شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل
کد خبر: 3924444
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
در مراسم رونمایی از کتاب «آخرین تلاوت» مطرح شد:

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

جمعی از دوستان اولین شهید قرآنی کشورمان در ایکنا گرد هم آمدند تا به مرور خاطرات دوست شهیدشان بپردازند که گوشه‌هایی از آن در کتاب «آخرین تلاوت» به چاپ رسیده است؛ شهیدی که به گفته دوستانش، خوش‌خلق بود و البته بمب انرژی.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از کتاب «آخرین تلاوت» که شرحی بر زندگی و خاطرات قاری و معلم قرآن کریم شهید «احمد انصاری اصیل» است، ظهر امروز 31 شهریورماه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد.
امروز جمعی از دوستان اولین شهید قرآنی کشورمان در سالن شهید تقوی ایکنا گرد هم آمده بودند تا به مرور خاطرات دوست شهیدشان که گوشه‌ای از آن را در کتاب آخرین تلاوت به اشتراک گذاشته‌اند،‌ بپردازند.

در ابتدای این مراسم سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.

حسنی با بیان اینکه مجموعه خبرگزاری قرآن افتخار دارد که در چنین مراسمی میزبان جامعه قرآنی باشد، به برنامه‌هایی که این خبرگزاری در مناسبت‌های مختلف تولید می‌کند، اشاره کرد و گفت: ایکنا برنامه‌های متنوعی را در ایام‌الله تدارک می‌بیند که نمونه این برنامه‌ها در دهه اول و دوم محرم تهیه و تولید شد.

لزوم شناساندن دفاع مقدس به نسل جوان

وی افزود: برای ایام دفاع مقدس نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده و این برنامه‌ها با مراسم حاضر که معطر به عطر قرآن و حضور شما اساتید قرآنی شده است، آغاز می‌شود.

حسنی در ادامه با بیان اینکه دفاع مقدس ذخیره و گنجینه‌ ارزشمندی از معارف و ارزش‌های انقلابی و اسلامی است، گفت: به اعتقاد من، هر میزان تولید محتوا در این موضوع داشته باشیم، کم است. سال‌های سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اما هنوز در تراز استانداردهای روز دنیا در مورد آن تولید محصول می‌شود و خریدار دارد.

مدیرعامل ایکنا با تأکید بر اینکه دفاع مقدس ارزش مضاعفی از جنگ میهنی داشته و آن هم جنگ برای خدا بوده است، گفت: این ارزشی است که دفاع مقدس را متمایز از تمام جنگ‌ها کرده است. چنگ زدن به حبل متین، قرآن و اهل بیت(ع) ویژگی خاصی است که آن را متمایز کرده است. حتماً جا دارد در مورد این گنجینه تولیدات مختلفی از جمله در حوزه کتاب صورت بگیرد.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

وی اظهار کرد: هرچقدر بتوانیم در حوزه‌های هنری محصولاتی را با استانداردهای بالاتر در حوزه دفاع مقدس تولید کنیم، باز هم کم است. این معارف بایستی به جامعه جوان منتقل شود و نقص جدی جامعه امروز ما این است که نسل جوان کمتر با این معارف ارتباط برقرار کرده است. خواهش من از بزرگواران این است که در این مسیر هرچقدر که می‌توانند تلاش کنند تا در این راه گام برداریم و به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم.

مدیرعامل ایکنا در پایان اظهار کرد: ایکنا همواره تلاش کرده است از ابتدای کرونا، چراغ برگزاری جلسات قرآنی‌ها را به بهانه‌های مختلف روشن نگه دارد و از اینکه شما هم همراهی کرده‌اید، سپاسگزار و امیدوارم این چراغ را همواره روشن نگه داریم.

آشنایی با شهید انصاری‌اصیل 

در ادامه محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی کشورمان که اجرای مراسم را نیز بر عهده داشت، در سخنان خود به گوشه‌ای از فعالیت‌های ایکنا اشاره کرد و گفت: این خبرگزاری از زمان تأسیس تاکنون در راستای احیای فرهنگ قرآنی، جلسات قرآنی و معرفی اساتید قرآنی گام‌های زیادی برداشته است و امیدوارم در این مسیر همواره موفق و موید باشد.

وی در ادامه به معرفی شهید احمد انصاری اصیل پرداخت و گفت: این شهید در سال 1336 به دنیا آمد. وی علاقه‌مند به مجالس مذهبی بود و در محله خود که محله «حق‌شناس» بود، به جلسات قرآن می‌رفت. او در جلسه استاد مروت هم حضور یافت و از شاگردان مبرز ایشان بود و با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مذهبی داشت، به تحصیل در حوزه پرداخت.

