9500 نسخه اسلامی در کتابخانه دیجیتالی پرینستون
کد خبر: 3692003
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

9500 نسخه اسلامی در کتابخانه دیجیتالی پرینستون

گروه شبکه اجتماعی ــ کتابخانه دانشگاه پرینستون آمریکا حدود 9500 نسخه خطی اسلامی را در مجموعه خود نگهداری می‌کند.

نگهداری 9500 نسخه اسلامی در کتابخانه دیجیتالی پرینستون

به گزارش ایکنا، عمده این منابع، مدارک کاغذی را شامل می‌شود که مجموعاً بیش از 20 هزار متن را در بر می‌گیرد. رابرت گَرت (Robert Garrett (Princeton Class of 1897 دو سوم از این نسخ خطی را جمع‌آوری و در سال 1942 به کتابخانه هدیه داده است. نسخ خطی این کتابخانه عمدتاً به زبان عربی هستند، اما نسخه‌هایی به زبان‌های فارسی، ترکی عثمانی و سایر زبان‌های دنیای اسلام نیز در این مجموعه یافت می‌شود.
نسخه‌های موجود موضوعات گسترده‌ای را پوشش می‌دهند؛ از جمله این موضوعات می‌توان به مواردی همچون الهیات بر هر دو مبنای قرآن و سنت(حدیث)، قانون اسلامی (فقه)، تاریخ و زندگینامه (به ویژه پیامبر و دیگر رهبران مذهبی)، هنر و نگارگری، زبان و ادبیات، علم و سایر جنبه‌های فکری و معنوی دنیای اسلام و مردمان آن اشاره کرد. در این مجموعه تقریبا آثار منتخب از متفکران مهم مسلمان وجود دارد.
آثاری برگزیده از متفکران اسلامی مهم نیز در این مجموعه حاضر است. نسخ خطی نیز، در این مجموعه برجسته است، قرآن‌های تذهیب شده و آثار ادبی فارسی از جمله پنج نسخه صفوی و قاجار از شاهنامه فردوسی و همچنین مینیاتورهای ایرانی و مغولی نیز در این مجموعه گرد‌آوری شده‌اند. علاوه بر مجموعه‌های نسخ اسلامی، اسناد و پاپیروس‌های عربی، مجموعه‌های خوشنویسی و آثار مدرن مرتبط به خاور نزدیک نیز در بخش مخطوطات نگهداری می‌شود. پژوهش‌های مکمل در این حوزه حدود 300 هزار جلد مکتوب است که در «کتابخانه مطالعات خاور نزدیک» منتشر کننده این مجموعه‌ها، نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

captcha