اجرای سومین دوره طرح ترتیل‌خوانی «نوای ملکوت» در بوشهر
کد خبر: 1423350
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

اجرای سومین دوره طرح ترتیل‌خوانی «نوای ملکوت» در بوشهر

خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: سومین دوره طرح ترتیل‌خوانی «نوای ملکوت» ویژه ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵ به همت ستاد مرتلین قرآن کریم استان بوشهر یکشنبه، هشتم تیرماه در حسینیه عاشقان ثارالله این شهر اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، عبدالرضا عبدالله‌زاده، نماینده شورای عالی قرآن در استان بوشهر در همایش سومین دوره جزءخوانی قرآن کریم و تجلیل از مرتلین قرآنی سال 92 که در سالن اجتماعات حسینیه عاشقان ثارالله شهر بوشهر برگزار شد، در مورد برنامه ستاد مرتلین قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: الحمدالله امسال هم مانند دو سال گذشته برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان عصر روز یکشنبه، هشتم تیرماه از ساعت 17:15 در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار خواهد شد و همزمان این مراسم از شبکه ملی دوم سیما و شبکه تلویزیونی و رادیویی استانی پخش زنده خواهد شد.

وی در ادامه به موفقیت‌های استان در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: مرتلین ما در کشور سال گذشته اول شدند و نمره عالی از شورای عالی قرآن گرفتند و تنها گروه قرآنی در کشور بودیم که نمره عالی گرفتیم، در حالیکه موفقیت بزرگی نصیب استان بوشهر شده است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه کسی از رسانه‌های ملی و مجازی این موفقیت را انعکاس نداده است و فقط خبرگزاری ایکنا شعبه بوشهر تنها منعکس‌کننده اخبار مرتلین در این دو ساله بوده است و الحمدالله در این چند سال کار ما ارتقا پیدا کرده است، در حالیکه سال اول تنها از شبکه استانی برنامه پخش زنده می‌شد، اما به لطف ستاد مرتلین و قرائت زیبای مرتلین سال قبل این برنامه از شبکه چهارم سیما و امسال هم به لطف نمره عالی شورای عالی قرآن از شبکه دوم سیما پخش زنده می‌شود.

مشاور امور قرآنی استاندار بوشهر اضافه کرد: برنامه قرآنی ما مطابق سال‌های گذشته انجام می‌شود و 12 مرتل از سوی شورای عالی قرآن مجوز گرفته‌اند که رضا دیانت، عباس هاشمی، سیداحسان ابطحی، محمد جماله، عبدالله محبوبی، سیدوحید حسینی، رضا قائدی، محمدمهدی انگالیان، سجاد واعظی، حمید فرحناکی، حجت‌الاسلام سیدمحسن بحرانی و سیدحبیب‌الله حسینی قاریان امسال برنامه ستاد مرتلین قرآنی استان بوشهر هستند.

این پیشکسوت قرآنی دلیل موفقیت قاریان بین‌المللی استان بوشهر را دقت و ظرافت در قرائت عنوان و بیان کرد: استان بوشهر با وجود کم‌جمعیت بودن در مقایسه با استان­‌هایی به مانند تهران، تبریز، قم و مشهد که مهد علم و قرآن کریم است، از لحاظ معرفی قاریان برتر توانسته در ویترین قرآنی کشور جایگاه بالایی کسب کند هرچند به لحاظ کمی قابل قیاس با دیگر استان‌های بزرگ نیست.

وی افزود: اما به لحاظ کیفی خود را به درجه‌ای رساندیم که در برخی مراتب توانسته‌ایم از آن‌ها پیشی بگیریم و تا کنون سه قاری بین‌المللی به کشور معرفی شده و در آینده نیز نوجوانان و جوانان زیادی به عنوان قاری برتر کشوری معرفی خواهیم کرد.

رئیس مجمع قاریان و حافظان و پژوهشگران استان بوشهر بیان کرد: یکی از رموز موفقیت ستاد مرتلین قرآن کریم سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های همان سال اول بود که بنده به عنوان مدیر فنی هر روز قبل و بعد از ماه رمضان نشست‌های زیادی داشتیم و آماده‌سازی قاریان را برعهده داشتیم و همین سخت­‌گیری­‌ها و تأکید نکات تخصصی در تلاوت باعث شد که ما روز به­ روز بهتر شویم و حائز رتبه اول کشوری شویم.

وی یادآور شد: دلیل دیگر هم یک‌دلی و حساسیت‌های برادر بزرگواری بود که سال اول به عنوان مسئول برنامه تعهد و حساسیت خاصی به برگزاری برنامه داشتند و راهنمایی‌های آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر و پشتکار سردار جمیری و کادر سپاه امام صادق(ع) استان و حضور و همکاری مردم به عنوان خادمین قرآنی مزید برعلت این موفقیت‌ها بود.

وی در ادامه افزود: امسال نیز با تشکیل کادری مجرب از استاد سیدغلامحسین ابطحی و پژوهشگر قرآنی استاد رضا نجفی و سیدمرادالدین ابطحی به همراه عبدالرسول سرخوش و سیدمحمد جعفری مرتلین را به صورت ویژه و بهتر از سال‌های گذشته هدایت و راهنمایی می­‌کنیم.

دبیر هماهنگی کانون‌های قرآنی استان بوشهر بیان کرد: امسال به لطف حمایت­‌های سپاه امام صادق(ع) و سالاری، استاندار بوشهر به خاطر تمام زحمت‌ها و تلاش­‌هایی که در زمینه دکور و کیفیت تصویربرداری و دیگر مسائل پشتیبانی که هزینه‌های هنگفتی داشت، الحمدالله تمامی این هزینه‌ها تأمین شده است و کارها به نحو احسن انجام می‌شود و امسال ا‌ن‌شاءالله قصد آن داریم که بسیار پربارتر از سال‌های قبل برنامه برگزار شود و میزبان بهتری برای مردم قرآنی استان بوشهر باشیم.

وی افزود: جا دارد از وفاق و همدلی بین قاریان قرآن و مرتلین در سال‌های گذشته که یکی دیگر از دلایل موفقیت بود تشکر کرد و از زحمات بی‌دریغ برادران سپاه امام صادق(ع) و همچنین، تلاش و کوشش عزیزان زحمتکش در صدا و سیما که پوشش مناسبی دادند، قدردانی کرد.

عبدالله­‌زاده در ادمه ضمن دعوت از تمامی مردم روزه‌دار استان گفت: از اول ماه مبارک رمضان که مصادف است با عصر روز یکشنبه، هشتم تیرماه، ساعت 17:15 دقیقه برنامه سومین دوره طرح ترتیل‌خوانی «نوای ملکوت» ویژه ماه مبارک رمضان 1435 به همت ستاد مرتلین قرآن کریم استان بوشهر در حسینیه عاشقان ثارالله این شهر شروع می‌شود و بنا است غیر از مرتلین از دیگر قاریان خوب نیز قبل از شروع برنامه استفاده شود تا تشویقی باشد برای نوجوانانی که در مراسم حضور پیدا می­‌کنند.

وی افزود: همچنین، قبل از برنامه هر روز سه نفر از روحانیون استان از جمله حجج­ اسلام حسین دشتی، اسدالله نصاری و علی‌اصغر کریم‌خانی ربع ساعت قبل از شروع برنامه پیرامون جزیی که قرار است تلاوت شود نکاتی را ارائه خواهند داد.

مشاور امور قرآنی استاندار بوشهر در پایان افزود: توقع می‌ رود از تمامی مردم قرآنی سراسر استان در این مراسم شرکت کنند تا این مراسم که گل سرسبد مراسم ماه مبارک رمضان در سطح استان است و از شبکه‌های استانی و ملی پخش خواهد شد باشکوه و عظمت درخور استان بوشهر و بهتر از سال­‌های قبل برگزار شود.

در ادامه این مراسم، قاریان عباس هاشمی، محمد جماله و سیدحبیب‌الله حسینی به اجرای مجلسی ترتیل‌خوانی قرآن کریم پرداختند.

رضا نجفی، محقق بوشهری و پژوهشگر قرآنی نیز در این آئین با بیان اینکه این کتاب حاصل تلاش تحقیق و سفر به 20 کشور و مجامع اسلامی است، گفت: کتاب «روش‌های تحفیظ قرآن کریم در کشورهای اسلامی» یکی از بهترین پژوهش‌های بنیادی کشور در حوزه قرآن خواهد بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم کشور در دو نوبت به چاب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بعضی از کشورهای اسلامی اکنون بحرانی است و کار پژوهش در آن کشورها بسیار دشوار بود، افزود: از خداوند سپاسگزارم که این پژوهش و کتاب قرآنی توسط استان ولایت‌مدار بوشهر رقم خورده است.

ایران در زمینه ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در جهان پیشتاز است

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: امروز ایران اسلامی در زمینه ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در جهان پیشتاز است و امیدوار هستیم که سایر دولت‌ها و ملت‌های اسلامی نیز با دقت و حساسیت در ترویج فرهنگ والای قرآنی تلاش کنند.