وی افزود: شهید انصاری اصیل علاقه زیادی به انقلاب و شخص امام(ره) داشت و در تمام مراحل انقلاب حضور داشت و در تشویق و تهییج جوان‌ها نقش بسیار پررنگی ایفا کرد. بعد از پیروزی انقلاب از آنجا که احساس می‌کرد باید دین خود را به انقلاب ادا کند، در اولین آزمایش و صحنه‌ای که برای دفاع از انقلاب در برابر توطئه دشمنان پیش آمد، ایشان داوطلبانه حضور یافت و به شهادت رسید. او تنها هفت ماه بعد از پیروزی انقلاب در مردادماه 1358 وقتی خبر رسید دشمنان اسلام و مزدوران استکبار، شهر پاوه را محاصره کرده‌اند، به صورت داوطلبانه عازم شد.

صلح‌جو تصریح کرد: شهید انصاری اصیل پس از آموزش یک هفته‌ای به پاوه رفت و در قسمتی از شهر که سقوط نکرده بود، دفاع را آغاز کرد. نحوه شهادت ایشان هم بسیار دردناک بود. در حالی که تعداد کمی از مدافعین باقی مانده بودند و شهر در حال سقوط بود، در بیمارستان سنگر می‌گیرند و آنجا تا آخرین نفس باقی می‌مانند. این وقایع مصادف با شب 23 ماه مبارک رمضان و شب قدر بوده است. در همین مواقع، امام(ره) فرمان خود را صادر می‌کنند تا فرمانده ارتش و شهید چمران عازم منطقه شوند. این گروه صبح روز 23 ماه مبارک رمضان تکبیرگویان از بیمارستان بیرون می‌آیند و به شهادت می‌رسند و تنها دو نفر از آنها جان سالم به در می‌برند.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه گوشه‌های از این داستان در فیلم سینمایی «چ» نمایش داده شده است، اظهار کرد: پیکر تعدادی از شهدا در همان شهر پاوه باقی ماند و در همانجا دفن شد. الان همان مزار به پایگاهی برای دمیده شدن خون مقاومت در دل جوانان این کشور تبدیل شده و هر ساله عده زیادی از مردم در قالب راهیان نور عازم این مشهد می‌شوند. مقام معظم رهبری هم در سفری به کرمانشاه به این شهر رفتند و بر سر مزار شهید انصاری اصیل حاضر شدند.

وی در پایان به هفته دفاع مقدس اشاره و بیان کرد:‌ این هفته یادآور دو مسئله بسیار بزرگ است. از یک سو ملتی به پا خواسته بود تا انقلابی برپا کند و خود را از شر طاغوت نجات دهد و تمام استکبار جهانی مجسم در یک دولت شدند و به این انقلاب حمله کردند. جنایات دشمنان این انقلاب از یک سو و ایثار و فداکاری و مقاومت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس در سوی دیگر برای ما ماندگار است. امیدوارم بتوانیم این حماسه را همیشه زنده نگه داریم، چرا که این حماسه عاشورایی و ادامه‌دهنده راه سیدالشهدا(ع) است.

شهیدی که بمب انرژی بود 

در ادامه این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از دوستان شهید انصاری‌اصیل نیز به بیان خاطراتی از آن شهید پرداخت.

موسوی‌بلده با اشاره به اینکه هر یک از ما در رابطه با جنبه‌ای از شخصیت شهید احمد انصاری‌ مطالبی برای گفتن داریم، گفت:‌ آن تصویری که از شهید انصاری در ذهن من ماندگار است و همواره با آورده شدن نام این شهید برای من تداعی می‌شود، بمب روحیه، صفا و انرژی آن شهید بود.

وی با تأکید بر اینکه‌ تواضع،‌ فروتنی، سادگی و صداقتی که در شهید انصاری اصیل وجود داشت را در وجود هیچ یک از دوستانی که در این رشته به تحصیل پرداختند، ندیده‌ام،‌ گفت: هر جایی که شهید انصاری حضور داشت، سکوت و افسردگی وجود نداشت. شهید سرشار از انرژی و به شدت دوست‌داشتنی بود.

