4 حالت تلاوت براساس توانایی پرده صوتی
کد خبر: 3937099
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
ابوالقاسمی تبیین کرد:

4 حالت تلاوت براساس توانایی پرده صوتی

مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه شناخت اندازه پرده‌های صوتی در انتخاب سبک مورد نظر برای تقلید مؤثر است، اظهار کرد: قاریان از لحاظ پرده صوتی به چهار دسته صدای کامل، ناقص از پایین، ناقص از بالا و ناقص از پایین و بالا تقسیم می‌شوند.

4 حالت تلاوت براساس توانایی پرده صوتیبه گزارش خبرنگار ایکنا، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم شامگاه دوشنبه، سوم آذرماه، در لایو اینستاگرامی خود درباره سبک‌های تلاوت اظهار کرد: یک سبک تلاوت در روند شکل‌گیری و تکوین خود به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن عوامل، پرده‌های صوتی‌ای است که قاریان در آن تلاوت کرده‌اند.

این مدرس قرآن افزود: شناخت پرده‌های صوتی قاریان صاحب‌ سبک مصری برای کسانی که می‌خواهند بدانند از چه کسی می‌توانند در تلاوت تقلید کنند، لازم است و تشخیص اینکه صدای قرآن‌آموز از کدام نوع است به چندین جلسه تلاوت حضوری نزد استاد نیاز دارد.

قاریان واجد صدای کامل 

این قاری بین‌المللی گفت: ما از اندازه پرده‌های صوتی افراد می‌توانیم مشخص کنیم که چه نوع سبکی باید داشته باشیم، بعضی در صدا دارای 15 نُت(دو اکتاو) پرده صوتی هستند که من آن‌ها را صدای کامل می‌دانم، مثل استادان عبدالفتاح شعشاعی، محمود علی‌البنا، شحات و فرزندانش و بسیاری از قاریان دیگر که بم، اوج و توسط خوبی دارند، البته توسط، پرده‌ای است که همه قاریان دارند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه اقسام بعدی صدا، صداهایی هستند که از بم، اوج یا هر دو ناقص هستند، اظهار کرد: دسته دوم قاریانی هستند که بم هنرمند و توانمندی ندارند؛ از جمله خود من که دو، سه پرده اول صدایم توان پرده‌های اوج را ندارد. از میان قاریان مصری در این دسته می‌توان به استاد مصطفی اسماعیل، محمود بدر حسین و غلوش اشاره کرد که از پرده‌های پایین در تلاوت خود، زیاد استفاده نمی‌کنند.

قاریان مردمی با چه پرده صوتی می‌خوانند 

دارنده مدرک درجه یک هنر تلاوت افزود: دسته سوم، قاریانی هستند که اوج قوی ندارند و جواب‌الجواب در تلاوت‌شان نیست یا خیلی کم است، این قاریان مردمی‌ترین تلاوت‌ها را دارند و چون بر جنس اول مقام تأکید می‌کنند، برای مردم قابل درک‌تر هستند، مثل استادان عبدالباسط، منشاوی، طبلاوی و سعید مسلم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: دسته چهارم، قاریانی هستند که نقص صدایشان هم در پرده‌های پایین و هم بالاست، مثلاً استاد شعبان عبدالعزیز صیاد، نه بم چندان خوب و نه اوج چندان خاصی دارد، البته نه اینکه در صدایش اوج نداشته باشد، شاید داشته باشد، اما از 15 نُت، دو نُت بالا و پایین را نمی‌خواند و در توسط ماندگاری دارد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: کسانی که بم و اوج خوب را با هم دارند، از همه سبک‌ها می‌توانند تقلید کنند، اما کسی که بم خوبی نداشته باشد، مطلقاً نمی‌تواند بعضی سبک‌ها مثل شحات را بخواند، چراکه بخشی از هنر شحات در بم‌خوانی است، البته من نوعی چون تجربه و مهارت دارم، بم‌های او را حذف می‌کنم و شحات می‌خوانم، اما این، کار هرکس نیست. همچنین کسانی که اوج خوبی ندارند، نباید از شحات تقلید کنند. شاید تنها 15 درصد کسانی که از شحات تقلید می‌کنند، کارشان صحیح است.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام
captcha