دین سکولار و اندراج در ساختار جهانی؛ دو رکن اسلام آمریکایی
کد خبر: 3823788
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
محمدجواد لاریجانی:

دین سکولار و اندراج در ساختار جهانی؛ دو رکن اسلام آمریکایی

گروه اندیشه ــ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه اسلام آمریکایی دو رکن مهم نظری دارد، گفت: رکن نخست این است که دین باید سکولار باشد و دوم اینکه از لحاظ زندگی مدنی در جامعه بین‌المللی باید مندرج بشویم؛ یعنی در ساختار بین‌المللی نمی‌توانیم مقاومت کنیم، چراکه قدرت آن‌ها زیاد است و لذا مقاومت سبب شکست می‌شود؛ باید مندرج باشیم تا در‌های کمپانی‌های غربی به روی ما باز شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، امروز، یازدهم تیرماه، در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در این مراسم با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، دو واژه اسلام آمریکایی و حقوق بشر آمریکایی از سوی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مطرح شد، بیان کرد: اسلام آمریکایی که مطرح شد، در ابتدا برخی مصادیق خود را داشت و حکام مرتجع و گروه‌های سلفی مصادیق این اسلام آمریکایی بودند، اما این مصادیق مشخص هستند، ولی پشت این‌ها فکر هم وجود دارد و کمک می‌کند که مصادیق غیرمشهور را نیز تشخیص بدهیم؛ مثلاً یکی از ویژگی‌های اسلام آمریکایی سکولار کردن دین است. به این معنا که دین به درد حوزه خصوصی زندگی می‌خورد و دلیلش این است که مندرس است یا اصلاً حوزه آن مربوط به زندگی خصوصی است.

تعینات متعدد اسلام آمریکایی

وی در ادامه افزود: البته ظهور این فکر یک وقت داعشی‌ها هستند، اما نهایتاً برای اثبات این است که دین به درد زندگی نمی‌خورد. یا اینکه ظهور این تفکر شیعه انگلیسی می‌شود که با ملکه انگلیس ارتباط دارند، اما در عاشورا قمه‌زنی را نیز باید انجام دهند که همان اسلام سکولار است، یا تفکری که گاهی در بین برخی ایجاد می‌شود، مانند حجتیه‌ای‌ها که می‌گفتند اکنون وقت اقامه دین نیست.

لاریجانی تصریح کرد: نوع دیگری هم وجود دارد که لعاب روشنفکری دارد و آن هم اینکه علی‌الاصول حکومت باید عرفی باشد و این مسئله‌ای است که در ایران و ... مشتری دارد. در کشور ما یک گرایش سیاسی داریم که بخشی از آن جناح فکرشان همین سکولار بودن دین است و می‌گویند که دین خیلی خوب است، اما در اجرای زندگی مدنی و عمومی نباید دین حاکم باشد و باید تفکر عرفی داشته باشیم.

دو رکن اسلام آمریکایی 

وی در ادامه افزود: اسلام آمریکایی را باید به صورت مبنایی بشناسیم و البته تشخیص برخی از ظهوراتی که دارد نیز سخت است. خطوط مربوط به مذاکره و ... که رهبری در مورش حرف زدند نیز برخی از نشانه‌های اسلام آمریکایی است. البته نه اینکه مذاکره فی‌نفسه بد باشد، اما مهم این است که مذاکره برای چه چیزی و چه هدفی است؟ نهایتاً اسلام آمریکایی از لحاظ مبنا و تئوری دو رکن مهم دارد؛ یکی این است که دین باید سکولار باشد و دوم اینکه از لحاظ زندگی مدنی در جامعه بین‌المللی باید مندرج بشویم؛ یعنی در ساختار بین‌المللی نمی‌توانیم مقاومت کنیم، چراکه قدرت آن‌ها زیاد است و لذا مقاومت سبب شکست می‌شود و باید مندرج باشیم تا در‌های کمپانی‌های غربی به روی ما باز شود و غربی‌ها بیایند و کشور را آباد کنند، اما این تفکری است که در کشور‌های اسلامی و ایران نیز زمینه دارد؛ لذا اسلام آمریکایی را باید خوب بشناسیم، یعنی هم سکولار بودن دین و هم اندراج در ساختار جهانی را دارد.

