لایو جنجالی و زنگ خطر انحراف اخلاقی نوجوانان
کد خبر: 3942036
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

لایو جنجالی و زنگ خطر انحراف اخلاقی نوجوانان

ماجرای لایو جنجالی پسر نوجوان 14 ساله می‌‌تواند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد، هرچند نبود نظارت کافی در فضای مجازی و ابزارهای آموزشی و پیشگیری و بازدارنده کافی در این زمینه همگی دست به دست هم می‌دهند تا فضای ناامن برای کاربران ایجاد شود، اما این ماجرا از حیث روانشناختی و تربیتی نیز قابل بررسی است.

لایو غیراخلاقی و زنگ خطر انحرافات جنسی در نوجوانان

به گزارش ایکنا،‌ این روزها ماجرای لایو جنجالی و البته جنسی پسر نوجوان 14 ساله با یک خانم بلاگر فعال در اینستاگرام جنجال زیادی را در میان اهالی رسانه به پا کرده است و هریک به زاویه‌ای از ماجرا پرداخته؛ به طوری که مقصران این ماجرا را از نهاد آموزش و پرورش و معلمان گرفته تا متولیان نظارت بر فضای مجازی، دست اندرکاران امور فرهنگی، مبلغان دینی و … همگی را نشانه رفتند.

بی‌شک هریک از این نهاد‌ها در جای خودش دچار ضعف، کاستی و مشکلاتی است؛ از جمله نبود نظارت کافی در فضای مجازی از سوی نهادهای متولی و نبود ابزارهای آموزشی و پیشگیری و بازدارنده کافی در این زمینه همگی دست به دست هم می‌دهند تا فضای ناامن و انحراف آلودی در فضای مجازی برای کاربران ایجاد کند، اما این ماجرا از حیث روانشناختی و تربیتی نیز قابل بررسی است. وقتی خانواده‌ای بدون هیچ برنامه و کنترل و نظارتی، تمام امکانات اتصال به دنیای مجازی را در اختیار فرزند کم سن و سال خود قرار می‌دهد، چگونه می‌توان انتظار داشت که چنین اتفاقات پرمخاطره و انحراف آلودی به وقع نپیوندد؟

پس از دیدن حرف‌های این نوجوان که ممکن است بخشی از آن دور از واقعیت خارجی خودش باشد و‌ به اقتضای سنش غلو کرده باشد، اما خیلی خوب متوجه می‌شویم که این نوجوان هیچ ابایی از بیان کارهای سخیف جنسی خود و عبارات سخیفتر از آن را در برابر میلیون‌ها بیننده این گفت‌وگوی زنده از جمله خانواده خودش ندارد و چه بسا اصلاً نگران این نیست که بعد از این لایو و گفت‌وگوی سخیف، چه تبعاتی احیانا از سوی خانواده و دیگران متحمل خواهد شد.

حتی خود خانم بلاگر در این لایو از این حد گستاخی و انحراف جنسی نوجوان مورد نظر تعجب کرده است که البته جای تعجب و شگفتی هم دارد. بی‌شک حضور مبتذل و تابوشکنانه این نوجوان در این فضا محل تأمل و تاسف جدی برای او به ویژه خانواده‌اش و مسئولان امر دارد.

این کلیپ به حدی زشت و هنجارشکنانه است که باید به جای انتشار آن در سایر فضاهای مجازی، نهادهای مسئول امدادرسانی در این زمینه وارد عمل شوند و حداقل به وضعیت این خانواده و سایر خانواده‌های مشابه رسیدگی کنند؛ زیرا در این کلیپ به وضوح نشانگانی از انحراف جنسی مشاهده می‌شود.

در کنار آن، باید توجه داشت که وجود فضای یله و رها در فضای مجازی به اسم آزادی بیان یا هر چیز دیگری، هیچ منطق تربیتی و رسانه‌ای نمی‌تواند داشته باشد. بنابراین لازم است مسئولان امر در مدیریت این فضا تجدید نظر کنند تا در آینده دوباره شاهد این سطح از ناهنجاری‌های شوک آور در فضای مجازی نباشیم.

نویسنده: عقیل مصطفوی

انتهای پیام
captcha