت ایران در مقابل دشمن تبدیل شد.



رضایی تأکید کرد: موسوی و کروبی بازیگران نقش‌هایی بودند که بازیگردانان پشت صحنه طراحی کرده بودند و از یک زمانی متوجه شدند که در نقشه دشمن و ضد انقلاب‌اند اما باز هم به کار خود ادامه دادند.



معاون سیاسی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر ادامه داد: بنابراین خیانت بزرگ آنان که ظلم به نظام اسلامی، ولایت فقیه و مردم بود، نابخشودنی است.



وی تصریح کرد: این‌ها در مقابل ملت بزرگ ایران، امام راحل(ره)، رهبری و خون شهدا مسئولند و باید توبه کنند شاید خدا از سر تقصیرات آن‌ها بگذرد.



در ادامه، حجت‌الاسلام رضا خدری، مدیر حوزه علمیه استان بوشهر، حماسه نهم دی را ظهور اراده الهی مردم مومن ایران عنوان کرد، و اظهار کرد: اگر حماسه بزرگ ملت نبود فتنه‌گران دست از فتنه‌گری بر نمی‌داشتند اما حرکت مردم در این روز بزرگ نشان داد که عشق آنان به اسلام و نظام اسلامی و اهل بیت کم‌رنگ شدنی نیست.



وی با بیان اینکه مردم نشان دادند که عشق به امام حسین(ع) جزئی از ماهیت و وجودشان شده است که هیچ‌گاه از درونشان جدا نخواهد شد، تصریح کرد: 9 دی ظهور اراده الهی مردم مومن ایران بود که بار دیگر پیروان اهریمن را به انزوا کشاند.



مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن به پیامبر دستور می‌دهد که ایام‌الله را به مردم یادآوری کن تا فراموش نکنند اظهار کرد: ایام‌الله روزهایی است که کارهای خدایی بزرگی در آن انجام می‌شود و 9 دی از آن ایام‌الله است.



خدری خواستار پاسداشت و یادآوری این روز شد و ابراز کرد: باید در پاسداشت و یادآوری آن بکوشیم و از آن درس بصیرت بیاموزیم تا دگر بار و به هنگام فتنه‌های احتمالی بتوانیم قابیلیان را از هابیلیان باز شناسیم.



همچنین، عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از بوشهر، با گرامیداشت سالروز حماسه نهم دی اظهار کرد: نهم دی نشانگر بینش و درایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ایران اسلامی و پاسخی درخور به بیگانگان بود تا به آنان بفهماند که ملت اسلامی ایران عزیز هرگز از اعتقادات، دین و مذهب خویش دست بردار نیستند و هر روز این اعتقادات بیشتر می‌شود.



نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی افزود: در این روز مردم شریف ایران اسلامی با بصیرتی بالا و با حرکتی عظیم درس خوبی به فتنه گران زمان دادند.



وی ادامه داد: استکبار جهانی بداند که هرگز ملت سربلند و همیشه سرافراز ایران اسلامی در مقابل آنها کوتاه نخواهد آمد و دسیسه‌های آنان را با توکل به خداوند متعال نقش برآب خواهد کرد.



رئیس مجمع نمایندگان استان نهم دی ماه را بیعتی دوباره با ولایت فقیه و حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ایران هرگز از این دو جدایی ناپذیرند و راهشان را با کمک و هدایت آنان انتخاب خواهند کرد.



جمیری با بیان اینکه حوادث سال 88  برای ملت ما بسیار دشوار بود، عنوان کرد: بی حرمتی به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع)، امام راحل(ره) و ولایت فقیه از جمله حوادث تلخ آن دوره بود که موجب شد مردم عزیز و بزرگ کشور ما دوباره دفاعی مقدس راه بیاندازند و با شرکت در راهپیمایی 9 دی حمایت خود را از اعتقادات، دین و مذهب خویش داشته باشند.



وی ابراز کرد: در این روز قدرت الهی به کمک و یاری مردم این مرز و بوم شتافت و توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کرد.



نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمای زمستان در 9 دی 88 با حضور پرشور مردم در راهپیمایی موجب بهاری زودرس شد، ابراز امیدواری کرد امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد گرامیداشتی در حد و شان این روز توسط مردم شریف ایران اسلامی به ویژه مردم ولایت‌مدار و حماسه‌آفرین استان بوشهر باشیم.



در ادامه این آئین، محمود خدری، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از بوشهر، اظهار کرد: بصیرت به معنای دانایی، بینایی، بینایی دل، هوشیاری، زیرکی و یقین است و برای رسیدن به مقام رفیع بصیرت باید به اصلاح نفس و بازسازی آن پرداخت، چراکه بصیرت واقعی اصلاح در درون است.



وی ادامه داد: مجاهده با هوای نفسانی و تهذیب روح راه مستقیم و بصیرتی است که همواره به آن نیازمندیم و آنهایی که در سال 88 بزرگترین فتنه بر علیه انقلاب را رقم زدند کسانی بودند که دچار هوای نفس و آرزوی‌های طولانی بودند.



معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بصیرت دارای درجات و مراتبی است که اوج آن مرتبه‌ای است که ائمه اطهار (ع) دارند، بنابراین وقتی به حدیث شریفی از امام علی (ع) توجه می‌کنیم که می‌فرمایند: «لو کشف الغطاء ما از ددت یقینا» اگر همه پرده‌ها فرو افتند، چیزی بر یقین من افزوده نمی‌شود؛ این نشان دهنده اوج بصیرت مقام رفیع مولا امام علی (ع) و ائمه اطهار(ع) است، بنابراین باید از بصیرت و اندیشه‌های سیاسی و تربیتی ائمه اطهار (ع) در همه احوال به خصوص در زمان حاضر الگو بگیریم، چراکه در این زمان بیش از هر زمانی به بصیرت نیازمندیم.