لاریجانی با اشاره به تحولات به وجود آمده در کشور یمن بیان کرد: یمن پیروز شده و اینکه عربستان چه زمانی قبول کند مهم نیست، اما یمن امروز پیروز شده است. این‌ها فکر نمی‌کردند که این ملت این قدر قوی باشد، ولی پیروزی یمن پیروزی دکترین مقاومت است و پیام بسیار بزرگی دارد. همان طور که پیروزی حزب‌الله یک مسئله ناحیه‌ای نبود و امواجش تمام منطقه را گرفت، پیروزی یمن نیز بسیار عظیم است، اما سعودی‌ها دنبال این هستند که چطور امواج این پیروزی کنترل شود.

یمن؛ دُر گرانبهای میراث تمدنی

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خباثت آمریکایی این است که آثار تمدن بشری را می‌خواهند محو کنند. آنچه در سوریه و عراق اتفاق افتاد این بود که حتی آثار قبل از اسلام را از بین بردند؛ یعنی می‌گویند که هیچ تمدنی نباید باشد، اما یمن از گهواره‌های بزرگ تمدن بشری است. حتی داروین در نوشته‌هایش که تطور انسان را دنبال می‌کرد، معتقد بود که بخشی از جهش آخر در مورد بشریت در یمن اتفاق افتاده و صورت گرفته است؛ بنابراین چنین گهواره بزرگ تمدنی در معرض شدیدترین تهاجمات است. یمن یک دُر گرانبهایی برای میراث تمدن بشری و اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق بشر آمریکایی اشاره و بیان کرد: جهان امروز با پدیده استکباری روبروست که می‌خواهد جهان‌گشایی کند که البته پدیده جدیدی هم نیست؛ یعنی از زمان فرعون افرادی بودند که احساس قدرت می‌کردند و هیچ چیزی آن‌ها را در این مسیر بازنمی‌داشت. امروز پدیده‌ای که با آن رو‌برو هستیم نیز این است. در گذشته دو امپراطوری در جهان‌گشایی رقیب بودند، یکی شوروی و دیگری غرب. یکی از آن‌ها به شکل امپراطوری مضمحل شد و این سبب شد که غربی‌ها به رهبری آمریکا احساس کنند که دستِ بازی دارند و چهره خشن آن‌ها آشکار شد.

خشونت داعش مانند بلک واتر است

لاریجانی در ادامه افزود: این استکباری که بشر به آن مبتلاست، ابعاد وسیعی اعم از ابعاد نظامی، اقتصادی و امنیتی و از همه مهم‌تر ابعاد رسانه‌ای و فکری دارد. امروز برای هر فردی کارنامه درست می‌کنند و او را به تناسب حالش مورد تهاجم فکری قرار می‌دهند و بشر امروز در چنین شرایطی قرار دارد که خشونت کور نیز کار خود را انجام می‌دهد. در مجلسی در سازمان ملل گفتم که تیپ خشونت داعش مانند خشونت‌های «بلک واتر» در عراق است و مدرسه‌ای که جنایت را به آن‌ها آموخته‌اند آمریکایی است. البته لعاب اسلامی دارد و وقتی آدم می‌کشند، تکبیر هم می‌گویند، اما این اسلام اسلام آمریکایی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره وضعیت اسناد حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد: آن‌ها می‌گویند که هیچ کشوری اجازه ندارد اساس زندگی خود را بر مبنای اسلام بگذارد، چون در اسناد آن‌ها ۶۶ مورد وجود دارد که با اسلام در تناقض است. این حق بزرگ را از ما می‌گیرند، اما از طرف دیگر می‌گویند که در اعیاد و ... می‌توانید نماز بخوانید و مبنای این اسناد سازمان ملل نیز بر این است که جهان‌شمولی به جهان‌گشایی تبدیل شود.

انتهای پیام

captcha