طرح «نوای ملکوت» در حرم رضوی اجرا می‌شود
کد خبر: 1446607
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
در سالروز میلاد امام هشتم(ع)؛

طرح «نوای ملکوت» در حرم رضوی اجرا می‌شود

گروه اجتماعی: طرح نوای ملکوت در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) با حضور زائران و مجاوران و خادمان آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین نقاره‌نوازی در حرم مطهر رضوی در سال 860 قمری به دستور نوه گوهرشادخاتون به صدا درآمد، از آن زمان به بعد تاکنون، در حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) علاوه بر شب و روز ولادت ائمه اطهار(ع) و لحظه سال تحویل، هر روز در دو نوبت حدودا یک ربع مانده به طلوع و غروب آفتاب، به منظور اعلام پایان وقت نماز، نقاره نواخته می‌شود.

در اعیاد فطر و قربان، ولادت نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) دوبار نقاره نواخته می‌شود که اصطلاحا نقاره عید نامیده می‌‌شود اما در روز میلاد با سعادت امام رضا(ع) سه بار نقاره نواخته می‌‌شود که وی‍ژه تولد حضرت رضا(ع) است ولی در ماه‌‌های محرم و صفر و ایام سوگواری اهل بیت(ع) نقاره مطلقاً نواخته نخواهد شد.

نقاره خانه همچنین در ماه رمضان دو نوبت در سحر و یک نوبت در غروب به صدا در می‌آید، نقاره سحر که به آن « طبل سحری» می‌گویند یک‌بارحدود دو ساعت و نیم مانده به اذان صبح و بار دیگر یک ربع مانده به طلوع آفتاب نواخته می‌شود و نقاره غروب که به آن « نقاره افطار» می‌گویند، یک ربع مانده به غروب آفتاب به مدت نیم ساعت نواخته می‌‌شود.

آئین سنتی نقاره‌نوازی در صبح ولادت حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) به صورت ویژه با حضور زائران طی مراسمی خاص از ساعت 7:45 در صحن انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و با هماهنگی به عمل آمده به صورت مستقیم و زنده از شبکه‌های داخلی و برون مرزی سیمای جمهوری اسلامی این مراسم پخش خواهد شد.

captcha