سه مؤلفه اصلی حقوق بشر آمریکایی / ابزاری برای برتری‌جویی بر سایر کشورها
کد خبر: 3908081
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
الهام امین‌زاده مطرح کرد:

سه مؤلفه اصلی حقوق بشر آمریکایی / ابزاری برای برتری‌جویی بر سایر کشورها

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران بی‌صداقتی، بی‌ارزش بودن کرامت انسان و به رسمیت نشناختن حقوق و فرهنگ انسان‌ها در کشورهای مختلف را از مشخصات اصلی حقوق بشر آمریکایی دانست و اظهار کرد: امروز با ذکر مصادیق فراوان از نقض تاریخی حقوق بشر از سوی آمریکا می‌توان یک جریان‌سازی جهانی ایجاد کرد و حقوق بشر به مثابه یکی از مبانی قدرت نرم و ابزار برتری‌جویی آمریکا بر سایر کشورها را متزلزل کرد.

الهام امین‌زاده، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران

الهام امین‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مشخصات حقوق بشر آمریکایی گفت: حقوق بشر آمریکایی چهره‌ای زیبا با باطنی بسیار زشت دارد و یادآور استانداردهای دوگانه‌ای است که آمریکایی‌ها در همه موضوعات از جمله حقوق بشر و مقابله با تروریسم اعمال می‌کنند.

وی افزود: آمریکا در حالی ادعای حمایت از حقوق بشر و پرچم‌داری جهانی این حوزه را دارد که نه در داخل و نه در روابط بین‌المللی هیچ احترامی به این مقوله ندارد و صرفاً نگاه ابزاری به انسان و حقوق بشر دارد و این استفاده ابزاری در بسیاری مواقع به جنایات و فشارهای زیاد بر ملت‌های جهان منتهی شده است.


بیشتر بخوانید:


این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران اظهار کرد: پرونده آمریکا در حوزه حقوق بشر این نکته را کاملاً آشکار می‌سازد که آمریکا در پشت این شعار زیبا، تنها به فکر اهداف مادی و سیاسی و سلطه‌طلبانه خود است و با ابزار حقوق بشر به دنبال اجماع‌سازی جهانی علیه کشورهایی است که حاضر به پذیرش سلطه و استیلای یکجانبه آمریکا در جهان نیستند و می‌خواهند اراده خود را مستقل از مجموعه قدرت‌های جهانی اعمال کنند.

شاخص‌های بنیانی حقوق بشر آمریکایی

امین‌زاده تأکید کرد: باید گفت که بی‌صداقتی، بی‌ارزش بودن کرامت و حق انسان و اصولاً به رسمیت نشناختن حقوق و فرهنگ انسان‌ها در کشورهای مختلف از جمله مؤلفه‌های اصلی حقوق بشر آمریکایی است که منجر به سال‌های طولانی زیرپاگذاشتن حقوق انسان‌‌ها و نقض گسترده حقوق بشر از سوی آمریکا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: امروز با ذکر مصادیق فراوان نقض حقوق بشر از سوی آمریکا در داخل و خارج و معرفی تاریخ شکل‌گیری این کشور، می‌توان وضعیت تاریخی حقوق بشر در آمریکا را به چالش کشید. در واقع با ذکر واقعیت‌ها می‌توان به صورت ملموس رفتار مجموعه دولتمردان آمریکا با مردم کشورشان و سایر ملت‌ها را به نقد کشید و تاریک‌ترین زوایای تاریخ آمریکا را منتشر کرد. تحقق این اتفاق تفکرساز و جریان‌ساز است و می‌تواند حقوق بشر به مثابه یکی از مبانی قدرت نرم و ابزار برتری‌جویی آمریکا بر سایر کشورها را متزلزل کند.

چرایی کم‌کاری در حوزه تبیین حقوق بشر اسلامی

امین‌زاده درباره اینکه چرا جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر بیشتر در موضع دفاعی و پاسخگویی بوده تا مطالبه‌گرانه و افشاگرانه و کمتر به تبیین حقوق بشر اسلامی پرداخته است، گفت: علت اصلی این ضعف آن است که بعضی از نخبگان، اساتید و پژوهشگران حوزه حقوق بشر صرفاً به مطالعات حقوق بشر غربی و تکرار اصول و موازین این الگو بسنده می‌کنند. از طرفی برخی مدافعان حقوق بشر اسلامی اطلاعات اندکی دارند و نمی‌توانند یک تصویر واقعی از مقایسه دو الگوی حقوق بشر اسلامی و غربی ارائه دهند و لذا لازم است سطح اطلاعات و تحلیل نخبگان قائل به حقوق بشر اسلامی تقویت شود.

معاون حقوقی پیشین رئیس‌جمهور ادامه داد: نکته سوم اینکه علاوه بر اطلاعات باید اعتقاد ما به اسلام و مبانی آن نیز قوی باشد. اسلام دین صلح است و رنگ و نژاد خاصی در این دین برتری ندارد و برای همه انسان‌ها به خاطر انسان بودن اعتبار و ارزش یکسانی قائل است و تنها معیار برتری افراد را تقوا می‌داند‌‌ که مراسم حج تبلور این نگاه انسانی و صلح‌طلبانه اسلام است.

شرایط امروز غرب؛ فرصتی برای حقوق بشر اسلامی

وی اضافه کرد: اینکه پیامبر اکرم(ص) یک رنگین‌پوست را به گفتن اذان دعوت می‌کنند نشانگر نگاه ارزشی اسلام به انسان است و لازمه اصلی تبیین این نگاه اعتقاد و باور قلبی نخبگان فعال در حوزه حقوق بشر اسلامی است تا در مرحله بعد با بالا بردن سطح معلومات و اطلاعات در این حوزه به خوبی نگاه کرامت‌محور اسلام به انسان و برتری و مزیت حقوق بشر اسلامی به غربی را در سطح افکار عمومی جهان تبیین و معرفی کنند. در واقع علم و اعتقاد نخبگان فعال در حوزه حقوق بشر دو مؤلفه اصلی برای معرفی ماهیت واقعی حقوق بشر اسلامی است.

امین‌زاده درباره اینکه آیا شرایط امروز غرب و به ویژه آمریکا از جمله اعتراضات فراوان به نژادپرستی و حقوق بشر آمریکایی، به زمینه‌ای برای فعالیت در عرصه تبیین حقوق بشر اسلامی انجامیده، گفت: در حوزه رسمی و دولتی من اطلاع چندانی از فعالیت‌های انجام گرفته ندارم، اما در سطح نخبگانی وبینارهای خوبی با مشارکت اساتید ایرانی و اساتید مسلمان و غیرمسلمان سایر کشورها در این زمینه برگزار شده است و این فعالیت‌ها کاملاً خودجوش و بدون مداخله نهادهای رسمی است و به نظر می‌رسد این فعالیت‌های خودجوش و ابتکاری می‌تواند ثمرات خوبی در زمینه آگاهی‌بخشی به موضع واقعی اسلام و غرب به مقوله حقوق بشر داشته باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha