برخوردهای دوگانه؛ مهم‌ترین ویژگی حقوق بشر آمریكایی
کد خبر: 3740157
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
یزدی مطرح كرد:

برخوردهای دوگانه؛ مهم‌ترین ویژگی حقوق بشر آمریكایی

گروه سیاست و اقتصاد ـ فرمانده سپاه محمدرسول‌الله (ص) تهران بزرگ ضمن برشمردن ویژگی‌های حقوق بشر آمریکایی، برخورد‌های دوگانه را مهم‌ترین ویژگی این نوع حقوق بشر توصیف کرد.

برخوردهای دوگانه؛ مهم‌ترین ویژگی حقوق بشر آمریكایی/ امروز ملت ایران توسط آمریكایی‌ها تحریم شده‌اند

به گزارش ایكنا از فارس، سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ شب گذشته، 28 مردادماه در سومین نشست تخصصی حقوق بشر آمریكایی از منظر رهبر معظم انقلاب كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، ابتدا به تبیین مقدمه‌ای درباره حقوق بشر و حقوق بین‌الملل پرداخت و گفت: در گذشته این دو به راحتی تفكیك می‌شد اما امروز حقوق بشر و حقوق بین‌الملل انسان دوستانه خیلی به هم نزدیك شده است.

برشمردن ویژگی‌های حقوق بشر آمریكایی
وی با بیان اینكه ما در حقوق بشر به دنبال حق انسان‌ها هستیم و تكلیف دولت‌ها را مشخص می‌كنیم، افزود: اگر بخواهیم به بحث حقوق بشر را به عنوان قواعد و قوانین بین‌المللی كه در همه زمان‌ها و مكان‌ها از مكان و منزلت و كرامت انسانی صحبت به میان می‌آورد، بپردازیم در دنیا در سال 1948 و سال 1966 اعلامیه حقوق بشر و میثاقین حقوق بشر كه از گروه مدنی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انسان‌ها صحبت می‌كند، به تفصیل قابل عرضه است.
یزدی با تصریح اینكه در حقوق بشر آمریكایی‌ها این طور است كه آن‌ها بعد از چند سال با حق شرط به كنوانسیون پیوستند،‌ گفت: حقوق بین‌الملل انسان دوستانه نیز در ارتباط با معاملات بین‌المللی و امنیت اموال و نفوس است لذا این‌ها تا حدودی جداست.
فرمانده سپاه تهران با یادآوری اینكه عمر آمریكا 242 سال است كه در سال 1977 اعلامیه استقلال آن صادر شد، گفت: آمریكایی‌ها از آن روز تاكنون به اقرار تحقیق خودشان 93 درصد از این سال‌ها را در جنگ بودند آن هم در جنگ‌هایی كه خارج از كشور خودشان رخ داده است و لشكركشی‌هایی كردند كه به آن‌ها ربط نداشت.
وی با تصریح اینكه ماجرای تشكیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم كه آمریكا قوت می‌گیرد به آن دوره باز می‌گردد، گفت:‌ قبل از آن ما سازمان ملل را به عنوان جامعه ملل داشتیم و در آنجا حق وتو برای كسی دیده نشده بود و وقتی جنگ جهانی دوم به پایان رسید، آمریكا با توانمندی‌ها و نفوذی كه در جهان پیدا كرده بود، دست به تصویب مجموعه‌ای از مقررات زد كه عمق‌بخشی خارجی خود را گسترش دهد و به موضوعاتی از جمله كسب حق وتو ورود كرد كه این كسب حق وتو برای 5 كشور از اولین نقض‌های قانون بین‌الملل در جهان است.

