تلاش همیشگی آمریكا برای التباس حق و باطل
کد خبر: 3740098
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد:

تلاش همیشگی آمریكا برای التباس حق و باطل

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه التباس میان حق و باطل، مؤثرترین راهكار اهالی باطل برای نفوذ در میان مردم است، تلاش‌های همیشگی آمریكا را در این زمینه و به خصوص برای حقوق بشر یادآور شد.

تلاش همیشگی آمریكا برای التباس حق و باطل/ انسان‌ها را با رفتارشان قضاوت كنیم نه گفتارشان

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، 28 مردادماه در سومین نشست تخصصی حقوق بشر آمریكایی از منظر رهبر معظم انقلاب كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم دو جریان در طول تاریخ در تقابل با یكدیگرند و آحاد انسان‌ها یا در مسیر حق و یا در مسیر باطل به انتخاب خودشان حركت می‌كنند.
وی افزود: البته حق و باطل هم دو جریانی است كه از لحاظ ذاتی، هر انسانی حسن حق را ذاتاً و به لحاظ فطری می‌داند و می‌فهمد و ادراك می‌كند و قبح باطل هم به همین صورت و طبیعتاً زمینه‌ای از لحاظ اولیه برای طرفداران باطل در جهت تفوق و برتری بر حق و طرفداران حق و همینطور جلب حمایت و پشتیبانی جامعه به گونه‌ای است كه برای اهل باطل چنین چیزی به صورت اولی و به ذات ممكن نیست.

التباس حق و باطل؛ مؤثرترین ابزار برای نفوذ اهالی باطل در میان مردم
آیت‌الله دستغیب با بیان اینكه اهالی باطل طبیعتاً به گونه‌ای ابزارهایی استفاده می‌كنند تا بتوانند در مردم رخنه كنند آن هم مردمی كه ذاتاً حق طلب هستند، گفت: اهالی باطل در بین ابزارهایی كه استخدام می‌كنند، مؤثرترین آن، التباس بین حق و باطل است اما از این طریق معمولاً موفق‌ترند یعنی كاری می‌كنند كه آن باطن خودشان كه قبح ذاتی دارد پوشیده بماند و تظاهر به حق كنند كه حسن ذاتی دارد پس این التباس حق و باطل مهم‌ترین ابزار آنهاست و لذاست كه باید كاملاً متوجه بود.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با تصریح اینكه این كار اهالی باطل همواره در طول تاریخ انجام می‌شده و هم‌اكنون در عصر ما هم همین وضعیت است، افزود: یكی از عمده‌ترین شاخصه‌های حق، رعایت همه جانبه حقوق بشر است. یعنی انسان‌ها و آحاد آن‌ها حقوقی دارند چه به صورت فردی و چه اجتماعی و از مهم‌ترین این حقوق رعایت عدالت نسبت به آن‌هاست و به همین جهت است كه در روش انبیای الهی و خصوصاً در اسلام تأكید بسیاری بر این نكته شده است.

در قرآن كریم 16 آیه فقط درباره عدالت اجتماعی آمده است
وی با یادآوری اینكه در قرآن كریم 16 آیه فقط درباره عدالت اجتماعی آمده است، گفت: از مهم‌ترین آیات الهی در مسئله بعث انبیا و رسالت آن‌ها آیه 25 سوره حدید « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...؛ به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشكار روانه كردیم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند» انبیا را فرستادیم با بینات، كتاب میزان كه به تعبیر علامه طباطبایی المیزان والامام، انبیای الهی، امامانی كه از جانب خداوند منصوب شدند به پیشوایی مردم در مسیر این هدف بزرگ قرار دارند و مردم برای قسط و عدل قیام و حركت می‌كنند و در این جهت استثناپذیر نیست یعنی اجرای عدالت حتی نسبت به دشمنان باید صورت گیرد.

در اسلام عدالت باید درباره همه اجرا شود
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: در دین اسلام به عنوان اهم حقوق انسان‌ها حتی اگر فردی با شما دشمن هم باشد، باید عدالت را درباره آن اجرا كرد، البته معلوم است كه برخی مفاهیم و بعضی از واژه‌ها را به گونه‌ای تحریف می‌كنند كه متأسفانه این هم یك راهی و منفذی برای همان مسئله التباس است به عنوان مثال قصاص را كه از مهم‌ترین مسائل حق و باطل است، می‌خواهند به عنوان ظلم مطرح كنند یا بسیاری از اموری كه در مقابل برخی از جنایات و خیانت‌ها واقع می‌شود و عین عدل است این‌ها را مطرح كنند و به گونه‌ای بگویند این‌ها ظلم است.

