جنایت جنگی با پوشش حقوق بشر و دموکراسی/ بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی
کد خبر: 3823485
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

جنایت جنگی با پوشش حقوق بشر و دموکراسی/ بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی

گروه سیاسی ــ سیدرضا صدر الحسینی در همایش «آمریکا و جنایت‌های قرن» که در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، با بیان اینکه نخستین بار آمریکا چهره واقعی خود را در موضوع حقوق بشر در عراق نشان داد، گفت: جنایات آمریکایی‌ها در عراق به نام حقوق بشر و دموکراسی انجام می‌شد. همچنین ساسان شاه‌ویسی بر اهمیت تشریح ارتباط میان تروریسم و تحریم اقتصادی و استفاده از سلاحی به نام سلاح پولی از سوی آمریکا تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ همایش «آمریکا و جنایت‌های قرن» به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و برگزاری نشست ننگین منامه، عصر امروز، دوشنبه ۱۰ تیرماه، در دانشگاه صنعتی امیر کبیر آغاز شد.
در این همایش که به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با همکاری مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می‎شود، شماری از شخصیت‌های سیاسی فلسطینی و اساتید و صاحب‌نظران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این همایش، سیدرضا صدر الحسینی، کارشناس مسایل منطقه‌ای، درباره جنایات آمریکا در منطقه گفت: بعد از ورود آمریکا در سال ۲۰۰۶ به عراق، جنایاتی انجام شد که آمریکا تا پیش از آن کمتر به چنین اقداماتی دست زده بود.
وی با بیان اینکه این مسئله به خاطر مقاومت مردم عراق بود، اظهار کرد: آمریکایی‌ها ادعا کردند که با سرنگونی صدام، با ایران هم‌مرز خواهند شد. در کنار آن مخالفان جنگ هم در آمریکا نهضت ضد جنگ ایجاد کردند که البته تبلیغات حکومتی در آمریکا به نحوی بود که این جنگ انجام شد.
این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: آمریکایی‌ها در ادامه پس از سقوط صدام با سناریو‌های دروغین درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، شرایط را برای اشغالگری خود تسهیل کردند.
وی بیان کرد: برای اولین‌بار در بخشی از فضای رسانه‌ای، جنایات آمریکایی‌ها در عراق به جهانیان نشان داده شد. همچنین برخی سربازان و فرماندهان آمریکایی پس از بازگشت از عراق به آمریکا در خاطرات منتشره خود به خاطر عذاب وجدان، بخشی از این جنایات را بازگو کردند.
صدرالحسینی اظهار کرد: نکته پر اهمیت این بود که اقدامات آمریکایی‌ها در تمام این مدت به نام حقوق بشر و دموکراسی انجام می‌شد.
وی ادامه داد: به هر حال اولین جایی که آمریکایی‌ها چهره واقعی خود را در موضوع حقوق بشر نشان دادند، عراق بود که موجب نفرت عمومی گسترده از آن‌ها شد.
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در موضوع سوریه نیز در سال ۲۰۱۱ که جنبش بیداری اسلامی در جهان اسلام فراگیر شد، حرکاتی در سوریه آغاز شد.
وی افزود: ابتدا بعضی تصور می‌کردند این اتفاقات نیز مانند سایر کشور‌های اسلامی است، اما هنوز چند روزی از حرکات آشوب‌طلبانه نگذشته بود که چهره واقعی این تروریست‌ها آشکار شد.

