بوشهر با مدیریت جهادی آلبوم توسعه و پیشرفت ایران خواهد شد
کد خبر: 1398737
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۶
آیت‌الله صفایی‌ بوشهری:

بوشهر با مدیریت جهادی آلبوم توسعه و پیشرفت ایران خواهد شد

گروه سیاسی: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر در نشست هم‌‌اندیشی اعضای شوراهای اسلامی، شهرداران و فرمانداران ادوار شهر بوشهر به مناسبت روز ملی شوراها گفت: با مدیریت جهادی، بوشهر آلبوم توسعه و پیشرفت ایران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر در نشست هم‌اندیشی اعضای شوراهای اسلامی، شهرداران و فرمانداران ادوار شهر بوشهر به مناسبت روز ملی شوراها، ضمن تبریک فرارسیدن ولادت امام باقر(ع)، بیان کرد: روز شوراها، روز معلم، روز کارگر را تبریک گفته و از تمامی تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم گران‌قدر، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم و از همه کسانی که در حوزه خدمت صادقانه به مردم عزیز استان ولایت‌مدار بوشهر کوشیده‌اند و همچنین شهرستان و شهر بوشهر، تقدیر و تشکر می‌کنم.

بوشهر، گنجی در جغرافیای نظام بین‌الملل است

وی افزود: استان بوشهر در جغرافیای نظام بین‌الملل جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، هم از حیث مختصات هندسه‌ جغرافیایی و هم به جهت تاریخ پرشکوه و اثرگذار و هم از جهت ظرفیت‌های سرزمینی، به این جهت است که استان بوشهر یک گنج است هم در ابعاد مادی و هم ابعاد معنوی. اما این گنجی است که باید بازکاوی شود و پیرامون آن تحقیق و پژوهش شود و با یک برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد، این گنج کشف و ارائه شود.

آیت‌الله صفایی‌ بوشهری با بیان اینکه کتاب‌های بسیاری نوشته شده است، گفت: باید در این رابطه پژوهش‌های دانش‌بنیان وسیعی صورت بگیرد تا ظرفیت سرزمینی آن مثل نفت، گاز، تجارت به‌ویژه حوزه تجارت الکترونیک، شیلات، کشاورزی و دریانوردی و بسیاری از امور شود، تاریخ پرشکوه آن با نگاهی جدید بررسی شود و حوزه‌های فرهنگ و دین در این منطقه بیشتر مورد تحقیقات علمی قرار بگیرد.

امام‌جمعه بوشهر اضافه کرد: اگر ما بخواهیم از بوشهر سخن بگوییم به واقع نگاهی به شناسنامه خود ماست، بوشهر شناسنامه تمامی بزرگی و بزرگی‌های جنوب ایران است؛ شناسنامه تاریخ مقاومت مردم دلیر جنوب ایران. شناسنامه بزرگانی است مثل علامه بلادی، سیدمحمدتقی حجت، سیدمرتضی اهرمی، معتقد اهرمی و شناسنامه بزرگانی که در تمامی عرصه‌های علم، دانش و معرفت دینی نقش بسیار بالایی داشته‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: استان و شهر بوشهر، استان و شهری بین‌المللی است و باید با برنامه‌ریزی‌های دانش‌بنیان بر حسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آمایشی و سند چشم‌انداز، مدیریت کارآمد، بازتولید پروژه‌های نوین و به روز در دو عرصه عمرانی و فرهنگی به جایگاه در خور با نگاه مقام معظم رهبری رسانده شود.