عدالت یعنی اینكه هر چیزی به جای خودش قرار داشته باشد
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: طبق دستورات اسلام ما از آن‌هایی نیستیم كه اگر كسی سیلی به جانب راست زد جانب چپ هم بگیریم و بگوییم یكی هم این طرف بزن و این خلاف حق و عدل است و معنای عدالت این است كه هر چیزی به جای خودش قرار داشته باشد.
وی با تأكید بر اینكه عدالت یك معنای بسیار ظریف و روشن و یك حقیقت واضحی است، گفت: به هر حال این مسئله به عنوان اینكه از حقوق مسلم انسان‌هاست، مورد تأكید است اما در طول تاریخ التباس حق و باطل یعنی التباس عدل و ظلم به عنوان یكی از شعب حق و شعب باطل مطرح بوده است.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: برخی از انسان‌های ستمگر شدیدترین ظلم و جنایت مرتكب می‌شدند و بعد حتی با تحریف برخی از اعتقادات مردم به آن‌ها القا می‌كردند كه ما لشكریان خدا هستیم و آمده‌ایم و مأموریت داریم كه از خطاها و خلاف‌های شما انتقام بگیریم و به این می‌گویند التباس حق و باطل آن هم به یك معنا از سوی كسانی كه اهل باطل هستند و آن‌ها حتی از عواید مردم هم در همین تاریخ اسلام سوءاستفاده می كردند.

تلاش همیشگی آمریكا برای التباس حق و باطل
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز بیان كرد: اكنون در عصر ما اگر این التباس واقع می‌شود نشانه این است كه یك جریان تاریخی است و قضیه منحصر به آمریكا یا یكی از رؤسای جمهور آمریكا نیست، این‌ها همان ادامه آن خط و جریان هستند كه فجیع‌ترین جنایات را در سطح جهانی با ابزاری كه دارند آن هم ابزار قدرت ظاهری، اعمال می‌كنند و بعد آن را توجیه می‌كنند البته جاهایی است كه این‌ها امكان توجیه ندارند اما با پررویی تمام این كار خود را می‌خواهند حق جلوه دهند و عجیب این است كه به عنوان مثال یك هواپیمای مسافربری با آن صورت وحشیانه با تعدادی مسافرین مظلوم و بی پناه ساقط كردند و بعد هم به آن كسی كه فرمان سقوط را داد جایزه هم دادند كه كار افتخارآفرینی انجام داده و خلاف نبوده و بلكه لایق نشان و دریافت جایزه هم هست و امثال این‌ها كه شاهد هر یك از آن‌ها بوده‌ایم.
وی اضافه كرد: ادعای آن‌ها بر مسئله رعایت حقوق بشر بحمد الهی در عصر ما به بهترین شیوه‌ها هم به صورت نقضی و هم به صورت حلی و عقلی كاملاً افشاكننده جنایات آن‌هاست و اینكه آن‌ها نتوانند جنایات خود را به نحوی برای مردم جهان در كشورهای مختلف توجیه كنند.

امامت، قضیه التباس را حل می‌كند
آیت‌الله دستغیب با ذكر این نكته كه آنچه قضیه التباس را دقیقاً از جانب خداوند متعال حل می‌كند مسئله امامت است، ادامه داد: یعنی آن چیزی كه شما از امامان و رهبران الهی به عنوان یكی از رسالت‌ها شاهد بوده و هستیم همین مسئله افشاگری اهل باطل است كه آن‌ها با التباس حق و باطل می‌خواهند خودشان را حق نشان دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خطبه 141 حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه را یادآور شد و گفت: مولای متقیان در این خطبه می‌فرمایند 4 انگشت بیشتر بین حق و باطل فاصله نیست و معمولاً هم به این معنا تفسیر می‌شود و شرح می‌دهند كه اگر راجع به كسی چیزی شنیدید آن جایی كه درباره آن خلاف‌هایی گفته می‌‌شود تخلفات آن باطل بوده و آنچه می‌بینیم حق است كما اینكه حضرت علی(ع) این 4 انگشت را بین شنیدن و دیدن گذاشت و فرمود چیزی كه می‌شنوید قبول نكنید اما اگر دیدی قبول كن.