وی ادامه داد: مستکبرین جهانی قصد دارند با تحریک فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی، اقدامات ضد اسلامی را در نقاط مختلف جهان جاری کنند، بنابراین باید ما مسلمانان هوشیار باشیم و برای تحکیم وحدت و انسجام خود بیش از پیش تلاش کنیم.

این حافظ کل قرآن کریم و حافظ موضوعی نهج‌البلاغه عنوان کرد: تقویت ایمان و معرفت دینی، پرورش روحیه تحقیق، توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی و ایجاد انگیزه و رغبت برای کسب معارف و فرهنگ اسلامی باید در جامعه نهادینه شود.

سرهنگ پاسدار نصرالله غزنوی، معاون هماهنگ‌‌کننده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر اظهار کرد: طراحی دکور ویژه این مراسم پیشتر انجام شده و این دکور در حال نصب برای اجرای مراسم است که سعی شده در طراحی آن انتقال فضای معنوی نیز در نظر گرفته شود و زیباسازی و تزیین فضای برگزاری مراسم، نصب دستگاه‌های خنک‌کننده و سامانه تهویه هوا، نورپردازی و سامانه صوت نیز با کیفیت بالا انجام شده است.

وی افزود: به منظور نگهداری کودکان شرکت‌کنندگان در مراسم ترتیل‌خوانی و آموزش الفبای قرآن و آشنایی این کودکان با فرهنگ قرآنی، امسال مهد قرآنی را ایجاد کردیم تا والدین شرکت‌کننده دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

غزنوی گفت: کتابت 114 «بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» سوره قرآن کریم توسط استاد خطاط بوشهری، سعید مهیمنی و برپایی نمایشگاه قرآن و عترت از دیگر برنامه‌های است که در حاشیه مراسم ترتیل‌خوانی بوشهر برگزار می‌شود.

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: قرآن کریم معجزه الهی است که مسیر زندگی ما مسلمانان را هدایت و مشخص می کند و اسلام هم برگرفته از قرآن است.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در حوزه قرآن پیشتاز است، افزود: تاکنون جوانان متدین استان بوشهر در قرائت قرآن، ترتیل و تواشیح قرآنی در رده‌های مختلف سنی مقام‌های بین‌المللی و کشوری کسب کرده‌اند و در بخش پژوهش قرآنی استان بوشهر از نویسنده‌های برجسته‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: جایگاه استان بوشهر در ولایت‌مداری و مسائل قرآنی مربوط به مسابقات نیست، بلکه عمل به مفاهیم قرآن و اخلاق حسنه مردم این استان است.

مقام عالی دولت در استان بوشهر با بیان اینکه راستگویی و غیبت نکردن یکی از اهداف مهم قرآن کریم است، عنوان کرد: استان بوشهر را در سراسر کشور به صداقت و راستگویی می‌شناسند و اگر انسانی در هر کاری راستگویی و صداقت را پیشه کند در تمامی مراحل زندگی موفق خواهد بود.

سالاری ادامه داد: اگر ما چند مورد از مفاهیم و آموزه‌های قرآن کریم را در زندگی خود به آن عمل کنیم، زندگی آسان و همراه با آرامش خواهیم داشت.

استاندار بوشهر بیان کرد: قرآن کریم ارزش‌ها را در انسان‌ها نهادینه می‌کند و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ایران موجب ارتقای روحیه همه اقشار به ویژه جوانان شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه دانشمندان غربی هم به حقانیت قرآن کریم پی بردند و از آن استفاده‌های علمی می‌کنند، افزود: ما باید در دانشگاه‌ها طعم شیرین قرآن را به مخاطبان بچشانیم و با هر گروهی طبق اقتضائات آن‌ها سخن بگوئیم و با برپایی نمایشگاه‌های قرآن زیبایی‌های آن را نمایش دهیم یا اعجازهای علمی آن را بیان کنیم.

سالاری بیان کرد: امسال مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با اهتمام بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در استان بوشهر برگزار خواهد شد و امیدواریم در نشر و تعالیم قرآنی گام‌های اساسی برداریم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم همچنین، با حضور با حضور مصطفی سالاری، استاندار بوشهر، عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی، حامد فکوری، خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن شعبه استان بوشهر، سردار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، عبدالرضا عبدالله‌زاده، نماینده شورای عالی قرآن در استان بوشهر و منصور لاوری منفرد، مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر از کتاب «روش تحفیظ قرآن در کشورهای اسلامی» که به کوشش پژوهشگر قرآنی «رضا نجفی» به زیرور طبع آراسته شده بود و نیز از پایگاه خبری ستاد مرتلین بوشهر quran.menbariha.ir رونمایی شد و از 12 نفر از مرتلین قرآن کریم سال 92 تجلیل شد.

captcha