استان بوشهر یکی از مهمترین مراکز گردشگری عرصه‌های کرانه‌ای در جهان است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: استان و شهر بوشهر دارای ظرفیت‌ و قابلیت‌های بسیار بالایی است که تا جایگاه آرمانی و درخور خود فاصله بسیار دارد و در این رابطه همه مسئولان باید تلاشی وافر کنند و الآن شما شهر بوشهر را که می‌بینید یکی از زیباترین هندسه‌های کرانه‌ای جهان را دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر اظهار کرد: در عرصه زیباسازی، تمام ظرفیت‌ها موجود است ولی باید در یک افق بسیار زیبا و بلند‌نگرانه، به تحول بنیادین در عمران شهری نگاه کنیم و معماری در شهر یک معماری فوق‌العاده قوی است، در بافت قدیم بوشهر شما ترکیبی از معماری کرانه‌ای می‌بینید که مناسب است با تمام ترکیبات شیمیایی، خاک خوردگی‌های دریایی و جوی با مدیریت نور و هوا و ارتباط بسیار بهینه با محیط پیرامونی با نماد سلام. لذا، معماری بوشهر شعارش سلام به دوستان و مبارزه با دشمنان است و این یکی از نکات روان‌شناسی معماری است که در معماری قدیم بوشهر است که به آن توجه نشده است.

آیت‌الله صفایی‌ بوشهری با بیان اینکه شوراها تجلی و نماد مردم‌سالاری دینی نظام ما هستند، اظهار کرد: یک سری فرصت‌ها وجود دارد و یک سری تهدیدها. شوراها یک فرصت بسیار کارآمد برای کشور هستند و برای تجمیع افکار، حضور در صحنه مردم در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، عرصه مدیریت نظارت و اعمال سلیقه‌های بومی. شوراهای هر شهر تصمیم‌گیری برای خود آن شهر می‌کنند و یک همدلی و وفاق فی ما بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران با جامعه هدف هستند و حضور افرادی که در عرصه‌های مختلف تخصص دارند.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی اساس کار است، ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «فرهنگ مانند هوا است، اگر این هوا پاک باشد زندگی با آسایش می‌شود و اگر مسموم باشد قطعاً دچار مشکل می‌شویم». شوراهای کلان ایران با توجه به شعاری که مقام معظم رهبری فرمودند و امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام نهادند، نباید این کار را کوچک بپندارند. ما باید در این عرصه به مساجد، هیئت‌ها، مراکز فرهنگی و حوزه‌های مختلف دین توجه ویژه کنیم چراکه این مراکز هستند که واقعاً فرهنگ دینی مردم را حفظ می‌کنند.

شورای شهر باید از خرد جمعی و اندیشه‌های همگان استفاده کنند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر افزود: بسیاری از مسائل است که در حوزه‌های فرهنگ اگر درست نشود به عمران هم لطمه می‌خورد، لازم است در این رابطه توجه ویژه‌ای بشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «شوراها مجموعه‌ای از منتخبان مردم هستند و نباید جایگاه تاخت و تاز مسائل سیاسی شوند و فضایی شود که خدایی نکرده در آن فضا، اختلاف و برخورد با اصل شود و برای نیروهای خود شورا و برون شورا ایجاد مشکل کند». منتخبان مردم در شورا باید از خرد جمعی و اندیشه‌های همگان استفاده کنند چراکه عاقل‌ترین افراد کسانی هستند که عقول دیگران را به اندیشه و خرد خود اضافه می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر بتوانیم در حوزه عمران شهری با ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که استان بوشهر به‌ویژه شهر بوشهر دارد، در یک برنامه مدون 10 ساله که طراحی کردیم بوشهر با آن نگاه بین‌المللی که به آن اشاره شد در دو حوزه عمران و فرهنگ، بوشهر آلبوم توسعه و پیشرفت ایران خواهد شد. ما باید به سمت برنامه‌ریزی برای رساندن بوشهر به جایگاه درخور، حرکت کنیم. ما باید به سمتی برویم که هر کس به بوشهر نگاه می‌کند متوجه بشود که این جغرافیا دارای چه تاریخ بزرگی است، دارای چه عظمت سرزمینی است و چه آینده بزرگی دارد.

امام‌جمعه بوشهر در ادامه گفت: یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی می‌داریم، از همه خدمتگزاران در این استان و این شهر صمیمانه تشکر می‌کنم و امید دارم بوشهر عزیز با نگاه مقام معظم رهبری به جایگاهی که آرزوی همه ماست ان‌شاء‌الله دست پیدا کند و باید آفت کوچک‌بینی و کوتاه‌نگری برداشته شود و استان و شهر بوشهر را در افق بین‌المللی ملاحظه و برنامه‌ریزی کنیم.

captcha