جنایت جنگی با پوشش حقوق بشر و دموکراسی/ بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی

صدرالحسینی ابراز کرد: با فاصله بسیار کوتاهی مشخص شد که توانمندی‌های تروریست‌ها با توانمندی جریانات مردمی در مصر، بحرین و تونس بسیار متفاوت است.
این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: در ادامه این رویدادها، سربریدن‌ها و استفاده از تجهیزات نظامی و ارتباطی مدرن، نشان داد که سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش‌های بیگانه حامی این تروریست‌ها هستند.
صدرالحسینی یادآور شد: بعد از گذشت دو ماه معلوم شد که آمریکا حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای از این تروریست‌ها می‌کند.
وی ابراز کرد: کمتر از شش ماه بعد، آمریکا با صراحت بیشتری از تروریست‌ها حمایت کرد و کاملاً مشخص شد که حامیان اصلی آن‌ها چه کسانی هستند.
این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: با گذشت سه سال و نیم از بحران سوریه، تروریست‌ها وارد عراق شدند. فرماندهی سنتکام رسماً چند بار اعتراف کرد که به اشتباه نیرو‌ها و لشکر‌های مقاومت را مورد حمله قرار داده‌اند، ولی واضح بود که آن‌ها با تمام توان پشت سر تروریست‌ها هستند.
وی تأکید کرد: جنایات سبوعانه تروریست‌ها در عراق و سوریه پای هیچ کشوری جز آمریکا نوشته نمی‌شود و امروز هم آمریکا به دنبال انتقال داعشی‌ها به افغانستان، برخی کشور‌های آسیای میانه و شاخ افریقا هستند.
صدرالحسینی در ادامه به یمن به عنوان پرونده سوم جنایات آمریکا اشاره کرد و گفت: تحولات یمن نشان می‌دهد که سازندگان و حامیان اصلی ائتلاف ضد یمن، آمریکایی‌ها هستند.
این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: با افزایش جنایات علیه مردم یمن به ویژه کودکان و زنان، نهاد‌های حقوق بشری مورد حمایت آمریکا با وجود سکوت طولانی هزار روزه، از روز هزارم به بعد آمار و ارقام این جنایات را به طور مرتب منتشر می‌کنند.
صدرالحسینی بیان کرد: همچنین تا به امروز اجازه حضور یک تیم مستقل پزشکی در یمن داده نشده که به نظر می‌رسد به خاطر استفاده از سلاح‌های بیولوژیک باشد. پزشکان بدون مرز تا به حال بیماری‌هایی را در یمن گزارش کرده‌اند که تاکنون در هیچ جنگی سراغ نداشتیم و توانمندی ائتلاف عربی ضد یمن نیز در حد و اندازه ساخت چنین سلاح‌هایی نیست.
وی اظهار کرد: سوال اینجاست که با وجود به بن بست رسیدن این ائتلاف در یمن چرا این جنایات پایان نمی‌یابد. پاسخ این است که آمریکا و برخی کشور‌های غربی با فروش اسلحه توانسته‌اند بخش عمده‌ای از اقتصاد خود را به چرخش دربیاورند و همین مجموعه اجازه پایان جنگ در یمن را نمی‌دهد.
صدرالحسینی با بیان اینکه امروز مقاومت مهم‌ترین عامل بازدارنده در برابر رژیم تروریست آمریکا و متحدانش است، گفت: انصارالله یمن با رونمایی از موشک‌ها و پهپاد‌های خود و وارد کردن ضربات سهمگین به سعودی‌ها، مقاومت را از فاز تدافعی به فاز تهاجمی وارد کرد.
وی در پایان بیان کرد: امروز در هر نقطه‌ای از دنیا که جنایتی انجام می‌شود، با دقتی قابل توجه، دست‌های پلید رژیم تروریست و جنایتکار آمریکا در آن قابل مشاهده است.

بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی

ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصاد سیاسی، سخنران بعدی این مراسم بود که در موضوع تروریسم اقتصادی به بیان مطالبی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مخاطرات امروز ما، تهدید آمریکا علیه ایران در حوزه اقتصاد ملی است.
شاه‌ویسی اظهار کرد: در این راستا لازم است ارتباط بین تروریسم و تحریم اقتصادی و استفاده از سلاحی به نام سلاح پولی از سوی آمریکا تشریح شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ابراز کرد: آمریکا امروز با تروریسم تجاری و دست‌کاری در نظام تعرفه‌ها، نظم تجاری را در سطح جهانی به هم ریخته است.

جنایت جنگی با پوشش حقوق بشر و دموکراسی/ بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی
شاه ویسی بیان کرد: تروریسم مبتنی بر عدم قطعیت‌ها، کشمکش و باورمندی خود را شکل می‌دهد. امروز آمریکا با استفاده از عملیات روانی علیه ایران در باورمندی نسبت به توان اقتصاد ملی و مفاهیمی مانند اقتصاد درون‌زا تردید ایجاد می‌کند.
وی یادآور شد: راهبرد اول ایجاد کشمکش بین افراد و جریان‌ها در داخل بر سر باورمندی نسبت به توان اقتصاد داخلی با هدف فرسایش در اقتصاد ملی است.
شاه ویسی با بیان اینکه راهبرد‌های دوم و سوم ایجاد ارعاب و تردید نسبت به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی و انجام اقدامات ایذایی با روانشناختی جامعه و نقطه هدف است، اظهار کرد: به عبارتی در قالب راهبرد سوم بیان می‌شود که اگر می‌خواهی شرایط بهتر شود، باید از درون تهی شد.

معامله قرن؛ امنیت در برابر امنیت و پول در برار رسمیت اسرائیل

در ادامه این همایش، حسین رویوران، کارشناس مسایل منطقه، درباره ابعاد طرح موسوم به «معامله قرن» گفت: آنچه در معامله قرن مطرح است، تغییر پایه گفت‌وگوست. در گذشته گفت‌وگو بر پایه مباحث حقوقی و طرح زمین در برابر صلح بود، اما در معامله قرن، امنیت در برابر امنیت و پول در برابر به رسمیت شناختن اسراییل مطرح است.

وی افزود: البته این طرح هیچ‌گاه شفاف بیان نشده و هنوز مشخص نیست یک طرح مکتوب است یا یک فرایند. البته به نظر می‌رسد این طرح نوعی فرایند باشد و انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس و دادن جولان به اسراییل، از جمله اجزای این فرایند است.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: معامله قرن برپایه جایگاه زورمدارانه امریکاست و اسراییل همه دنیا را یک طرف و امریکا را در یک‌طرف قرار داده است و همین‌که امریکا قدس را پایتخت اسراییل می‌شناسد، برای آنها کفایت می‌کند، در حالی که اکثریت جهان با این اقدام مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در این طرح، از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی است که امریکا قصد دارد با از بین بردن سازمان «انروا» به انجام برساند.

جنایت جنگی با پوشش حقوق بشر و دموکراسی/ بر هم زدن نظم جهانی با سلاح پولی

رویوران یادآور شد: در معامله قرن، امریکا برای اولین بار از زاویه دید اسراییل به منطقه و فلسطین نگاه می‌کند. البته امریکا همیشه حامی اسراییل بوده، اما این بار کاملاً منطبق بر خواست اسراییل است.

وی تصریح کرد: تا پیش از این، گفت‌وگوها در موضوع فلسطین دوجانبه بود، اما معامله قرن گفت‌وگوهای چندجانبه را جایگزین گفت‌وگوی دوجانبه کرد و طرف‌های عربی درباره فلسطین حتی در غیاب فلسطینی‌ها نظر می‌دهند و نشست منامه آغاز فرایند این گفتگوهای چندجانبه است.

رویوران تأکید کرد: بنای معامله قرن، پول در برابر آرمان فلسطین است. در نشست منامه مقرر شده که ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار از سوی کشورهای عربی به امریکا داده شود تا امریکایی‌ها این فرایند را مدیریت کنند.

این کارشناس مسایل فلسطین اظهار کرد: ایجاد دولت فلسطینی در غزه از خطرناک‌ترین قسمت‌های این طرح است، زیرا هویت فلسطین، قدس و بیت‌المقدس است و غزه ۳۶۲ کیلومتر مربع از ۲۷ هزار کیلومتر مربع فلسطین را تشکیل می‌دهد.

گزارش تصویری این همایش را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha