راهکارهای زیبا و جذاب برای گسترش حجاب و عفاف در جامعه/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد
کد خبر: 3729365
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
به بهانه روز حجاب و عفاف؛

راهکارهای زیبا و جذاب برای گسترش حجاب و عفاف در جامعه/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد

گروه چهره‌ها ــ حافظ کل قرآن کریم و ورزشکار نیمه حرفه‌ای پیلاتس با تأکید بر اینکه اجازه دهیم مردم توسط رفتار غیر مستقیم ما با دین ارتباط بگیرند، اظهار کرد: اگر ما در ظاهر فرد متدینی باشیم اما گوش، چشم و سایر اعضا و جوارحمان حجاب نداشته باشد قطعا برای دیگران جذابیت نخواهیم داشت.

به گزارش ایکنا؛ تقویم رومیزی را ورق می‌زنم، 21 تیرماه روزی است که به نام عفاف و حجاب نامگذاری شده است، روزی که یادآور قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخان و به خاک و خون کشیدن آنها در مسجد گوهرشاد است.
پایبندی و اعتقاد به عفاف و حجاب مرد و زن نمی‌شناسد و در هر جنسیت به نوعی است، حجاب ثمره و نمود عینی جلوگیری از حالت شهوترانی نفس است و عفاف نیز خودنگهداری از این حالت است، حجاب به معنای چادر صرف نیست به معنای پوشاندن خود از نگاه نامحرمان و تیر زهرآلود چشم‌های ناپاک است. حجاب و عفاف یعنی يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ، یعنی یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ، یعنی طی کردن راه و مسیر برای رسیدن به سعادت کامل، طریقی برای آرامش روحی و روانی، حفظ سلامت در کیان خانه و خانواده و...

پنج‌شنبه/// ظاهر متدن با رعایت نکردن حجاب جوارح، جذابیتی برای دیگران ندارد/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد
در این خصوص با مریم تقی‌زاده، حافظ کل قرآن کریم، مدرس، ورزشکار و پژوهشگر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
در این مصاحبه می‌خوانیم؛
ـ حجاب و عفاف بنا بر صریح قرآن تنها مختص به بانوان نیست.
ـ فرهنگسازی حجاب و عفاف از بنیان خانه و خانواده صورت می‌گیرد.
ـ حجاب مانع موفقیت و ورود بانوان به عرصه اجتماع نیست.
ـ راهکارهای زیبا و جذاب برای گسترش عفت در جامعه.
ـ همکاری عموم مردم در کنار نهادهای متولی.
ـ معرفی اسلام حقیقی به مردم نه برداشت ما از دین.
و...
ایکنا: در ابتدا بفرمایید متولد چه سالی هستید و از مدرک تحصیلیتان برایمان بگویید.

من متولد 14 بهمن سال 1366 هستم و در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی هستم.

ایکنا: حفظ قرآن را از چه سنی آغاز کردید؟

از سن شش سالگی حفظ را آغاز کردم و تا 9 سالگی چهار جزء از قرآن را حفظ کردم و از 9 تا 11 سالگی با حضور در کلاس‌های حفظ تخصصی مؤسسه 14 معصوم(ع) وابسته به مهد قرآن تحت نظارت اساتیدی چون شهریار پرهیزکار و مهدی سیف توانستم سه ساله به درجه حفظ کل قرآن نایل شود.

ایکنا: در کنار حفظ چه میزان به مفاهیم آیات نورانی کلام وحی توجه کردید؟

پس از اتمام حفظم به این بحث به صورت جدی ورود کردم و توانستم مدرک معادل لیسانس علوم قرآنی را کسب کنم.

ایکنا: از مدارک و سوابق تحصیلیتان برایمان بگویید.

دارای مدرک در زمینه تجوید و صوت و لحن که به تأیید شورای عالی قرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن‌الکریم رسیده است، هستم و از سال 90 داور طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن هستم و از سال 1392 بحث پژوهش در حوزه قرآن را آغاز کردم و سال 93ـ 94 به عنوان پژوهشگر برتر قرآنی استان شناخته شدم.

ایکنا: درباره فعالیت ورزشی خود بگویید.

