حفاظت نظام جمهوری اسلامی در دستان حافظان کلام الله
کد خبر: 3652009
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
به مناسبت هفته نیروی انتظامی؛

حفاظت نظام جمهوری اسلامی در دستان حافظان کلام الله

گروه چهره‌ها: سرهنگ رمضانعلی رود مقدس، رئیس اداره قرآن معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا از حافظان کل قرآن کریم است که از زمان تحصیل با تلاوت تقلیدی از اساتید بین‌المللی پای در راه قرآن گذاشت و پس از سال‌ها تلاش در این امر، توفیقاتی در جهت حرکت قرآنی کسب کرد.

////حفاظت نظام جمهوری اسلامی در دستان حافظان کلام الله/ آرزویم دیدار مقام معظم رهبری است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با بزرگداشت هفته نیروی انتظامی به معرفی سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، رئیس اداره قرآن معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا از حافظان، قاریان و مدرسان قرآن کریم با بیش از سی سال فعالیت قرآنی پرداختیم.

او متولد1355 از شهر کلارآباد شهرستان تنکابن استان مازندران است. در حال حاضر در سمت رئیس اداره قرآن معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شهر تهران است. تحصیلاتش فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی با گرایش قرآن و حدیث بود که پس از پایان خدمت مقدس سربازی در سال 1381 در نیروی انتظامی استخدام شد.

در خصوص خانواده پدریتان بفرمایید؟

پدر بنده پزشک است و مادر خانه‌دار و کم‌سوادم که در قید حیات نیست، همیشه علاقه‌مند بودند که قرآن کریم را سرلوحه زندگی خود داشته باشم که با اجازه پدر در دوران کودکی، به مساجد، محافل، هیئت، امامزاده‌ها می‌رفتم و آن زمان بود که به‌شدت علاقه‌مند به قرآن کریم شدم و به دنبال آن، توفیقاتی حاصل شد که همه لطف و عنایت خداوند است.

او اعتقاد دارد که شیر پاک و لقمه حلال در زندگی، اثرات آشکاری در فرد دارد. تمام زحمتی که برای حرکت قرآنی کشیده شد، از زحمات پدر و شیر حلال مادر بود. «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ هر چه از خوبي‌ها به تو مى ‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‌رسد از خود توست و تو را به پيامبرى براى مردم فرستاديم و گواه بودن خدا بس است»﴿النساء آیه۷۹.

از مشوقان اصلی خود برای ورود به عرصه قرآن کریم، بگوئید؟

در دوران کودکی جهشی اتفاق افتاد که راه قرآن را برایم باز کرد و مرا بیشتر از هر زمان دیگری علاقه‌مند به قرآن کرد. در یکی از روزهای دوران تحصیل، شهردار منطقه به نام اکبر رضوانی، در دیداری که از مدرسه داشت، مسابقه قرآنی را بین دانش‌آموزان مطرح کرد و سوره‌ای را قرائت کردند که آن روز سوره مبارکه قدر را از حفظ خواندم و بین چند نفر، نفر اول انتخاب و تشویقم، حرکتی شد تا از همان کودکی علاقه‌ام به قرآن بیشتر شود و خواندن قرآن را با جدیت بیشتری ادامه بدهم.

از مشوقان اصلی‌ام، پدر بود که از دوران کودکی‌ام همواره تشویق و تاکید بر سخنرانی کردن بنده داشت و زمانی که در جمع خانواده بودیم، مرا دعوت به خواندن روضه می‌کرد و این حرکت شایسته، روزنه‌های قرآنی را در دل و جانم روشن کرد. دعاهای مادر مرحوم، نیز نقش موثری در ورود بنده به عرصه قرآن بود.

از علاقه‌مندی‌های کودکانه خود به قرآن کریم، بفرمائید؟

شهر ما شباهت به روستا داشت به این دلیل که از امکانات کمتری برخوردار بودیم و استاد قرآن در منطقه ما نبود. هنگامی که مسجد محل، تلاوت قرآن را به صدای استاد عبدالباسط پخش می‌کرد، خیلی علاقه‌مند بودم و آیات و کلمات را به تکرار می‌کردم. با اشتیاقی که از ابتدا برای تلاوت قران به سبک استاد داشتم، در محافل، جلسات، مراسم‌ها، قرآن می‌خواندم.

