مراسم «روز هنر انقلاب اسلامی» در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1392829
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۶
با حضور آیت الله صفایی بوشهری؛

مراسم «روز هنر انقلاب اسلامی» در بوشهر برگزار شد

گروه هنر: به همت حوزه هنری بوشهر مراسم «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور و سخنرانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر در مصلای این شهر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر به مناسبت سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی «روز هنر انقلاب اسلامی» و سالروز تأسیس بسیج هنرمندان در نشست با هنرمندان استان بوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هنرمند به سخنرانی پرداخت.



وی با بیان اینکه رسالت هنر بسیار عظیم است، اظهار کرد: هنر موثرترین مدل در عرصه تاثیر مفاهیم و محتوا به ذهن انسان است. هنر، نورانی و نورآفرین است و می‌تواند محتوا را به زیباترین قالب به جامعه عرضه کند؛ بدون هنر رابطه انسان و جامعه‌ هدف به نحو صحیح برقرار نمی‌شود.



آیت الله صفایی بوشهری اضافه کرد: هنر، نور اثربخش برای تأثیرگذاری هنرمند بر جامعه است و بدون آن قطعاً محتوا در فضای تاریکی قرار می‌گیرد.





شعر یکی از موثرترین و زیباترین تجلیات هنر انسانی است



وی هنر را مقوله‌ای آسمانی عنوان نموده و گفت: هنرمند با دانش، مدیریت و عمل هنری، کاری الهی انجام می‌دهد.



امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه شعر یکی از زیباترین تجلیات و خلاقیت انسان و از موثرترین هنرهای انسانی است که به سمت انحطاط کشیده شده،‌ عنوان کرد: هنرهای تئاتر و سینما نیز از زیباترین خلاقیت‌های انسانی هستند که با رشد تکنولوژی صنعت سینما نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارند.



جهان نیازمند احیای هنر انقلابی و الهی است



وی تصریح کرد: اکنون جامعه هنر جهانی با یک تهاجم کارشناسی شده از سوی جهان سلطه مواجه است و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی در دنیا بخش عظیمی از آثار خود را به معرفی و ساخت جنگ افزارهای نظامی معطوف می‌کنند.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر تاکید کرد: آنان به دنبال سلطه بر اندیشه انسان و جامعه بشری هستند و با مدیریت اندیشه مظلومان، ثروت آن‌ها را چپاول می‌کنند و به دنبال این هستند که هویت شخصی مناطق ضعیف را بشکنند.



نقش هنر تئاتر و سینما در توسعه و پیشرفت مهم است



آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه امروز به احیای هنر الهی در جهان، بیداری هنری و انقلاب هنری نیازمندیم، افزود: باید با وجود اینکه جهان هنر با تقدس ذاتی خود دچار بحران شده، هنر الهی و انسانی، متعالی و مقدس را به جامعه معرفی کنیم. جهان بدون هنر شکننده است اما جهان با هنر جهانی زنده و پویاست.



هنرمندان باید رسالت هنری خود را در جهان ایفا کنند



امام جمعه بوشهر در ادامه اضافه کرد: آینده جهان آینده‌ای است که هنرمندان نقش عظیمی در آن دارند و می‌توانند تاثیری شگرف در این عرصه تاریخی داشته باشند بنابراین باید به حوزه هنر توجه ویژه داشته باشیم و هنرمندان نیز با استفاده از تکنولوژی به روز هنری باید رسالت هنری خود را در جهان ایفا کنند.



آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به ظرفیت‌های هنری استان بوشهر تصریح کرد: جغرافیا و هندسه این استان هنری است، هم خاک این استان هنرپرور است و هم در طول تاریخ هنرمندان بزرگی را معرفی کرده است.