خدری در پایان تصریح کرد: در تجمع 9 دی فرصت دوباره فتنه‌جویی را از فتنه‌گران خواهیم گرفت و یک بار دیگر ندای بصیرت و هوشیاری اسلامی خود را به گوش جهانیان خواهیم رساند و با ولایت پیمانی دوباره خواهیم بست.



حبیب فکوری، معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: ‌تا زمانی که مردم ایران حول محور رهبری متحد هستند دشمنان توان ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را ندارند‌.



وی با بیان اینکه فتنه‌ای که بعد از انتخابات سال 88 هم‌سو  با خواست دشمنان دانست و گفت: در کشور اینها به راه افتادند و از خطرناک‌ترین ضربه‌ها به نظام جمهوری اسلامی بود که در سایه تبعیت مردم از ولایت نقش برآب شد.



معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه دشمنان قسم خورده نظام پس از حماسه نهم دی زمانی که دریافتند، با ایجاد آشوب توانایی ضربه زدن به نظام را ندارند به جنگ نرم روی آورده‌اند، اضافه کرد: ‌از خانواده‌ها خواهانم که بیشتر به فکر جوانان دانش‌آموز و دانشجو خود باشند تا آن‌ها در دام جنگ نرم دشمنان گرفتار نشوند.



فکوری در ادامه ‌با بیان اینکه جنگ رسانه‌ای ابزار جدید دشمنان بر ضربه زدن مردم ایران است، افزود: تغییر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به ویژه در جوانان اهداف اصلی دشمنان در تحقق اهداف شوم آن‌ها‌ست.



وی عنوان کرد: هرکس به اندازه معرفت و شعور خود از این حماسه برداشت سیاسی دارد و عده‌ای هم از جریان سرگردانند و نمی‌دانند که آیا این حماسه را محکوم کنند یا نه؟.



علیرضا یزاف، عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز در این آئین اظهار کرد: مردم آگاه و بصیر مراغه در همه صحنه‌های بعد انقلاب با بصیرت و آگاهی کامل ظاهر شده‌اند.



وی با بیان اینکه مردم انقلابی ایران و استان بوشهر در طول هشت سال دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم اسلام کرده است، اظهار کرد: پس از آن نیز در صحنه‌های مختلف انقلاب با حضور خود ثابت کرده‌اند که پشتیبان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبری هستند.



یزاف با اشاره به اینکه نهم دی ماه 88 نیز مردم سراسر شهرهای بوشهر با حضور حماسی خود تو‌دهنی محکمی بر زبان فتنه‌گران و حامیان خارجی آن‌ها زدند، گفت: امروز بار دیگر عشق و علاقه خود را به ولایت فقیه و آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب و ارزش‌های اسلامی به نمایش گذاشتند و برگ زرینی دیگری در تقویم سراسر حماسه و پایداری این استان رقم زدند.



سعید آزادشهرکی، شهردار بندر بوشهر با بیان اینکه طی دوران 35 ساله انقلاب حماسه تاریخ‌ساز 9 دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که با بصیرت و هوشیاری به موقع پیروان رهرو ولایت و عاشقان حسینی ایجاد شد، اظهار کرد: ایجاد بصیرت در همه شئون و امور زندگی موجب سعادت مادی و معنوی انسان است.



وی با اشاره به اینکه مقدمه و گذرگاه رسیدن به بصیرت، حتی بصیرت سیاسی خودسازی است، تصریح کرد: نسان همچنین با همنشینی با علما و دانشمندان نیز می تواند، به بصیرت برسد و ارتباط با خدا نیز یکی دیگر از روش‌های رسیدن به بصیرت و افزایش بصیرت درونی است.



شهردار بندر بوشهر در ادامه افزود: از یک طرف دشمنان، بدخواهان و فریب‌خوردگان داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی و از طرف دیگر بصیرت مردمی انقلابی در ایجاد این حماسه ماندگار تأثیرگذار بود؛ چراکه زمانی که دشمن همه توان خود را جمع کرد و هجمه‌های سنگینی بر پیکره نظام وارد نمود این خود سبب بیداری مردم شده و توطئه‌ها را خنثی کرد.



آزادشهرکی، خاطرنشان کرد: به امر الهی تهاجمات دشمنان زمان امام حسین(ع) نیز باید رخ می‌داد تا حادثه عظیم کربلا و شهدای کربلا ظهور یافته و سرمشق دیگران قرار گیرد؛ چراکه اگر این اتفاقات انجام نمی‌شد و یزیدیان اینگونه عرصه را بر امام حسین(ع) و خاندانش تنگ نمی کردند و همجمه‌ها را فراگیر نمی‌کردند این حادثه بعد از قرن‌ها اینگونه با عظمت و جاویدان انتقال نمی‌یافت.



این برادر شهید در پایان افزود: مهم بودن حماسه 9 دی و زنده نگه داشتن آن به این جهت است که ما یادمان نرود که چه اتفاقی منجر به فتنه بزرگ 88 شد و اگر این حوادث کالبد شکافی نشود، زنده نماند و شناخته نشود قطعاً در فتنه‌های بعدی که بدتر از فتنه 88 بروز خواهد کرد ما زمین گیر خواهیم شد و اگر زمانی فراموشمان شد و فتنه‌ها را خنثی نکردیم سقوط حتمی است؛ لذا حفظ این اتحاد، افزایش بصیرت و ماندگاری آن لازم و ضروری است.

captcha