حقوق بشر آمریكایی در دو بعد داخلی و خارجی قابل تحلیل است
یزدی با بیان اینكه حقوق بشر آمریكایی‌ها را از دو بعد داخلی و خارجی می‌توانیم تحلیل كنیم، گفت: آنجایی كه حقوق بشر در داخل كشور خودشان نقض كردند و آنجایی كه در خارج از كشورخودشان نقض كردند را می‌توانیم تحلیل كنیم.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقدامات ترامپ مبنی بر اینكه چهره واقعی آمریكا را نشان داده است، اشاره كرد و گفت: از ویژگی‌های حقوق بشر آمریكایی دوگانه برخورد كردن است و این بزرگترین ویژگی چنین حقوق بشری است به عنوان مثال به كرات دیده‌ایم در حقوق بشر آمریكایی كودك اسرائیلی با كودك فلسطینی تفاوت دارد، اگر یك فلسطینی از كشورش دفاع كند تروریست است ولی اگر یك ترویست در یك كشور بمب‌گذاری كند آزادی خواه هست این دوگانه برخورد كردن‌ها از مهم‌ترین ویژگی حقوق بشر آمریكایی است.
فرمانده سپاه تهران اظهار كرد:‌ در میثاق بین‌الملل تأكید شده كه عقاید دینی و امثالهم آزاد است و هیچكس حق ندارد با آن‌ها مقابله كند اما این‌ها به صراحت راجع به اسلام مخالفت كردند و می‌گویند چون اسلام جنگ و نفرت می‌آفریند، با آن مخالف هستیم و به راحتی این دروغ را به افكار عمومی دنیا منتقل می‌كنند.

در تمام جنگ‌های بعد از جنگ جهانی دوم، آمریكا نقش تعیین كننده‌ای داشته است
وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه بیشتر جنگ‌ها را در دنیا غربی‌ها راه انداخته‌اند، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم توسط آمریكایی‌ها به آتش جنگ‌ها دامن زده شد و در تمام آن‌ها، آمریكا نقش تعیین‌كننده و اصلی را داشته است سوای اینكه سفارتخانه آمریكا در كشورهای دیگر به عناوین مختلف سبب كودتاهایی در آمریكای جنوبی و آمریكای مركزی و آفریقا شده است و چنانچه طی چند سال اخیر مشاهده كردیم كه چگونه در مصر، مرسی را كنار گذاشتند و یا در كودتای 28 مرداد در كشورمان مصدق را كنار زدند و این‌ها ویژگی‌های حقوق بشر آمریكایی است.
یزدی با بیان اینكه آمریكا‌یی‌ها هم در كشور خودشان و هم در خارج از كشورمان زندان‌های زیادی دارند كه زندان گوانتانامو كه افشا شد، تنها یكی از آن‌هاست، گفت: اوایلی كه اوباما آمده بود قول داد كه زندان‌های مخفی در اروپا آمریكا و آسیا را جمع ‌وری كند ولی نه تنها این اتفاق نیفتاد بلكه این زندان‌ها امروز نقش موثری در برخورد با آزادی‌خواهان در دنیا دارند و زندان‌های مخفی هنوز در اروپا و آسیا و آفریقا سرپاست.

نقض حقوق بشر در داخل زندان‌های آمریكا بی حد و حصر است
فرمانده سپاه تهران با اشاره به اینكه نقض حقوق بشر در داخل زندان‌های داخلی آمریكا بی حد و حصر است، گفت: حدود 2/2 میلیون نفر در زندان‌های آمریكا هستند 1719 زندان فدرال، 102 زندان دولتی، 3163 زندان محلی كه 7 میلیون نفر مركز مطالعات پژوهش‌های جهانی آن را منتشر كرده است و این‌ها تحت نظارت كیفری در آمریكا قرار دارند و 4/6 میلیون نفر تحت آزادی مشروط هستند 3 و هفت دهم میلیون نفر هم تحت نظارت برای محاكمه هستند.
وی به آزادی حمل سلاح در آمریكا و كشتار افراد زیادی در پی این قضیه نیز اشاره كرد و افزود: در دنیا 650 میلیون سلاح در دست افراد غیرنظامی وجود دارد و 48 درصد این سلاح‌ها در اختیار مردم آمریكاست كه 5 درصد جمعیت دنیا را تشكیل می‌دهند و هرچه مردمشان هم فریاد می‌زنند كه این سلاح‌ها را جمع‌آوری كنند، كسی اهمیتی نمی‌دهد زیرا آنان از فروش این سلاح‌ها سود می‌برند و در سال 2017 تعداد قربانیان سلاح در آمریكا بیش از 26 هزار نفر بوده است.
یزدی همچنین استراق سمع و عدم رعایت حریم خصوصی توسط آمریكایی‌ها را یادآور شد و گفت: اخیراً خود آمریكایی‌ها اقرار كرده‌اند كه رئیس جمهور و معاون سیا دستور داده‌اند كه اطلاعات خاص 4 میلیون نفر به‌صورت مستقیم و ده‌ها میلیون نفر برای رسیدگی‌های امنیتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

