نسل‌کشی‌ مسلمانان روهینگیا؛ عیارسنج معیارهای حقوق‌بشر غربی
کد خبر: 3639508
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۸
غلامرضا کریمی عنوان کرد:

نسل‌کشی‌ مسلمانان روهینگیا؛ عیارسنج معیارهای حقوق‌بشر غربی

گروه سیاسی: کارشناس مسایل سیاسی گفت: از آن‌جا که کشورهای غربی برای کوچک‌ترین تحرکات، واکنش‌های گسترده‌ای نشان می‌دهند اما ما شاهد هستیم که نسبت به فجایع بزرگ علیه مسلمانان میانمار، هیچ ‌گونه واکنش جدی‌ای از خود نشان نداده‌اند و افرادی که تحت عناوین مختلف جایزه صلح نوبل را دریافت کرده‌اند امروز به منفعل‌ترین اشخاص تبدیل گشته‌اند.

«غلامرضا کریمی» عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره تحولات میانمار و جنایاتی که در این کشور در جریان است گفت: اقلیت‌های مسلمان در میانمار از یک شرایط خاصی برخوردار هستند. و پیچیدگی‌هایی به لحاظ هویت شهروندی میان بوداییان و مسلمانان روهینگیایی به وجود آمده است و شاهد هستیم بعد از اقدامات ایذایی از پیش‌طراحی شده و از روی عمد گروه کوچک مسلمانان افراطی، علیه بوداییان، آتش جنگ و کینه و نسل‌کشی شعله‌ور می‌شود.

توجه به وضعیت اسف‌بار مسلمانان میانمار یک وظیفه انسانی است

وی گف: امروز بر اثر شرایط به وجود آمده، بیشترین تضییع حق در خصوص مسلمانان در حال انجام است و  انتظار می‌رود جوامع حقوق بشری فارغ از آن‌که مذهبشان چیست، در جایگاه یک انسان به این فجایع و نسل‌کشی‌ها واکنش قابل توجه‌ای از خود نشان دهند. 
کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عدم توجه جوامع جهانی به نسل‌کشی‌ مسلمانان روهینگیایی یادآور شد: بنگلادش موطن اصلی مسلمانان بود و مجبور به مهاجرت شدند اما میانمار، مسلمانان روهینگیایی را مورد پذیرش قرار نداد و هویت آن‌ها را شناسایی نکرد لذا در جوامع بین‌المللی این موضوع خیلی به عنوان موضوع مهم در مورد توجه قرار نگرفت. 

آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ مانع رسانه‌ای شدن هرچه بیشتر این نسل‌کشی‌ها هستند

وی ادامه داد: به هر حال کشورهای اسلامی آن‌طور که باید و شاید، به کشتار مسلمانان میانمار واکنش نشان نداده‌اند و موضوع در سطح بین‌المللی به طور برجسته مطرح نشده است. هر چند ما شاهد هستیم که اخیراً با شدت یافتن وضعیت اسف‌بار مسلمان روهینگیایی، در رسانه‌ها از نسل‌کشی‌های اخیر  کم و بیش اطلا‌ع‌رسانی می‌شود و این اطلاع‌رسانی هم بیشتر از جانب  رسانه‌های مستقل صورت گرفته است اما کافی نیست. و دلیل دیگر این امر هم خواست آمریکا  و رژیم صهیونیستی است که این جنایت‌ها به صورت گسترده رسانه‌ای نشوند. 
کریمی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مراودات خود با میانمار به دنبال این بود تا مسلمانان روهینگیایی به عنوان شهروند در این کشور مورد پذیرش واقع گردند. لذا در ابتدا در کنار محکوم کردن این اقدامات، از ابزار تعامل و مذاکره با هدف شناسایی هویت مسلمانان روهینگیایی  از جانب دولت میانمار استفاده کرد. 
استاد دانشگاه تأکید کرد: اخیراً با فعالیت‌هایی که ارتش میانمار علیه غیرنظامیان مسلمان انجام می‌دهد، وضعیت مسلمانان این کشور را بسیار بحرانی کرده است و در نهایت منجر شد تا جمعیت قابل توجه‌ای از مسلمانان به سمت مرزهای بنگلادش فرار کنند اما بنگلادش بر خلاف موازین حقوق بشر، این اقلیت بی‌پناه را مورد پذیرش قرار نداده است. که خروجی این اقدامات، مشاهده صحنه‌های ضدحقوق بشری،  غم‌انگیز و تأسف‌بار هستند. 

برنده جایزه صلح نوبل؛ به منفعل‌ترین شخصیت سیاسی میانمار تبدیل شده است

کارشناس مسائل سیاسی افزود: از آن‌جا که کشورهای غربی برای کوچک‌ترین تحرکات، واکنش‌های گسترده‌ای نشان می‌دهند اما ما شاهد هستیم که نسبت به فجایع بزرگ علیه مسلمانان میانمار، هیچ ‌گونه واکنش جدی‌ای از خود نشان نداده‌اند و افرادی که تحت عناوین مختلف جایزه صلح نوبل را دریافت کرده‌اند امروز به منفعل‌ترین اشخاص بدل گشته‌اند که یکی از این افراد منفعل، «آنگ سان سوچی» است.
وی ادامه داد: طبیعتاً انتظار بیشتری از فردی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده می‌رود و به تبع آن توقع مجامع مستقل جهانی هم نسبت به «آنگ سان سوچی»، گواه این حقیقت است. خانم «سوچی» به عنوان رهبر این کشور باید برای توقف این نسل‌کشی‌ها اقدامات جدی و فوری را انجام دهد ولی متأسفانه اقدامات دولت میانمار همسو با این نسل‌کشی است.
غلامرضا کریمی افزود: این نسل‌کشی نشان داد که جایگاه خانم «سوچی» از لحاظ معیارهای حقوق بشری زیر سوال رفته و جایزه صلح نوبل ایشان هم ارزش خودش را از دست داده است. چون امروز ایشان در مقام حاکم و رهبر میانمار باید از تمامی قومیت‌ها و حفظ شأن و انسانیت آن‌ها حمایت کند نه این‌که در برابر این نسل‌کشی هیچ اقدامی انجام ندهد. 
وی در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز این نسل‌کشی تا به امروز اعتراضات خود را اعلام کرده و آمادگی خود رابرای کمک‌های بشردوستانه به مسلمانان میانمار و توقف این کشتارها به گوش دولت میانمار رسانده است. اما شدت این نسل‌کشی به حدی است که ما شاهد پاکسازی قومی و مذهبی در این کشور هستیم. 

 

captcha