آموزش حفظ قرآن کریم را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

حفظ قرآن کریم یکی از آرزوهایم بود و همیشه به دنبال شرایط مناسبی بودم تا حفظ قرآن را شروع کنم که از سال1383، پس از ازدواج، با حمایت‌های همسرم و لطف خداوند، بدون هیچ استاد و کلاسی موفق به حفظ کل قرآن کریم، ظرف مدت 4 سال شدم.

چه زمانی وارد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شدید؟

پس از پایان خدمت مقدس سربازی و گذشت یک سال از فعالیت در دفتر اسناد رسمی، متوجه شدیم که نیروی انتظامی نیرو جذب می‌کند و با توجه به علاقه‌ای که برای خدمت به نظام جمهوری مقدس اسلامی ایران داشتم در سال 1381 وارد این مرکز شدم.

از محل‌های خدمتتان در سازمان بفرمائید؟

از بدو استخدام، دوره‌های آموزشی در مرکز آموزش عالی پرندک طی کردم. سپس به دانشگاه علوم انتظامی امین منتقل شده و در ابتدا در بازرسی دانشکده پلیس راهور مشغول و سپس در ادامه همکاری با عقیدتی سیاسی و علاقه‌مندی به فعالیت قرآن در سال 1386 جذب سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شدم و همینطور ادامه پیدا کرد که به دستور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، در سال جاری به عنوان رئیس قرآن و عترت معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا زیر سایه پرچم جمهوری اسلامی در حال خدمت هستم.

از محضر کدام اساتید قرآنی بهره گرفتید؟

پس از نقل مکان سکونت از شهرمان به استان البرز، هیچ گونه شناختی از جلسات و اساتید نداشتم. مجالی برای حضور در جلسات قرآن نبود به این دلیل که از محل کار تا منزل در حال حفظ قرآن و پس از آن فرصت ارائه محفوظات به همسرم بود که این روند 3 تا 4 ساعت زمان نیاز داشت.

اما از محضر استاد اطهری فر در مسجد حضرت معصومه(س) در خیابان طالقانی و استاد رجبی در مسجد امام موسی بن جعفر(ع) تلمذ کرده‌ام و در سازمان نیز از محضر اساتید آقایان، سرهنگ بازنشسته عباس رجبعلیان، سرهنگ علی اصغر برومند، امیر آقایی و اطهری فر بهره‌مند شدم.

چه سالی ازدواج کردید و ثمره آن چه بوده است؟

در سال 1381 ازدواج کردم، همسرم از خانواده سادات، متدین از استان یزد است و حافظ 5 جزء قرآن کریم و به عنوان مدرس قرآن، دوره‌های آموزش اشارات قرآن ویژه نونهالان و تجوید قرآن کریم است. ثمره ازدواجم نیز سه فرزند دو دختر به نام‌های زهرا 13 ساله، حافظ 5 جزء، مطهره 3 ساله و پسرم محمد مهدی10ساله و حافظ سه جزء قرآن کریم هستند.

ورودتان به عرصه قرائت قرآن کریم، از چه زمانی آغاز شد؟

بنده از ابتدا قرآن را به صورت قرائت تحقیق(صوت) می‌خواندم و دوست داشتم. پس از اینکه قرآن را حفظ کردم، در دوره‌های آموزش تجوید سازمان شرکت کرده و از محضر اساتید و قاریان بین‌المللی آقایان قره‌شیخلو، اطهری فر، ربیعیان بهره‌مند شدم.

پس از حضور در دوره‌های تربیت قاری، موفق به دریافت گواهی‌نامه سطح شش تلاوت قرآن، سپس به ترتیب حکم رسمی گواهی‌نامه تخصصی حافظان قرآن‌کریم و حکم داوری مسابقات حفظ قرآن کریم از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور شدم. همچنین دارای حکم ممیزی قطعی مدرس پایه 9 قرآنی از سازمان عقیدتی سیاسی ناجا نیز هستم.