حضور آمریكا در كشورهای دیگر بسیار تأسف‌بار است
فرمانده سپاه تهران با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم درباره وضعیت حقوق بشر در آمریكا سخن بگوییم، ساعت‌ها باید برای آن وقت بگذاریم، گفت: حضور آمریكا در كشورهای دیگر بسیار غم‌انگیز و تأسف‌بار است و امروز می‌بینیم چگونه دولت‌هایی كه توسط عمال آمریكا در كشورهای دیگر از بین می‌روند و حكومت‌هایی كه فرو می‌پاشند و آن‌ها در آنجا به عوامل خودشان دستور سركوب مردم را می‌دهند.
وی به آشوب‌های اخیر در كشورمان اشاره كرد و گفت: در این ماجراهای اخیر عده‌ای سلطنت‌طلب بیرون می‌آیند و شعار می‌دهند برای آن رضاخان كه روحت شاد، اما چرا اسم رضاشاه را می‌آورند و اسم محمدرضاشاه و ربع پهلوی را نمی‌آورند؟ چون كسی چیزی از دوران او به یادش نمی‌آید و مردم ما به خوبی جنایت‌های محمدرضاشاه و همچنین كثافت‌‌كاری‌های ربع پهلوی را هم به یاد می‌آورند و هم می‌بینند.
یزدی دو نمونه از اعتماد به آمریكایی‌ها را در عصر حاضر یادآور شد و افزود: در عصر حاضر مشاهده كردیم كه آمریكا به بهانه داشتن سلاح‌های كشتار جمعی به عراق حمله كرد و بعد هم چه جنایت‌هایی در آنجا انجام داد.
فرمانده سپاه تهران یادآور شد: امروز آمریكایی‌ها بر خلاف قوانین بین‌الملل برای ورود به تحریم‌های كشورمان اقدام كردند و قطعنامه‌ها را زیر پا گذاشتند و یك طرفه از مذاكرات بیرون رفتند لذا امروز آبروی نداشته خودشان را بر پای اقتدارشان ذبح می‌كنند و می‌خواهند به مردم كشورمان فشار بیاورند.

امروز مردم ما توسط آمریكایی‌ها تحریم شده‌اند
وی با تأكید بر اینكه مردم نباید تحریم شوند، گفت: امروز مردم ما توسط آمریكایی‌ها تحریم شده‌اند چنانچه مشاهده می‌كنیم حتی در ارتباط با مسائل دارویی هم به ما فشار می‌آورند در حالی كه اگر آن‌ها مشكلی دارند باید با دولت جنگ و ستیز داشته باشند نه با مردم.
یزدی در پایان یك نمونه دیگر از برخوردهای دوگانه آمریكا را بیان كرد و گفت: اگر یك آمریكایی یا اروپایی با مانتو و مقنعه در شهر بگردد یك قدیسه است به عنوان مثال در مقابل همین راهبه‌ها در كلیساها می‌ایستند و به او احترام می‌گذارند ولی وقتی اسم زنان ما می‌آید باید آن‌ها به مانند زن‌های سینمایی خودشان در شهر عرضه شوند و این وضع حقوق بشر آمریكایی است.
انتهای پیام

captcha