والیبال، پیلاتس، ایروبیک، بدنسازی را به صورت نیمه حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

پنج‌شنبه/// ظاهر متدن با رعایت نکردن حجاب جوارح، جذابیتی برای دیگران ندارد/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد
ایکنا: چه میزان مؤانست با قرآن در زمینه نزدیکی شما به بانوی نمونه مسلمان مؤثر بوده است؟

باید بگویم حفظ قرآن لطفی بود که شامل حال من شد با توجه به اینکه در سن خردسالی و نوجوانی حافظ کل قرآن شدم می‌توانم بگویم که تا حد زیادی حفظ قرآن، زندگی من را تغییر داد و حقیقتا قاعده لطف شامل حالم شد.الحمدلله در خانواده‌ای پرورش یافتم که به موازین دینی اهتمام ویژه‌ای داشتند و از همان کودکی برای انجام دستورات دینی چون حجاب، نماز خواندن و ... مورد تشویق اطرافیانم قرار می‌گرفتم. البته مرادم از حجاب، چادر نیست بلکه رعایت پوشش و لباس مناسب در مقابل دیگران و یا بیرون از منزل بود که این تشویق خیلی در میزان توجه من به این مسائل تأثیرگذار بود.
هنگامی که همنشین با قرآن شدم چه آن زمانی که آیات موضوعی قرآن را کار می‌کردم و چه آن زمان که مفاهیم قرآن را شروع کردم این برایم جای سؤال بود که منظور خدا از هر دستوری و آموزه‌ای که در قرآن داده است چیست و به عبارت ساده‌تر دنبال فلسفه هر چیزی بودم.

ایکنا: آیا به دنبال فلسفه حجاب هم رفتید؟

بله به دنبال این رفتم که چه لزومی دارد که پوشیدگی و عفاف در جامعه و در فرد باشد. هرچه که سنم بیشتر می‌شد با خواندن کتاب‌ها و یا سؤال کردن از معلم‌هایم بیش از گذشته به دنبال مفهوم حجاب ابتدا از آیات نورانی کلام وحی و سپس در احادیث و روایات و دیگر کتاب‌ها رفتم و این فلسفه را پیدا کردم و به صورت کامل این قضیه برایم نهادینه شدن و به این نتیجه رسیدم که همنشینی با قرآن کمک کننده به این است که مطالب و مفاهیم در فرد نهادینه شود. باید بگویم تکرار و مرور آیات موجب می‌شود که هر لحظه شما از منظری با آیات قرآن همراه شود.

پنج‌شنبه/// ظاهر متدن با رعایت نکردن حجاب جوارح، جذابیتی برای دیگران ندارد/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد
ایکنا: چرا چادر را به عنوان حجاب انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه در آیاتی از سوره مبارکه احزاب به «جلباب» اشاره شده است و برای بانوان چند سرفصل‌ را اشاره کرده است لذا به نظر می‌رسد که از بین تعاریف مختلفی که برای حجاب در حال حاضر وجود دارد، کامل‌ترین تعریف و نزدیک‌ترین تعریف به تعریف قرآن، حجاب چادر است.

ایکنا: در سطح جامعه شاهد نوعی پوشش نامتعارف اسلامی به ویژه در میان بانوان هستیم، فکر می‌کنید چه کوتاهی در بیان جاذبه‌های حجاب شده است؟

اگر فلسفه حجاب به صورت کامل در جامعه تبیین شود به دلیل فطرت پاک، انسان به دنبال آن است. همانطور که فطرتا به دنبال زیبایی و حیا هستیم و همه به دنبال این هستند که به صورت فطری ظاهر خود را حفظ کنند چه از لحاظ پوشاندن و محافظت خودشان از سرما و گرما و عوامل بیرونی و حتی به دنبال پوشش زیبا هستند. لذا اگر فلسفه حجاب به خوبی تبیین شود و از این چارچوب خشک خارج شود و تمام زوایای حجاب مطرح شود این مشکل به راحتی در جامعه حل می‌شود.

ایکنا: آیا حجاب مختص به بانوان است؟

خیر. در قرآن هم به بانوان و هم به آقایان دستور حجاب داده شده است. در آیه‌ای از سوره مبارکه نور « قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ...» به آقایان دستور داده شده است که محافظ چشمتان باشید و چشم باید حجاب داشته باشد و اولین حجاب از اعضا و جوارح فرد شروع شود تا بیاید و نمود بیرونی پیدا کند و به پوشش برسد این برای همه زیبایی حجاب را دو چندان می‌کند.
اگر ما فردی باشیم چه خانم و چه آقا، که ظاهر متدینی داشته باشیم اما گوش، چشم و سایر اعضا وجوارحمان حجاب نداشته باشد قطعا برای دیگران جذابیت نخواهیم داشت و ما فقط نماینده ایدئولوژی هستیم فقط بخاطر پوششی که داریم اما اگر بخواهیم عمل کنیم به دستورات آن ایدئولوژی شاید بازه کمتری داشته باشیم کما اینکه در سوره ممتحنه که سیمای منافقین را در بخشی از آن توضیح می‌دهد به مؤمنان هشدار می‌دهد که چه دوستانی را انتخاب می‌کنید. منافقین افرادی هستند « يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ» که شما از دست و زبانشان آزار می‌بینید اگر قدرتی بر شما داشته باشند.اینجا به صورت نامحسوس به حجاب در زبان، اعمال و رفتار اشاره می‌کند.
مؤمن درواقع آراسته به حجاب است و آراسته به حریم و حیا است باید این مطلب دقت کند که از دست و زبان و چشم و زبانش افراد دیگر در سختی باشند.

