مجلس در موضوع نقض حقوق بشر در آمریکا فعال عمل کند / ضرورت تقویت دیپلماسی حقوقی
کد خبر: 3904638
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
الهام آزاد:

مجلس در موضوع نقض حقوق بشر در آمریکا فعال عمل کند / ضرورت تقویت دیپلماسی حقوقی

منتخب مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز دولت آمریکا ناقض همان حقوق بشر آمریکایی است که از آن دم می‌زند، گفت: مجلس یازدهم باید مانند کنگره آمریکا و پارلمان اروپا که مصوبات فراوانی درباره نقض حقوق بشر علیه ایران دارند، در زمینه نقض حقوق بشر در غرب از جمله آمریکا عمل کند و مصوبات قانونی داشته باشد و دیپلماسی پارلمانی فعالی شکل بگیرد تا این مسئله که آمریکا ناقض اصلی حقوق بشر است، فراگیر و جهانی شود.

الهام آزاد، منتخب مردم نایین در مجلس یازدهم

الهام آزاد، نماينده مردم نایین و خور و بيابانک در مجلس یازدهم و کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نسبت اتفاقات رخ داده در اعتراضات اخیر آمریکا با ادعاهای حقوق بشری سردمداران ایالات متحده گفت: حقوق بشر آمریکایی ضد حقوق بشر است و با ظاهرسازی و قدرت رسانه‌ای باطن کریه خود را پوشانده است اما امروز کاملاً مشخص شده که دولتمردان آمریکا ناقض همان حقوق بشر آمریکایی و غربی هستند که دم از آن می‌زنند و ما در جمهوری اسلامی باید ابعاد نقض حقوق بشر آن‌ها را افشا کنیم.

وی بیان کرد: حقوق بشر همواره از سوی ایالات متحده آمریکا در اقصی نقاط دنیا و از جمله در داخل خاک آمریکا نقض شده اما در ایران نتوانسته‌ایم به شکل شایسته در این زمینه اقدامات حقوقی و سیاسی مطلوب را انجام دهیم. مجلس یازدهم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید مانند کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا که مصوبات فراوانی درباره نقض حقوق بشر علیه ایران دارند و بودجه‌های زیادی در این باره خرج می‌کنند، در زمینه افشا و مطالبه‌گری نقض حقوق بشر در غرب از جمله آمریکا عمل کند و مصوبات قانونی در این باره داشته باشد و دیپلماسی پارلمانی فعالی در این رابطه شکل بگیرد تا این مسئله را که آمریکا ناقض اصلی حقوق بشر است، فراگیر و جهانی کند.

اهمیت ریل‌گذاری مجلس در مسائل بین‌المللی

منتخب مردم نایین در مجلس یازدهم یادآور شد: امروز لازم است جمهوری اسلامی فعالانه در حوزه افشای نقض حقوق بشر در آمریکا وارد عمل شود و از ظرفیت مجامع حقوقی بین‌المللی استفاده کند. در این میان مجلس شورای اسلامی که به تعبیر امام(ره) در رأس امور است، باید در حوزه مسائل بین‌المللی نیز ریل‌گذاری مناسب را برای دولت انجام دهد. مجلس، دولت و وزارت امور خارجه باید در کنار هم در حوزه مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل و برخورد حقوقی با جنایات و نقض حقوق بشر آمریکایی‌ها فعال‌تر از وضعیت موجود عمل کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کوچک‌ترین اتفاق در ایران را به اسم نقض حقوق بشر رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌کنند و حتی تا گرفتن قطعنامه حقوق بشری علیه ایران پیش می‌روند و لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجلس وظیفه مهمی در برخورد متقابل با آن‌ها از طریق ارائه طرح و تصویب قانون دارند.

آزاد با بیان اینکه متأسفانه امتیازبندی حضور در کمیسیون‌ها نامناسب است، که سبب شده کمیسیون‌های تخصصی مجلس نتوانند از حضور همه متخصصین بهره ببرند، گفت: نبود افراد متخصص در كميسيون‌هاى تخصصی در نهايت مانع از ريل‌گذاری مناسب حوزه‌هاى مختلف خواهد شد. متأسفانه بنده نیز مانند برخی دیگر از متخصصین نتوانستم به دلیل امتیازبندی نامناسب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه خدمت کنم و امیدوارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم متفاوت‌تر از قبل باشد و بتواند در چنین حوزه‌هایی نیز فعال عمل کند.

مواجهه عملی با آمریکا از طریق حقوقی

آزاد درباره اهمیت توجه به ابعاد حقوقی مسائل بین‌المللی و استفاده از ظرفیت نهادهای حقوقی بین‌المللی با وجود وابستگی آن‌ها به قدرت‌هایی مانند آمریکا اظهار کرد: افرادی که در حوزه حقوق بین‌الملل متخصص باشند می‌توانند با استفاده از همان مواد و اصولی که غربی‌ها در حوزه حقوق بشر علیه ما استفاده می‌کنند، علیه خود آن‌ها استفاده کنند و این نیازمند استفاده از ظرفیت افرادی است که تسلط و اشراف کافی بر مسائل حقوق بین‌الملل داشته و این امر می‌تواند دیپلماسی حقوقی ما را تقویت کند.

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: باید از صرف شعار، موضع‌گیری سیاسی و محکومیت لفظی آمریکایی‌ها عبور کرده و براساس ظرفیت حقوق بین‌الملل این محکومیت لفظی را با واکنش ایجابی، عملی کنیم. برای نمونه عده‌ای درباره حق وتو بیان می‌کنند که به هیچ وجه قابل تغییر نیست. اما باید به دنبال راهکاری بود که به این هدف رسید. حداقل کار این است که با طرح و پیگیری ایده تغییر حق وتو، آن را گسترش داده و در بین کشورهای جهان فراگیر کنیم.

انتهای پیام
captcha