داستان ثبت یک عکس ماندگار 

موسوی‌بلده در ادامه با نشان دادن عکس معروفی که بر روی جلد کتاب نیز قرار گرفته است،‌ اشاره کرد و گفت:‌ پس‌زمینه این عکس محراب مسجد آیت‌الله کاشانی منطقه پامنار و متعلق به سال 1353 است. جلسه قرآن در این مسجد به سبک جلسات قرآن کشور مصر و شهر قاهره در ابتدای هر ماه برگزار می‌شد و پخش رادیویی هم داشت. در هر جلسه‌ای، اساتید و قراء بزرگ تهران حضور می‌یافتند. سخنران این مجلس هم اغلب یکی از روحانیون بود. در آن زمان، اولین دوربین عکاسی خودم را از دوستی به نام مرحوم «حمید میرخانی» که بعدها چهره ماندگار پزشکی شد، خریدم. این عکس با همان دوربین ثبت شده است. در لحظه ثبت این عکس، استاد صلح‌جو از قرآن‌آموزان امتحان می‌گیرد و برای تصحیح اوراق امتحانی به گوشه‌ای می‌رود و از شهید انصاری می‌خواهد تا مدیریت جلسه را بر عهده بگیرد. این تصویر در همان لحظه ثبت شده است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه استاد احمد انصاری در جلسات مسجد آیت‌الله کاشانی حضور داشتند، گفت:‌ جلسات شب‌های اول ماه هم قاریان حضور داشتند و هم برنامه ابتهال صورت می‌گرفت. در رأس سلسه مبتهلان کشور استاد «اصغر حشمتی» برادر «علی اکبر حشمتی» بودند که به اجرای ابتهال می‌پرداختند.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

وی به اولین حضور خود همراه با شهید انصاری در جلسه استاد مروت اشاره کرد و افزود: جلسات مبارک و جاودانه استاد مروت که بیشترین نتایج و آثار را در آنجا داشتند، در خیابان پاستور و در منزل «حاج حسن گلگیرساز» برگزار می‌شد. آشنایی با این دوستان اولین بار از همانجا پیدا شد.

موسوی‌بلده در پایان به توانمندی‌های شهید انصاری در تلاوت نیز اشاره کرد و گفت: اگر امروز احمد انصاری حاضر بود، در مسئله تلاوت قطعاً جزء معلمین و اساتید مبرز و مسلم قرائت کشور بود. ایشان در همان زمان به سبک «مصطفی اسماعیل»، استاد «غلوش» و البته استاد «محمد رفعت» تلاوت داشت. در آن زمان کمتر قاری وجود داشت که به سبک محمد رفعت علاقه پیدا کند و بتواند آن را تلاوت کند. شهید انصاری تلاوت بسیار فاخری داشت و در سطح اساتید قدیمی مصری تلاوت می‌کرد. تلاوت او مجموعه‌ای شده بود که الان به مدرسه قدما معروف است.

رقیبی که رفیق بود 

در بخش دیگری از این مراسم، علی‌اکبر حشمتی، پیشکسوت قرآنی کشور و یکی دیگر از دوستان نزدیک شهید انصاری اصیل به بیان نکاتی پرداخت.

حشمتی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه شهادت یک معامله است، گفت: من همیشه با دوستان که صحبت می‌کنم، می‌گویم احمد انصاری «لعبتی» بود. ایشان یک جوان شریفی بود که با سه یا چهار سال فاصله سنی در کنار هم بزرگ شدیم. من و شهید برای تکبیر گفتن در مسجد رقیب بودیم. با توجه به اینکه پدر من در مسجد سجاد بود موقعیت تکبیر برای من بیشتر فراهم بود و البته احمد انصاری هم چند وقت یک بار تکبیر می‌گفت. از همان سن نوجوانی قرآن می‌خواند. همان موقع ما هم به وسیله استاد صلح‌جو به سمت جلسه استاد مروت هدایت شدیم و از آنجا بود که با اساتیدی همچون موسوی، اربابی، خدام حسینی، غفاری، ‌حنیفی و ... آشنا شدیم.

