انتقاد استاد دهدشتی از نحوه برگزاری مرحله کشوری مسابقات اوقاف
کد خبر: 3848325
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

انتقاد استاد دهدشتی از نحوه برگزاری مرحله کشوری مسابقات اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد دهدشتی با اشاره به اینکه هر ساله شاهد کاهش حضور مردمی در مسابقات هستیم، گفت: تبلیغات ضعیفی برای مسابقات قرآن انجام می‌شود ضمن اینکه مسابقات باید در مکانی غیر از استودیو برگزار شود که مردم از تماشای آن لذت ببرند.

انتقاد استاد دهدشتی از نحوه برگزاری مرحله کشوری مسابقات اوقاف

محمدعلی دهدشتی، داور سی‌وچهارمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: با توجه به وضعیت فرهنگی کشور، باید قدردان حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی باشیم، اگر چه تعداد متسابقان و استقبال مردم از برنامه‌های قرآنی کم است اما باید شاکر خداوند باشیم.

وی افزود: در گذشته در مسابقات مجمع قاریان استان قم در مسجد محمدیه، حضور متسابقان چشم‌گیر بود و همچنین در تلویزیون بیرون از مسجد محمدیه برای عموم مردم که جلوی درب مسجد ایستاده بودند مسابقات پخش می‌شد اما در حال حاضر هر ساله شاهد کاهش حضور مردمی در مسابقات هستیم زیرا در تبلیغات ضعیف عمل می‌کنند و مردم عملاً را از تماشای مسابقات محروم شده‌اند.

دهدشتی با انتقاد از نحوه برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف و امور خیریه که امسال در استودیو و بدون حضور مردم برگزار شد، بیان کرد: این نوع مسابقات فقط برای ضبط استودیویی و پخش تلویزیونی مفید واقع شده در حالی که مسابقات باید در مکانی برگزار شود که مردم از تماشای آن لذت ببرند.

وی گفت: هدف از برگزاری مسابقات و مجالس قرآنی، ترویج فرهنگ قرآن کریم بین عموم مردم است اما امروز با محروم کردن مردم از تماشای مسابقات از هدف اصلی دور شدیم؛ در مسابقات قرآنی فقط شاهد حضور متسابقان و داوران قرآنی هستیم که خود علاقه‌مند به فضای قرآن هستند در حالی که هدف اصلی جذب مردم دور افتاده از قرآن کریم است.

دهدشتی با اشاره به آیه «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند»، (سوره فرقان/30 » اظهار کرد: امروزه همه مردم با قرآن کریم مأنوس نیستند در حالی که خداوند در قرآن کریم دستور داده است: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هر چه از قرآن ميسر مى‌‏شود بخوانيد»، (سوره مزمل/21)، در حال حاضر فقط برای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در مصلی برگزار می‌شود، تبلیغات گسترده و هزینه‌بر انجام می‌دهند و مردم استقبال می‌کنند.

این استاد قرآن ادامه داد: با گسترش امکانات فضای مجازی جوانان سرگرمی‌های دیگری به غیر از قرآن پیدا کردند؛ بنابراین یکی از عوامل کم رونقی مجالس و محافل قرآنی همین امکانات است؛ در گذشته در قم بسیاری از جلسات و محافل قرآنی شلوغ و پر رونق بود اما امروزه جلسه‌ قرآنی که مردم از آن استقبال گسترده کنند، وجود ندارد.

قاریان فروتنی داشته باشند

این داور مسابقات قرآنی با انتقاد از برخی اساتید قرآنی که در فضایی خشک، قرآن تدریس می‌کنند و قرآن‌آموزان جرأت پرسیدن سؤال را نیز ندارند، گفت: قاریان و اساتید قرآنی باید تواضع و فروتنی داشته باشند و نباید خود را از مردم دور کنند بلکه باید خود را جزئی از مردم بدانند و همچنین در جلسات و کلاس‌های قرآنی که برگزار می‌کنند به قرآن‌آموزان فضا و اجازه پرسش سؤال و حق اظهارنظر دهند.

کم کردن هزینه‌های اضافی دولت به جای کاهش بودجه قرآنی

وی در پایان تأکید کرد: دولت نه تنها هیچ‌گونه حمایتی از جامعه قرآنی نمی‌کند بلکه هر سال بودجه قرآنی کشور را کاهش می‌دهد، با وجود پذیرش وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه امروزی اما معتقدم دولت دوازدهم باید به دوره‌های قبل ریاست جمهوری رجوع کند و بودجه‌های قرآنی در آن سال‌ها را بررسی کند و به جای کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی از هزینه‌های سنگین و اضافی بخش‌های دیگر دولت کم کنند.

انتهای پیام
captcha