تشکیل کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی در حوزه هنر



وی تصریح کرد: هر کس در جغرافیای زیبای بوشهر پرورش یافته باشد به کارهای هنری تمایل پیدا می‌کند و گواه این مدعا نیز معرفی هنرمندان سرشناس در عرصه‌های مختلف هنری است.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر با بیان اینکه هنرمندان استان بوشهر نسبت به تشکیل کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی در حوزه هنر اقدام کنند، تاکید کرد: هنرمندان استان بوشهر، تاریخ هنر در استان را با نگاه زیست بوم هنری تدوین کرده و منتشر کنند.



توجه ویژه مسئولان استانی به هنر هنرمندان



آیت‌الله صفایی بوشهری با تشریح هنرهای مهم و موجود در استان بوشهر، اظهار کرد: این هنرها نشان می‌دهد هنر در استان بوشهر نهادینه شده است و ضرورت دارد مسئولان استان به هنر و هنرمندان توجه ویژه داشته باشند.



وی با تاکید بر حمایت مادی و معنوی از هنرمندان استان، تصریح کرد: برای تهیه یک فیلم، خود تهیه‌کننده، کارگردان و دیگر عوامل نباید سرگردان باشند بلکه باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گیرند.



تاریخ هنر بوشهر با نگاه زیست بوم هنری تدوین و منتشر شود



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با اشاره به برخی فیلم‌ها و آثار تولیدی هنرمندان بوشهری از جمله مستند «رودخانه‌ لیان»، بیان کرد: کارهای هنری هنرمندان بوشهری را نباید کوچک بشماریم ضمن اینکه باید از کارهای سطحی نیز پرهیز شود.



کشتی رافائل جزیی از تاریخ حماسه و ایثار مردم بوشهر است



آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه نقش هنرمندان در رشد فرهنگی جامعه موثر است، بیان کرد: هنرمند نباید برای انجام کار هنری‌اش دغدغه داشته باشد بلکه دغدغه او باید اوج دهی به کارش باشد و این موضوع باید یک سیاسی راهبردی برای مسئولان استان باشد و استراتژی نخبه‌پروری را در استان طراحی کنند.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر در پایان با اشاره به موضوع انتقال کشتی «رافائل» که در عمق آب‌های استان بوشهر غرق شده است به یکی دیگر از استان‎ها، گفت: کشتی رافائل جزیی از تاریخ سراسر حماسه و ایثار مردم بوشهر است و محیط زیست باید در ارتباط با این تصمیم خود تجدید نظر کرده و از انتقال این کشتی به مکانی دیگر، خودداری کند.



سیدحسین سیدزاده، رئیس حوزه هنری استان بوشهر در این آئین اظهار کرد: به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی این دیدار انجام شده و برنامه‌های تخصصی و متنوعی در این هفته برگزار خواهیم کرد. تلاش داریم با تاسی از ارزش‌های اسلامی به هنر دینی توجه داشته باشیم و هنر دینی را ترویج دهیم.



اولویت برنامه ما تجلیل از پیشکسوتان و کشف استعدادهای جوان



رئیس حوزه هنری بوشهر گفت: کشف و پرورش استعدادهای جوان و توجه به تجلیل و تکریم پیشکسوتان عرصه هنر از دیگر اهداف است.



سیدزاده با اشاره به تولیدات حوزه هنری بوشهر افزود: دانشنامه استان بوشهر یکی از کارهای باارزش حوزه هنری بوشهر است که در حال تولید است و تاکنون 40 اثر آن چاپ شده و تا پایان سال 93 این تعداد به 60 اثر خواهد رسید.



وی با اشاره به توجه حوزه هنری بوشهر به موسیقی مذهبی بیان کرد: هنرمندان بوشهری در سال‌های اخیر در عرصه تولید فیلم نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند و این نشان از جایگاه و ظرفیت‌های هنرمندان استان بوشهر است.



یادآور می شود، در پایان این آئین، هنرمندان استان بوشهر در اولین روز از «هفته هنر انقلاب» از کارگاه ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی‌هاشم باب‌الحوائج (ع) بازدید کردند.

captcha