ایکنا: فکر می‌کنید نهاد خاصی متولی فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در سطح جامعه است؟

در سوره مبارکه حج آیه‌ای است که این پاسخ را به شفافی بیان می‌کند آنجا که می‌فرماید « الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» افرادی که در زمین تمکن دارند یعنی مدیران یک جامعه، مدیران فرهنگی یک جامعه و هر فردی که مسئولیتی در این زمینه دارد وظیفه دارد که دررابطه با شوون فرهنگی ودینی آن جامعه وارد عمل شود اما این تنها به این معنا نیست که فعالیت‌های مردمی در این زمینه کم رنگ باشد بلکه باید همه دست به دست هم دهیم وهر فردی فکر کند که خودش سفیر قرآنی و نماینده شیعه به روز و آراسته به موازین دینی و قرآنی باشد و در مرحله بعدی سعی کند که جامعه اطراف خود رنگ و بویی از آموزه‌هایی که برای خودش نهادی شده است را داشته باشد.

پنج‌شنبه/// ظاهر متدن با رعایت نکردن حجاب جوارح، جذابیتی برای دیگران ندارد/ هر فردی خود سفیر قرآنی باشد
ایکنا: چه میزان در تشویق دیگران به امر حجاب و عفاف مؤثر بودید؟

در میان دوستان و آشنایان در خصوص این مسئله باهم صحبت می‌کنیم و همیشه پاسخم با روی گشاده به آنها است و این را می‌گویم که بالاخره هر راهی که انسان انتخاب می‌کند سختی هم در آن است و باید با برنامه‌ریزی و مطالعه جلو بروید و این به معنای این نیست که شما زندگی خود را محدود کردید.

ایکنا: آیا تا به حال در میان دوستان و دیگران بخاطر حجابتان مورد سرزنش قرار گرفته‌اید؟

بله، اما به آنها جواب می‌دهم. شما هدفی دارید و این هدف است که زندگی شما را تحت شعاع قرار می‌دهد و هنگامی که من تفکر زیبایی را انتخاب کردم و دینی را برای خودم برگزیدم و آن تفکر و دین هدفم در زندگی شده است و سعی می‌کنم که به مرحله اوج آن نزدیک شودم قطعا سختی دارد و بنا بر گفته قرآن « قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا ۚ لَّوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ». البته من از این جمله که شاید بار خیلی مثبتی نداشته باشد استفاده نمی‌کند و بیشتر در جمع آشنایان نزدیک استفاده می‌کنم که آتش جهنم سخت‌تر است و سختی آن دنیا بیشتر است.

ایکنا: با توجه به اهمیت فرهنگسازی بحث حجاب و عفاف در میان خانواده‌ها، توصیه‌تان چیست؟

البته من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که به دیگران توصیه کنم اما آنچه که می‌توانم از متن دین و قرآن بیان کنم اینست که نمی‌توان توقعی را از فرزندان و جامعه داشته باشیم اما خودمان به آن عمل نکنیم اول باید عمل کردن را در خودمان شروع کنیم جمله معروف اینکه «فرزندانمان آن چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم آنچه می‌شوند که ماهستیم» و در کنار آن آموزه‌های دینی است و از قول امام صادق(ع) است که در شش سال اول زندگی فرزندان بر شما امیری می‌کنند پس اگر قرار است با دین آشنا شوند فقط باید برای آنها تبیین و سپس تأیید و تشویق برای انجام آن دستور دین شوند واین مطلب باید ادامه دار باشد. رعایت پوشش مناست توسط مادر خانواده، نماز جماعت خواندن در منزل، حرف نامناسب نزدن در خانه و نگه داشتن پدر از هر چیز ناپاکی و ... می‌تواند ثمر به هنجاری داشته باشد.

ایکنا: در پایان اگر صحبتی دارید ذکر بفرمایید.

اجازه دهیم مردم نه توسط ما بلکه توسط رفتار غیر مستقیم ما با دین ارتباط بگیرند. اجازه دهیم هر فردی با اصل دین مواجه شوند نه برداشتی که ما از دین داریم و سعی کنیم قضاوت‌هایمان را کم کنیم و خودمان نماینده معرفی دین و معرفی اسلام حقیقی باشیم و در کنار آن سعی کنیم تا تبلیغ و تشویق نیز داشته باشیم و اگر مردم ببینند که خودمان به خوبی رعایت می‌کنیم و اینگونه باما آشنا شوند و هنگامی که بیشتر با ما ارتباط می‌گیرند و متوجه می‌شوند ما نماینده و مبلغ دین و قرآن هستیم برایشان جذابیت بیشتری خواهیم داشت.

فیلم گفت‌وگو با مریم تقی‌زاده را اینجا ببینید.


انتهای پیام

captcha