حشمتی با بیان اینکه شهید انصاری خلوص خاصی داشت، گفت: همین خلوص هم جایگاه شهید را تعیین کرد. خلوص ایشان بابت تلاوتی بود که انجام می‌داد و نه قرائت. احمد اهل تلاوت بود و من تلاوت نمی‌کردم، بلکه قرائت می‌کردم. احمد به دنبال این بود که از قرآن چیزی بفهمد و همیشه هم در جلسات به برداشت‌های خوبی از قرآن می‌رسید.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه در گذشته اساتید در جلسات یکدیگر حضور می‌یافتند،‌ گفت: خاطرات از آن دوران بسیار زیاد است و احمد انصاری یکی از خاطرات بسیار شیرین همه ماست. احمد انصاری به جهت خلوصی که داشت، به آن چیزی رسید که می‌خواست. در بحث محبت در عرفان و دسته‌بندی‌های آن، دسته آخر که بسیار مهم است، محبت مخفی است که بین خلق و خالق ایجاد می‌شود. شهید انصاری پیام درگوشی را در این رابطه دریافت کرد. اینگونه نیست که شهادت قسمت همه شود، سابقه جبهه بسیاری از ما از شهید انصاری بیشتر است. شهید انصاری دو یا سه هفته در جبهه حضور یافت و بعد هم شهید شد و مانند تابعین حضرت علی(ع) به دست اشرار داخلی خودمان و بسیار مظلومانه شهید شد.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

حشمتی اظهار کرد: انصاری در زمان خود یک جوان سرآمد بود، یک محصل بود که بعد طلبه شد، از یک خانواده متوسط اما اهل بود که این اهلیت بسیار مهم است. آن چیزی که از شهید انصاری به یاد دارم، علاوه بر خوش‌خوانی، خوش‌خلقی بود. ایشان بسیار باصفا و صمیمی بود. از ایشان هم تشکر می‌کنم که ما را به این جلسه دعوت کرد. من حضور شهید انصاری را در این جلسه احساس می‌کنم. شهید در این جلسه حضور دارد، به این خاطر که او خود صاحب جلسه است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود از نویسنده کتاب «آخرین تلاوت» قدردانی کرد و گفت: این تلاش که باعث شده تا از این شهید یادی شود،‌ یادی از شهدای کربلا نیز هست. این پیام امام حسین(ع) در زمان خروج از مدینه بود و ادامه دارد. احمد انصاری از آنهایی بود که با اباعبدالله(ع) همراهی کرد و ان‌شاءالله این توفیق نصیب جمع ما بشود که نهایت کار ما به شهادت ختم شود.

برادر از نگاه برادر 

در ادامه، نوبت به رضا انصاری‌اصیل، برادر کوچک‌تر شهید احمد انصاری رسید. وی در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حدود 10 یا 12 ساله بودم که ایشان برای ادامه تحصیل به قم رفت، گفت: بیشتر از اینکه ما با شهید خاطره داشته باشیم،‌ دوستان شهید با احمد خاطره دارند، چرا که ایشان اغلب به دنبال جلسات قرآن و تحصیل بودند.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

وی با اشاره به اینکه شهید انصاری همیشه در صدد کمک به فقرا و دستگیری از دیگران بود، گفت: نسل شهید انصاری یک نسل کهکشانی بودند و همان‌هایی بودند که امام(ره) در مورد آنها فرمودند که سربازان من هستند. از برکت خون این شهدا بود که ایران اسلامی و محور مقاومت تا مرزهای اسرائیل پیش رفت.

چه شد «آخرین تلاوت» نوشته شد

در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب آخرین تلاوت، رضا کریمی‌واقف، مولف کتاب، به بیان اهداف خود از گردآوری خاطرات و زندگی‌نامه شهید انصاری‌اصیل پرداخت و گفت:‌ کتاب آخرین تلاوت مجموعه‌ای از روایت‌های خانواده شهید، دوستان شهید از کودکی تا نوجوانی و جوانی و دوستان قرآنی شهید است. حقیر هم افتخار داشتم و از دوستی با آن شهید در دوران کودکی استفاده کردم و بهره بردم تا به عنوان یکی از راویان در این جمع حضور داشته باشم. ما جمع راویان کتاب آخرین تلاوت، خدا را شاکر هستیم که اگر به کاروان پرشتاب شهیدان نرسیدیم، حداقل روایتگر ایثارها، شهامت‌ها و از جان گذشتگی‌های آن بزرگواران بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یک سال بعد از شهادت شهید انصاری جزوه‌ای از زندگی وی به همت دوستان تهیه شده بود، افزود: در کنار این، برخی از دوستان قرآنی سپاه تهران چند کلیپ بسیار زیبا در مورد این شهید تهیه کردند که چندین بار از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. همین باعث شکل‌گیری ایده تدوین زندگی‌نامه شهید انصاری شد.