برای قضاوت انسان‌ها، ملاك رفتار آن‌هاست نه گفتارشان
وی افزود: اما واقعیت امر این است كه آن‌چه می‌شنویم از افراد در حقیقت باطل تلقی كنیم و آنچه از آن‌ها دیدیم حق تلقی كنیم، برای اینكه بسیار می‌شود كه اهل باطل برای التباس حق و باطل،‌سخنان و صحبت‌هایی را به تظاهر به حق بگویند اما عمل و رفتار آن‌ها را كه ببینیم می‌توانیم بگوییم این حق و درست است یا باطل لذا فرمودند باطل این است كه بگویی من شنیدم یعنی شنیده‌ها از افرادی كه می‌خواهند توجیه‌گر باشند و التباس حق و باطل كنند و اهل باطل هستند، پذیرفته نیست و حق این است كه بگوید من دیدم یعنی عملش را نگاه كنیم، ببینیم چه چیزی است.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به آیه 81 سوره اسرا «... جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ ... حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است»، گفت: چون به طور دائم و مستمر حجت خدا در زمین هست یا حتی در عصر ما نائب او هست اینكه حق می‌آید و باطل نابود می‌شود و پشت سر آن خداوند می‌گوید باطل نابودشدنی است برای این است كه رهبر حق بصیرت را ایجاد می‌كند.
تولیت حرم شاهچراغ(ع) گفت:‌ این رهبر كه بصیرت و چشم واقع‌بین را ایجاد می‌كند، كسانی را به ادعای رعایت حقوق بشر، تجاوز می‌كنند و به ادعای عدالت می‌خواهند ظلم كنند، را افشا می‌كند.
وی همچنین به واژه امام اشاره كرد و افزود: امام یعنی كسی كه مردم را به عنوان یك وظیفه امامت آگاه می‌كند، بصیرت می‌بخشد و در عصر ما به لطف خداوند از جریان انقلاب و امامت حضرت امام كه بگذریم واقعا تحقق وعده الهی را ما در نخستین دوره خبرگان رهبری شاهد بودیم و این حقیقتاً یك امداد غیبی الهی بود و همه كسانی كه در آن مجلس بودند، شاهد ماجرا بودند.

شبهه‌زدایی در رابطه با ولایت فقیه و نائب امام عصر
آیت‌الله دستغیب همچنین گفت: برخی‌ها می‌گویند امام معصوم با ولایت تفاوت دارد آن هم در مورد نائب امام در عصر غیبت، پاسخ این است كه در عصمت هیچكس حرف ندارد و امام معصوم و امام عصر جایگاهش جایگاهی است كه هیچكس به جای او نمی‌تواند در آن مقام و مرتبه قرار داشته باشد اما از لحاظ مسئله ولایت و حكومت همه آنچه كه به عهده امام عصر و معصوم است به عهده امام نائب و فقیه واجدالشرایط است و تردیدی از این جهت نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر انسانی از لحاظ علمی تشكیك كند، جای بحث است و اینكه احیاناً در اختیارات استثنائی است، آن هم بحث علمی است اما از لحاظ حكومت و زعامت همان نقشی كه امام معصوم ایفا می‌كند به عون‌الله نائب او این نقش را ایفا می‌كند.
وی با بیان اینكه این فقیه واجدالشرایط مردم را در جمیع شرایط آگاه می‌كند كه حقیقت حق و باطل چیست و در كجا التباس صورت گرفته است، گفت: مسئله حقوق بشر امروز یكی از عمده‌ترین مسائلی است كه در جهان و ایران نیز مورد توجه است و كسانی كه خودشان متجاوز به حقوق بشر هستند به اشكال مختلف خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند و این یك چیز واضح و روشنی است كه التباس انجام می‌دهند.
آیت‌الله دستغیب، مقام روشنگری و بصیرت‌افزایی رهبر معظم انقلاب را در این زمینه یادآور شد و گفت: حدود 30 سال بعد از امام(ره) مقام معظم رهبری لحظه‌ای از هدایت و بصیرت‌افزایی فروگذاری نكرده است و اگر بخواهیم تمام ابعاد این وجود ذی جود الهی را بررسی كنیم دائماً به معنای بالاتری می‌رسیم كه این دست الهی بود چنین كرد كه ایشان رهبر انقلاب شوند زیرا به این سادگی نیست كه حاكمیت به دست هر كسی برسد.
انتهای پیام

captcha