در کدام مسابقات قرآنی حضور داشته و از کسب مقام‌هایتان بفرمائید؟

در نیروی انتظامی، با تشویقات سرهنگ رجبعلیان و اعلام آمادگی بنده برای حفظ قرآن، سوره بقره را حفظ و در سال 1382 در مسابقه قرآن دانشگاه علوم انتظامی شرکت و نفر اول شناخته شدم. سال83 ، در حفظ 5 جزء نفر اول دانشگاه پلیس و نفر سوم ناجا شدم، در سال 84 نیز نفر اول حفظ 10 جزء قران کریم در مسابقات سراسری ناجا، در سال 1388 در حفظ 10 جزء قرآن کریم، مقام سوم را در مشهد اخذ کردم و همچنین مقام‌های دیگر در مسابقات ملی را در کارنامه قرآنی خود به ثبت رساندم.

درباره جلسات قرآنی که دارید، توضیح دهید؟

جلسات آموزش قرآن کریم را بعداز ظهر روزهای چهارشنبه در منزل شخصی برای کودکان و نوجوانان بستگان برگزار می‌کنم و همچنین روزهای دوشنبه در مسجد صاحب الزمان(عج) البرز، جلسه عمومی قرآن را در محضر امام جماعت و علاقه‌مندان برپا کرده و به عنوان مدیر گروه تواشیح بینات در آن مسجد تدریس دارم.

درباره شیوه تدریستان در جلسات قرآن کریم، ذکر کنید؟

در این جلسات قرآن، به ارائه نکات تجویدی در قرائت به سبک استاد خلیل الحصری و منشاوی پرداخته می‌شود. در کلاس تجوید از کتاب «حلیه القرآن» (آموزش تجوید قرآن‌کریم) به تالیف سیدمحسن موسوی بلده تدریس می‌شود. همچنین در جلسه عمومی مسجد صاحب‌الزمان(عج) به روخوانی، روان‌خوانی و فصیح خوانی از پایه تا تخصصی اشاره کرده و شرکت‌کنندگان به تلاوت قرآن می‌پردازند.

درباره برکاتی که قرآن کریم در زندگی‌تان داشته است، بیان کنید؟

کتاب مقدس قرآن آثار و برکات بسیاری از ابتدا تاکنون در زندگیام داشته است. از آنجایی که خودم و خانواده به قرآن اعتقاد داریم، از آیات قرآن در جهت تمام مسائل زندگی استفاده و اعتقاد دارم که اگر آیه ای نازل می‌شود صد در صد آن چیزی که خدا برای انسان نازل کرده، محقق می‌شود. مانند آیه 2 و 3 (سوره مبارکه طلاق) و همچنین آیه 51 سوره توبه که خداوند میفرماید: «قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ بگو جز آنچه خدا براى ما مقرر داشته هرگز به ما نمى ‏رسد او سرپرست ماست و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.»

نظر شما درباره نقش قرآن کریم در کاهش آسیب های اجتماعی چیست؟

در مقوله قرآن، این طور نیست که کسی وارد حوزه قرآن شود، اما از برکات و الطاف آن تاثیر نپذیرد. کسی که روزانه با خداوند در ارتباط است، چطور امکان دارد که گناه، دروغ، دزدی، تهمت و غیره مبادرت کند بلکه از هر گونه زشتی به دور می‌شود.

آیا خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری دارید؟

در سال1373، دوران دبیرستان با یکی از دوستان توفیق دیدار مقام معظم رهبری را یافتم . جمعیت فراوان بود و با تلاش بسیار، من و دوستم از میان جمعیت خود را به صف اول رساندیم و در محضر آقا از فرمایشات ایشان بهره مند شدیم.

همچنین، سعادتی در رویا نصیب بنده شد و دو بار خواب دیدم که به عنوان محافظ مقام معظم رهبری در مکه مکرمه همراه ایشان هستم. آرزوی دیدار ایشان را از نزدیک دارم تا عرض ادبی به محضر مبارک مقام معظم رهبری داشته باشم که ایشان در حق ما دعای عاقبت بخیری کنند.