کریمی‌واقف با تأکید بر اینکه همه شهدا و شهید احمدی انصاری دارای صفات برجسته‌ای بودند، گفت: وقتی بحث از خاطرات شهدا می‌شود، همه دوست دارند در مورد شهید سخن بگویند، چرا که از سخن عشق خوش‌تر وجود ندارد. ویژگی شهید انصاری نسبت به دیگر شهدا این بود که قاری قرآن، معلم قرآن و عامل به قرآن بود و این عامل بودن را با خون خود امضا کرد. وقتی دید قسمتی از کشور نیاز به کمک دارد حرکت کرد و راهی شد و ما حتی فرصت خداحافظی با ایشان را نداشتیم، با عجله رفت و به زیبایی به شهادت رسید. تا عاملیت خود را به قرآن ثابت کند.

وی در پایان اظهار کرد: از تمام عزیزانی که در تدوین این کتاب کمک کردند، قدردانی می‌کنم. ابتدا از محمدرضا صلح‌جو و استاد محسن موسوی بلده که در اصلاح و ویرایش مطالب کتاب یاری کردند،‌ قدردانی می‌کنم. از خانواده شهید انصاری اصیل و از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و مهدی قره‌شیخ‌لو و احمد حاجی‌شریف قدردانی می‌کنم که با چاپ این کتاب حمایت خود را به این راه نورانی ابراز کردند. این کتاب مزین به تصاویر زیادی از شهید انصاری و دوستان ایشان است. در پایان هم از خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم که با برپایی این رونمایی به دیگر عزیزان برای ورود به این عرصه روحیه و انگیزه دادند، قدردانی می‌کنم.

تلاوت تحسین‌برانگیز و تحلیل‌های پس از آن

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم کلیپی از شهید احمد انصاری اصیل پخش شد. در این کلیپ‌، گوشه‌هایی از زندگی شهید از تولد تا زمان شهادت به تصویر کشیده شده بود. پخش یکی از تلاوت‌های شهید انصاری اصیل بخش دیگری از این مراسم بود که تحسین حاضران در جمع را به همراه داشت، به گونه‌ای که در انتهای تلاوت،‌ سیدمحسن موسوی بلده،‌ ناگزیر از تحسین و بیان توضیحاتی در مورد این تلاوت شد.

موسوی‌بلده در این رابطه گفت: با شنیدن این تلاوت احساس کردم یک قاری مصری در حال تلاوت است و سبکی هم که تلاوت شد، در آن زمان بی‌نظیر بود و کسی نبود که چنین تلاوتی داشته باشد.

همچنین محمدرضا صلح‌جو نیز به معنای آیات تلاوت شده اشاره کرد و گفت:‌ چرا شهید انصاری آیات «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا» را برای تلاوت انتخاب کرده‌اند؟ این سرنوشت زندگی خود او بود که به آن به خوبی عمل کرد. احمد انصاری با شهادت خود همه ما را غافلگیر کرد. از رفتن تا شهادت ایشان سه هفته کمتر بود. ایشان نه نظامی بود و نه دوره دیده بود؛ یک قاری قرآن و یک آدم مکتبی بود، اما به لحظه نیاز رفت و شهید شد.

شهیدی که بزنگاه خود را شناخت

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: خدا را شکر می‌کنم که ما هم در این کار سهیم شدیم و به اندازه وسع برای چاپ این کتاب سهم داشتیم. من توفیق زیارت شهید را نداشتم، اما توصیفات ایشان را از اساتید شنیده‌ام و در این جلسه بیشتر با مقام شهید انصاری آشنا شدم.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

وی افزود: امروز احساس کردم در زندگی همه ما یک بزنگاه وجود دارد که اگر از آن خوب استفاده کنیم، در سرنوشت ما بسیار موثر است. شهید انصاری این بزنگاه را خوب شناخت و در عرصه‌ای که باید ظاهر می‌شد، به خوبی ظاهر شد و در نهایت هم شهید شد. این تیزهوشی ایشان بود که از این بزنگاه استفاده کرد. ان‌شاءالله بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم و در قیامت شرمنده شهدا نباشیم.

شهید انصاری مصداق کدام آیه بود

در ادامه محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه توفیق مصاحبت با این شهید عزیز را نداشته و از این حیث احساس خسران دارم،‌ گفت: علت حضور در این مجلس برای کسب برکت از این محفل نورانی و بزرگداشت و عظمت شهدای عزیز و تکریم شهدا بوده که بر همه ما واجب است.

