تمام حادثه عاشورا یک عمل صالح است
کد خبر: 1466796
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

تمام حادثه عاشورا یک عمل صالح است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس حوزه علمیه کشور و نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در آئین شب هشتم ماه محرم گفت: تمام حادثه عاشورا یک عمل صالح است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس حوزه علمیه کشور و نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در آئین شب هشتم ماه محرم که به‌همت هیئت مذهبی رزمندگان اسلام در حسینیه ثارالله شهر بوشهر برگزار شد، با اشاره به علل ماندگاری نهضت کربلا گفت: سؤالی مطرح است که در قبال ویژگی فرسوده شدن و فراموشی آدم چگونه است که بعضی از شخصیت‌های تاریخ با گذشت زمان نه‌تنها یاد و نام آن‌ها از خاطر نمی‌رود، بلکه بر رونق و آوازه نام آن‌ها افزوده هم می‌شود؟ پاسخ این است که اینان شخصیت‌های استثنایی تاریخ بشریت و افرادی الهی و آسمانی هستند و سلسله عواملی دست به دست هم داده‌اند تا این‌ها به عنوان انسان‌های جاودانه تاریخ به جامعه بشریت معرفی شده‌اند و از جمله این شخصیت ها، وجود مبارک ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) است.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: «مشیت و اراده الهی، ویژگی عدالت‌خواهانه، ظلم‌ستیزانه و حق‌طلبانه نهضت ابی‌عبدالله(ع)» و «ایمان و عمل صالح امام حسین(ع) که قرآن این دو عنصر را رمز محبوبیت انسان‌ها می‌داند و امام حسین(ع) نیز به‌همین دلیل محبوب انسان‌هاست» سه عامل اساسی جاودانگی حادثه عاشورا هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری دونمونه از مصادیق عمل صالح را «تسلیم بودن در مقابل ذات کبریایی حق‌تعالی» و «اخلاص» برشمرد و گفت: این دو عنصر از عوامل ماندگاری تاریخ عاشورا هستند، یعنی کسانی که از عمل صالح برخوردارند، در نتیجه در برابر خدا تسلیم بوده و به وعده‌های پروردگار ایمان دارند. این شخصیت‌ها به علاوه در آخرت هم در بهشت جاودانه‌ هستند.

وی با اشاره به اینکه مدعیان تسلیم در برابر خدا سه دسته‌اند، اظهار کرد: گروهی تا جایی در برابر خدا تسلیم هستند که منافع شخصیشان در امان باشد، و به محض این که اوامر پروردگار با منافع آن‌ها در تضاد بود، صحنه را ترک می‌کنند. در حقیقت این افراد تسلیم خدا نیستند، بلکه تابع خواسته‌های خود هستند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: گروهی دیگر در تقابل مصالح شخصی و الهی، مصالح الهی را مقدم می دارند. این قبیل افراد نیز با کربلائیان فاصله دارند و گروه سوم کسانی هستند که فقط اراده الهی را در نظر می گیرند. یعنی نه‌تنها در هنگام تقابل رضایت خدا و رضایت شخصی، رضایت خدا را مقدم می‌شمارند، بلکه در هر حال رضایت خدا را بر خود و همه آنچه که دارند و ندارند، مقدم می‌شمارند و امام حسین(ع) چنین شخصیتی بودند و این جمله ایشان در مسیر مدینه تا کربلا، همچنان بر تارک تاریخ می‌درخشد که فرمودند «امیدوارم در این مسیری که پیش گرفته‌ایم، آنچه که خدا برای ما در نظر گرفته به خیر بگذرد و مهم نیست کشته یا پیروز شویم، بلکه آنچه مهم است اراده خداست و واقعه عاشورا رخ داد که اینگونه تسلیم بودن در برابر خدا را برای بشریت اثبات و مجسم کند که به‌گونه‌ای در برابر خداوند تسلیم باشیم که فقط خواست و اراده الهی و رضایت خدا را در نظر بگیریم و هیچ چیز دیگری برایمان مهم نباشد».

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد: اخلاص نیز سه کلاس دارد و حضرت سیدالشهدا(ع) در بالاترین کلاس اخلاص قرار دارد. گروهی از سر اخلاص در راه خدا جان می‌دهند تا در مقابل بهشت نصیبشان شود. در واقع با خدا معامله می‌کنند. گروه دوم جان و مال و قلبشان را یکطرفه به خداوند می‌بخشند و به دنبال معامله با خدا نیستند، بلکه اهل بخشش یک طرفه یا همان هبه هستند.

وی افزود: اما گروه سوم، مانند امام حسین(ع) اهل بذل هستند. فرق میان بذل و هبه در این است که کسی که چیزی را هبه می‌کند، ارزش و مقدار کم یا زیاد بودن برایش مهم است، اما اهل بذل همه آنچه که دارد و ندارد را یک جا می دهد و نگران هیچ چیزی هم نیست و حسین بن‌علی(ع) این‌گونه بود و تمام دارایی و جان و فرزند و خانواده‌اش را در راه خدا فدا کرد، یعنی عمل صالح را در قالب تسلیم و اخلاص کامل انجام داد.

احترام به ابی‌عبدالله(ع) احترام به قوانین الهی و احکام خدا است

امام جمعه موقت قم گفت: چهارمین عامل جاودانگی نهضت امام حسین(ع)، عنصر مهم فطرت است.معمولا این سوال مطرح است که هرچند فقط مسلمانان و شیعیان به امام حسین(ع) گرایش دارند، اما در طول تاریخ کسانی متأثر از این نهضت شده‌اند که اهل اسلام نبوده و ظاهرا ادبیاتی متفاوت با امام حسین(ع) داشته و کلا در مسیر دیگری هستند. باید گفت فطرت همه انسان ها یکسان است و مسلمان و بودایی و ... نمی شناسد. فطرت همه بشریت روح  خداجویی دارد، اما گاهی موانعی مثل موانع سیاسی، اقتصادی و... پیش می‌آید و در واقع حسین بن‌علی(ع) کاری پیامبرگونه کرد که شخصیت وی به‌عنوان احیاگر فطرت به عالمیان نشان داده شد و باید گفت حسین(ع) در عاشورا بر تمام بشریت تاریخ اتمام حجت کرده است و احترام به ابی‌عبدالله(ع) احترام به قوانین الهی و احکام خدا است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان عامل پنجم در جاودانگی قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) را رهبری امام معصوم برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک نمونه و یک شعاع از وجود حسین(ع) و عظمت اسلام و قرآن است. مجتهدی معمولی که یکه و تنها، اما با اعتماد به خدا نهضتی را شروع کرد و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی شد و اگر در واقعه کربلا ما امام حسین را منها کنیم، وجود قمربنی هاشم(ع) به تنهایی خود همانند خورشید است؛ همچنین وجود علی اکبر، قاسم بن‌الحسن، حبیب بن‌مظاهر، مسلم بن‌عقیل و ... هر کدام خود به تنهایی همانند خورشیدند، اما و قتی این شموس در کنار امام معصوم قرار می‌گیرند، امام معصوم همانند خورشید و آنان همانند قمر می‌شوند و اقدامات امام حسین(ع) مثل امر به‌معروف و نهی از منکر، حرکت و هجرت وی، نحوه شهادتش و ... همه با نمونه های دیگر این اقدامات فرق دارد و لذا نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) جاودانه ماند و البته شخصیت هایی که وارد این نهضت شدند، مانند اصحاب و یاران و خانواده و ... نیز به جاودانگی آن کمک کردند.

captcha