کدام آیه قرآن‌کریم در شما تاثیرگذارتر است؟

آیه 14 سوره علق می فرماید: «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری؛ آیا ندانسته است هر کاری که انجام می‌دهد خدا میبیند؟!»؛ باید بدانیم همه در برابر خدا خاشع هستند چطور ما جرئت می‌کنم در محضر خدا گناه کنیم. اگر خدا را ناظر اعمال بدانیم و یقین داشته باشیم، سعی می‌کنیم خطا نکرده و در مسیری قرار بگیریم که خدا برایمان در نظر گرفته است. بهترین هادی ما قرآن است. «أَلَیسَ اللهُ بِکَافٍ عَبدَهُ، آیا خدا برای بنده اش کافی نیست»؟

توصیه‌ای برای تشویق خانواده برای فرزندان برای ورود به عرصه قرآن کریم بفرمایید؟

بچه‌ها مانند زمین‌هایی می‌مانند که مستعد رشد هر گیاهی هستند. اگر والدین در خصوص تربیت فرزندان دقت کافی داشته باشند و نسبت به حلال و حرام زندگی حساسیت نشان دهند، بدون شک می‌توانند فرزندان صالح به بار آوردند. اگر در سنین کودکی بذر قران و محبت اهل بیت(ع) در وجد فرزندانمان کاشته شود، این بذر به خوبی رشد و فضای وجود آنان را پر می‌کند و اجازه به رشد علف‌های هرز نمیدهد.

در پایان اگر نکته و یا درخواستی از مسئولان است، بفرمایید؟

امروز نیروی انتظامی به دلیل موقعیت خاصی که دارد نماد فرهنگ جامعه اسلامی محسوب می‌شود بنابراین فرهنگ حاکم بر ان نیز باید فرهنگ قرآنی باشد. وظیفه ذاتی نیروی انتظامی حفظ امنیت، نظم و آرامش جامعه است و اگر پلیس بخواهد خود و خانواده و جامعه را از زشتی‌ها صیانت کند باید افکارش نشئت گرفته از کلام نورانی وحی باشد.

از مسئولان خواهشمندیم، در راه قرآن بودجه‌هایی را اختصاص دهند. قرآن یک کتاب آسمانی است و راهنما و اصول کلی زندگی ما است. اگر فهم قرآن در جلساتی انجام شود و مردم در این راه قدم بردارند و عمل به قرآن داشته باشند، زندگی‌شان تامین است.

اصل اجر معنوی است اما برای حافظان، قاریان و ممتازانی که در مسابقات به عنوان برترین‌ها انتخاب می‌شوند، مشوق‌هایی متناسب با ارزش قرآن در نظر گرفته شود تا این افراد نیز به نوبه خود، جلسات آموزش قرآن را به رایگان برپا کنند.

در پایان از زحمات پدر، مادر، همسر و اساتید قرآنی و ممتاز در سازمان عقیدتی سیاسی ناجا کمال تشکر را دارم.

امیدوارم مجموعه خانواده بزرگ نیروی انتظامی با تمام توان در زمینه شناخت عمقی و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در درون خود تلاش کند که البته همیشه این‌طور بوده و است؛ زیرا عملکرد پلیس بر همه فعالیت‌های اجتماعی تاثیر مستقیم دارد و اگر منش و اخلاق کارکنان در تطابق با آموزه‌های دین اسلام و قرآن باشد به یقین جامعه سالمی خواهیم داشت.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قرآن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۲۱:۳۳
0
0
سلام علیکم. خداوند نیروهای قرآنی که در نهادهای دولتی فعالیت می کنند را اجر دهد و ممنون از خبرگزاری ایکنا که حافظان و قاریان ناشناس را شناسایی و معرفی میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۹:۱۳
0
0
سلام.خداوند به امثال جناب سرهنگ رودمقدس خیر فراوان عطابفرماید که با شور و اشتیاق درراه قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی گام برمیدارند.
captcha