بازسازی تکیه دولت به نام تکیه مردم
کد خبر: 3920050
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
اعطا پیشنهاد داد؛

بازسازی تکیه دولت به نام تکیه مردم

عضو هیئت‌رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به وزارت دادگسترى، وزارت میراث فرهنگی و شهردارى تهران پیشنهاد کرد که طی توافقى سه‌جانبه و انجام مطالعات و تهیه طرح، بازسازى تکیه دولت و احداث تکیه مردم در بخش‌هایى از محل تکیه دولت را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایکنا، علی اعطا، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در حساب توییتری خود با ارائه پیشنهادی خطاب به وزارت دادگسترى، وزارت میراث فرهنگی و شهردارى تهران گفت: مطالعات و تهیه طرح براى بازسازى تکیه دولت و احداث تکیه مردم در بخش‌هاى باقیمانده از محل تکیه دولت را طی توافقى سه‌جانبه در دستور کار قرار دهند.

وی با انتشار توییتی نوشت: «از تکیه دولت، بزرگ‌ترین تماشاخانه تاریخ ایران به جز نام و تابلویی کوچک از ورودی بن‌بستی باریک به همین نام در ضلع شمال سبزه‌میدان در خیابان ١٥ خرداد چیزی باقی نمانده است.»

اعطا افزود: امروز بازیابی و بازسازی تکیه دولت معطوف به نیازهاى شهر و هویت شهرى است و می‌تواند به عنوان دغدغه‌اى ملى و دینی مطرح باشد. در سال ٧٤ پی‌گردی تکیه دولت را دکتر اسکندر مختاری انجام داد و طرحی زیر نظر مرحوم دکتر باقر شیرازی تهیه کرد؛ آن زمان بحث بازسازى بنا مطرح شد، اما به نتیجه نرسید.

وی تأکید کرد: به طور کلی تکیه‌ها باید در جایى از شهر واقع شوند که عناصر مختلف شهری را به هم پیوند دهند؛ اگرچه محل فعلی تکیه دولت در اختیار دادگستری است، بهترین مکان برای ساخت یک تکیه ملى است؛ چرا امروز در محل تکیه دولت تکیه مردم را نسازیم؟
 
بازسازی تکیه دولت به نام تکیه مردم در محل سابق تکیه تاریخی
 
وی با اشاره به مصاحبه مختاری با خبرگزاری ایسنا، افزود: دکتر مختاری گفته که بخشى از پی‌ِ تکیه دولت هنوز ممکن است مدفون باشد. بنابراین بخشى از تاریخ سوگوارى‌هاى جمعى ما ایرانیان در محل تکیه دولت مدفون است.

اعطا به وزارت دادگسترى، وزارت میراث و شهردارى تهران پیشنهاد کرد که طی توافقى سه‌‌جانبه و انجام مطالعات و تهیه طرح، بازسازى تکیه دولت و احداث تکیه مردم در بخش‌هایى از محل تکیه دولت را در دستور کار قرار دهند تا در آینده نزدیکی که بودجه و اعتبارات فراهم بود، تکیه مردم را بسازیم.

به گزارش ایکنا، براساس نقشه‌ای که عبدالغفارخان نجم‌الملک در سال ۱۳۰۹ قمری از وضعیت طهران قدیم رسم کرد، ساختمان عظیم تکیه دولت در ضلع جنوب شرقی کاخ گلستان و در جنوب غربی شمس‌العماره، شمال سبزه‌میدان و روبه‌روی مسجد شاه قرار داشت. تکیه دولت سال‌ها نیمه‌متروکه بود و در ۱۳۲۵ برای ساخت شعبه بانک ملی در بازار تخریب شد. یکی از مهمترین اسناد تصویری از تکیه دولت، تابلوی تکیه دولت اثر مهم کمال‌الملک است که معماری این بنا را به خوبی نمایان می‌کند.
انتهای پیام
captcha