وی با اشاره به آیه «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»، افزود: شهید انصاری اصیل یکی از مصادیق بارز آیه مورد اشاره بوده است. این آیه به تلاوتی اشاره دارد که در آن حق تلاوت رعایت شده باشد. امام معصوم می‌فرمایند معنی آیه این است که «يَتَّبِعُونَهُ حَقَّ اتِّباعِهِ» است. یعنی اینها قرآن را تبعیت می‌کنند، همانگونه که حق تبعیت است.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

خواجوی با تأکید بر اینکه امثال شهید انصاری یک‌شبه راه صد‌ساله را طی کردند،‌ تصریح کرد: من در جبهه حضور داشته‌ام، اما میان ماه ما تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. انس قرآن ما در حد خواندن بود، سه نوع انس وجود دارد؛ انسان یا قرآن‌خوان است، یا قرآن‌دان است یا قرآن‌بان است. ما قرآن‌خوان بودیم. آنهایی که قرآن‌دان هستند و به مفاهیم قرآن آگاه هستند، جای خود را دارند، اما آن کسانی که از حدود و صغور احکام الهی و آیات قرآن و ارزش‌های اسلامی خوب نگهبانی کردند، قرآن‌بان بودند. یعنی نگهبان ارزش‌های قرآن بودند. ما به جبهه رفتیم و قرآن را خواندیم، اما اینها یک‌شبه راه صد‌ساله را طی کردند و قرآن‌بان شدند.

در بخش دیگری از این مراسم، احمد حاجی‌شریف نیز به بیان برخی مطالب پرداخت و گفت:‌ شهید انصاری ویژگی‌های بسیاری داشت و اکثر اوقات خنده بر لب داشتند.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

رونمایی از جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمدرسول‌الله(ص)

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم از «نیروهای مسلح» جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمدرسول‌الله(ص) که به مناسبت هفته دفاع مقدس تهیه شده است، رونمایی شد. در این بخش، رحیم قربانی به بیان برخی جزئیات این اثر پرداخت.

رحیم قربانی همچنین در مورد شهید احمد انصاری اصیل نیز به بیان برخی مطالب پرداخت و گفت: در عرصه فعالیت‌‌های قرآنی، همه دستگاه‌ها و نهادها قرآنی باید این الگوهای عینی قرآن را به جامعه معرفی کنند. در همین راستا سال 91 تصمیم بر این شد که در مورد شهدای قرآنی اقداماتی انجام دهیم،‌ تا آن سال، دستگاهی به صورت جدی وارد نشده بود. در همان زمان به 23 مرکز قرآن و عترت تهران اعلام کردیم یک شهید قرآنی را با مشخصات کامل معرفی کنند. آنجا متوجه شدیم شاخص‌ترین این شهدا شهید انصاری است.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

وی افزود:‌ این شهید باعث به وجود آمدن جریان شناساندن شهدای قرآنی در کشور شد و اولین مستندی که آن زمان به نام ستارگان عشق تولید شد، مختص این شهید بود. همین حرکت که نشان داده شد، خیل عظیمی از شهدای قرآنی به ما معرفی شدند. این باعث شکل‌گیری بحث سوره‌های سرخ، شهدای قرآنی، دیدار با خانواده شهدا، تولید کتاب و ... شد.

قربانی با طرح این سوال که دستگاه‌ها و نهادها چقدر توانسته‌اند در شناساندن این شهدای قرآنی به نسل جوان کمک کنند، گفت: الان چند درصد قاریان نسل جوان اسم شهید انصاری را شنیده‌اند؟ خیلی از شهدای دیگر نیز هستند که حتی جامعه قرآنی نیز با آنها آشنا نیستند یا کمتر آشنا هستند. باید یک کار جدی صورت بگیرد تا نسل جدید با شهدای قرآنی آشنا شوند. معرفی یکی از این شهدا، در قالب کتاب، کار ارزشمندی است که باید تکرار شود.

در ادامه سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه باید وقتی اختصاص داده می‌شد تا تلاوت شهید انصاری تحلیل شود، گفت: این تلاوت در آن سطح، تحلیل جامعی می‌طلبد و چنین تلاوتی در سن تلاوت ایران شبیه به معجزه است.

شهیدی که مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بود / یادی از تلاوت‌های فاخر احمد انصاری‌اصیل

رونمایی از آخرین تلاوت 

در انتهای این مراسم از کتاب «آخرین تلاوت» رونمایی شد. این کتاب تألیف رضا کریمی‌واقف است که به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شده است. در پایان نیز هدایایی به نویسینده کتاب و خانواده شهید احمد انصاری‌اصیل از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان قرآنی دانشگاهیان اهدا شد.

انتهای پیام
captcha